🔸 ارائه ۵۰ طرح کاربردی در مرکز علوم و تحقیقات فناوری علوم پزشکی قم
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آقاعلی، معاون تحقیقات فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست خبری طرحهای تحقیقاتی خاتمه یافته گفت: از نظر رشد کمی در حال حاضر مقالات ایران رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده و در حال رقابت با کشورهایی مثل ترکیه و سوئیس است و به دنبال تحقیقات بنیادین و کاربردی هستیم.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳ تعداد کل طرحهای ارائه شده ۵۰ طرح بود که از لحاظ کمی نسبت به سال گذشته آماری برابر دارد اما از لحاظ کیفی سعی کردیم؛ تحقیقات به سمت کاربردی شدن و حل مشکل پیش برود، به همین جهت تعداد مقالههای کاربردی و فناوری افزایش پیدا کرده است.
آقاعلی ادامه داد: خروجی طرحهای تحقیقاتی، در قالب مقاله که زبان علمی پژوهشگران در سطح جهان است ارائه میشود و لذا به دنبال تشریح این مقالات برای قشر نخبگانی هستیم.
در ادامه نشست، پژوهشگران به تشریح تحقیقات خود پرداختند، یکی از این طرحها، طراحی و ساخت زخم پوش نانولیفی برپایه کیتوسان از سوی دکتر شیما آب آب زاده بود که وی در تشریح این طرح گفت: زخم پوش نانولیفی طراحی شده در این طرح از ساختاری دولایه با قابلیت جذب و انعقاد خون، حفظ رطوبت و پایداری ابعادی مناسب برخوردار است که در آن از روشی جدید برای اتصال و چسبندگی نانوالیاف به همدیگر و به بستر بهره گرفته شده است و لذا از جنبه ساختاری مشابه نمونههای تجاری داخلی و خارجی نمیباشد.
دیگر طرح مربوط به دکتر بهمن آقایی بوده که با موضوع تأثیر رایجه گل شمعدانی بر کیفیت خواب و علائم حیاتی بیماران عروق کرونر بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه قلبی مطرح شد.
آقایی در تشریح این طرح گفت: استفاده از رایجه تغلیظ شده گل شمعدانی قبل از خواب با چند ثطره میتواند کیفیت خواب و فشار خون و نبض و تعداد تنفس را در محدوده طبیعی قرار دهد. این امر موجب ارتقا کیفیت زندگی فرد میشود.
بررسی آموزش رفتارهای دلبستگی مادر به جنین مبتنی بر فرهنگی ایرانی اسلامی بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامعه سلامت شهر قم دیگر طرحی بود که مورد تقدیر قرار گرفت.
هدی احمری طهری در تشریح این طرح گفت: آموزش دلبستگی به دلیل انجام رفتارهایی مانند تصور مثبت از جنین، مادر را درگیر اعمالی میکند که موجب تحریک احساسات مادر و تعامل با جنین میشود.
وی افزود: یکی از روشهای آموزش دلبتسگی مادر به جنین برنامه دلبستگی پیش از زایمان است که به عنوان یک مداخله پیشگیرانه توسعه یافته تا به زنان باردار کمک کند با جنین خود ارتباط مناسبی برقرار کنند.
این پژوهگر برجسته دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: آموزش شامل لمس شکم و توجه به حرکات جنین و حرف زدن با جنین میشود زون بر آن دلبستگی مادر به جنین نه تنها میتواند ارتباط اولیه مادر و شیرخوار را پیش بینی کند بلکه افزایش دلبستگی در دوران بارداری میتواند با افزایش اعتماد به خویشتن در ایفای نقش مادری سازش یافتگی مادر با شرایط بعد از زایمان و پاسخ مثبت وی را به رفتارهای شیرخوار خود افزایش دهد.
ارزیابی تأثیر آموزش بهداشت بر میزان موفقیت رفع آلودگی به شپش سر در افراد مقاوم به درمان نیز از دیگر پژوهشهایی بود که توسط دکتر احسانی وصالی منفرد مورد تقدیر قرار گرفت.
وی در تشریح این طرح گفت: آلودگی به شپش، یکی از مشکلات افراد و جمعیتهایی است که در آن افراد به طور نزدیک با یکدیگر در ارتباط هستند و میتواند باعث مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی در افراد شود. از جمله روشهای علمی که لازم است به منظور پیشگیری از ابتلاء به آلودگی شپش مورد استفاده قرار گیرد، در قالب برنامه اموزش بهداشت معرفی میشود.
وی ادامه داد: راهکارهایی چون آموزش و اطلاع رسانی به جامعه، استمرار اموزش از طریق رسانهها و وسایل ارتباط جمعی، آموزش بهداشت به گروههای خاص جمعیتی و اماکنی مانند مدارس، آسایشگاهها، سرای سالمندان، مهد کودکها، بررسی و نظارت بر اجرایی شدن دستورالعملهای بهداشتی در اماکن و گروههای جمعیتی و مرتبط با بیماری، ارائه اموزش های فنی به مربیان بهداشت مدارس و کادر آموزشی مدارس و مهد کودکها و اجرای درمان همزمان و جمعی افراد آلوده و معاینه مجدد در مدت دو هفته بعد از آموزش و شورع درمان از جمله روشها و راهکارهای پیشگیری از بروز و گسترش بیماری خواهد بود و پیشنهاد میگردد برای افزایش میزان موفقیت در درمان افراد مبتلا که با گذشت بیش از دو هفته از شروع درمان اولیه، همچنان آلوده به سپس میباشند، آموزش بر اساس مدلهای اموزشی مانند مدل اعتقاد بهداشتی، مدل رفتار بهداشتی برنامه ریزی شده
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید