🔸 افزایش ۱۵ درصدی مشارکت در جشنواره کتاب و رسانه؛ کمیت موضوعیت ندارد
سیاوش صلواتیان دبیر بیست و دومین جشنواره کتاب و رسانه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تعداد آثاری که در این دوره به دبیرخانه جشنواره رسیده است گفت: فراخوان جشنواره هر سال از ابتدای هفته کتاب منتشر شده و مرحله دریافت آثار تا سه هفته بعد از اتمام هفته کتاب ادامه دارد. امسال به دلیل اطلاعرسانی گسترده و شناخت اهالی رسانه از این جشنواره شاهد رشد آثار دریافتی بودیم و از مشارکت ۸۰۰ اثر به بیش از ۱۴۰۰ اثر رسیدهایم، امسال نیز حدود ۱۵ درصد شاهد افزایش مشارکت بودیم. علاوه بر افزایش مشارکت ما شاهد تنوع جغرافیایی ارسالکننده ها نیز هستیم در واقع جشنواره تمرکز خود را بر روی استانها و شهرهای غیر از مرکز گذاشته است. پس تنوع جغرافیایی در آثار دریافتی بالا رفته است.
وی افزود: جشنواره کتاب و رسانه تلاش کرده به بحث رسانههای اجتماعی و بحث انسان رسانهها و افراد موثر فضای مجازی در ترویج کتاب و کتابخوانی نیز توجه کند. هفته آتی فرایند اصلاح و رفع نقص را شروع میکنیم. یعنی بعضی از آثاری که دریافت کردیم اگر نواقصی داشته باشند با صاحبان اثر تماس گرفته شده تا نواقص برطرف شوند. فرایند داوری نیز از دوره بیستم با همکاری شبکه گستردهای از داوران انجام میشود و هر اثر حداقل توسط دو داور ارزیابی شده و اگر ارزیابی دو داور مختلف باشد اثر برای داور سوم ارسال میشود.
دبیر جشنواره کتاب و رسانه گفت: آیین نامه جشنواره روی پایگاه اینترنتی جشنواره موجود، کاملا شفاف و مشخص است. داورانی که در این جشنواره به داوری میپردازند اعضای هیئت علمی حوزه ارتباطات، رسانه و روزنامه نگاری از دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه علامه تهران، دانشگاه سوره و افرادی هستند که در این حوزه فعالیت میکنند و تجربه دارند. آنها اغلب از برگزیدگان دورههای پیشین جشنواره هستند که ما به عنوان افراد حرفهای از آنها کمک میگیریم.
صلواتیان گفت: اختتامیه جشنواره نیز نیمه دوم بهمنماه برگزار میشود. در این دوره بیش از ۵۰ نفر از داوران برای داوری آثار جشنواره با ما همکاری کردند. در مرحله فراخوان سعی کردیم صدای جشنواره را به افراد بیشتری برسانیم و خب شاهد افزایش تعداد آثار در اکثر رشتهها هستیم ولی تا زمانی که پالایش اولیه انجام نشود تنوع شرکتکنندگان و آثار مشخص نمیشود.
وی درباره افزایش کیفیت آثار افزود: سطح آثار دریافتی چه از لحاظ کیفیت و چه کمیت در حدی است که یک رقابت شکل بگیرد و اینکه آثار به حداقلهای رقابتی بودن برسد یا نه باید فرصت دهید تا بررسی کنیم. قاعدتاً الان زمانهای نیست که امنیت تولید محتوا در رسانهها مدیریت داشته باشد چون آن قدر محتوا زیاد شده دیگه کمیت موضوعیت ندارد و کیفیت محتوا به عوامل بیشماری بستگی دارد. واقعیت دیگر این است که جشنواره تبدیل به یک مرجع معتبر در حوزه فعالیتهای رسانهای حوزه کتاب شده تا با ریلگذاری به تقویت این صنعت کمک کند.
دبیر جشنواره کتاب و رسانه در پایان گفت: جشنواره در این سالها تلاش کرده نقش خود را به عنوان هدایتگر ایفا کند و خب امیدواریم رسانهها به دنبال تولید محتوای کیفی بروند. تولید محتوای با کیفیت وابسته به مولفههای زیادی است که جشنواره هم یکی از آنهاست، یعنی نمیتوان انتظار داشت که جشنواره به تنهایی تاثیر داشته باشد. کتاب به تنهایی یک محتوای ارزشمند است و به نظرم تولید محتوای با کیفیت و فاخر رسانهای با موضوع کتاب کار شدنی است.
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید