آخرین اخبار

کاهش ۶۰% زیان شرکت بدون افزایش نرخ / صادرات به روسیه برای اولین بار!



اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ شرکت پاکسان که آنرا در بورس با نماد شپاکسا میشناسیم همانند سایر شرکت های گروه شوینده دارای مشکلاتی هستند.این مسئله را نیز صورت های مالی آنها به خوبی نشان میدهد اما آخرین صورت مالی منتشر این گروه ها حاکی از ایجاد یک روند رو به رشد برای شرکت های این گروه است که میتواندحائز اهمیت باشد.

برای ترسیم آینده یک شرکت، شناسایی و بررسی چالشها و ارائه راهکار برای آن می تواند راه دقیق و درستی برای رسیدن به سود حداکثری باشد؛ که در اینجا به تبیین آنها میپردازیم:

چالشهای شرکت پاکسان

قیمت گذاری دستوری: یکی از اصلی ترین مشکلات گروه شوینده، قیمت گذاری دستوری آن است که هیچ تناسب و همبستگی بین افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت فروش شاهد نیستیم به طوری که تا ۶۰% قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده اما قیمت فروش محصولات کمی بیشتر از ۱۵ درصد رشد داشته است.

تخصیص بد موقع و یا عدم تخصیص ارز دولتی: از آنجایی که ۴۰ درصد از مواد اولیه شرکت پاکسان وارداتی است؛ تخصیص ارز دولتی برای کنترل قیمت تولید بسیار حائز اهمیت است. البته اولویت تخصیص ارز در سطح کلان با شوینده ها نبوده و به همین علت این فرایند یا دیر اتفاق میافتد و یا اصلا نتیجه نمیدهد.

خرید نقدی، فروش چکی: یکی از ملزومات شرکتهای تولید کننده برای سوددهی، سرمایه در گردش است. از آنجایی که پاکسان خرید خود را نقدی انجام میدهد، اما فروش محصولات خود که تماما به بهپخش انجام میگیرد، بازپرداخت ۱۲۰ روزه دارد که یکی از چالشهای اصلی شرکت به حساب میآید.

ترکیه: کشور ترکیه با تکیه به تکنولوژی روز دنیا و به دور از هیاهو تحریم، صادرات قابل توجهی را در کشورهای همسایه و آسیا میانه انجام میدهد. تامین مواد اولیه ارزان قیمت و تکنولوژی آن باعث شده قیمت تولید کاهش یابد. اما قیمت حامل های انرژی میتواند این معامله را عوض کند.

پس از بررسی چالشهای شرکت پاکسان باید دید که آیا شرکت برنامه ای برای رفع و رجوع این مشکلات را دارد یا خیر. برای همین در نشست خبری مدیرعامل شرکت پاکسان، تیم اقتصاد آنلاین و سایر خبرنگاران به دنبال پی بردن سیاست های شرکت برای فراغت از مشکلات بودند.

راه کارهای شرکت پاکسان

تثبیت جایگاه در بازار: پایین نگه داشتن قیمت فروش میتواند یکی از راهکار های افزایش حجم فروش باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که کاهش قیمت همراه با کاهش کیفیت افزایش فروشی را منتج نمیشود.

برنامه ۶ و ۷ توسعه: مدیرعامل شرکت پاکسان در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص تخصیص ارز و عدم همبستگی بین افزایش قیمت مواد اولیه و قیمت فروش که میتواند باعث ایجاد نگرانی های سرمایه گذاران در مورد آینده شرکت شود پاسخ داد: ما در سالیان گذشته شاهد اجرای برنامه ششم و هفتم توسعه حتی در صنایع استراتژیک بودیم. همانگونه که در سالیان گذشته آزاد سازی قیمت ها برای صنایع مختلف رقم خورد، انتظار میرود با همت مسئولین این اتفاق برای صنعت شوینده نیز رقم بخورد که مشکلات تخصیص ارز دولتی میتواند تا حدی رفع شده و حتی همبستگی بین قیمت ها نیز پایدارتر شود.

سرمایه در گردش: شرکت پاکسان برای کنترل نسبی سرمایه در گردش خود، ۲ اقدام اساسی را در دستور کار قرار داده است. اولی باز پرداخت بهپخش را از ۱۲۰ روز به ۷۰ روز رسانده و دومی آن تولید و فروش دو محصول خود جدای از قراردا خود با شرکت بهپخش که هم به صورت نقدی صورت میگیرد و هم اینکه هزینه حمل نقل آن نیز بر عهده خریدار است که ۶۰ تا ۸۰ درصد هزینه فروش را کاهش میدهد.

صادرات: همان طور که اشاره شد، ترکیه به علت تامین مواد اولیه ارزان قیمت و به روز بودن تکتولوژی تولید، رقیب صادراتی شرکت های شوینده است. اما شرکت های شوینده با تولید محصولات با کیفیت پایین تر نسبت به تولیدی های داخلی خود، میتوانند صادرات خود را در کشورهایی مانند سوریه، گسترش داده و دهک های پایین جامعه را پوشش دهند و در نتیجه میتوانند به رقیبی سخت برای ترکیه تبدیل شوند. البته پاکسان در حال حاضر به بیش از ۲۴ کشور صادرات انجام میدهد که عراق و افغانستان بیشترین حجم صادراتی را دارند.

مدیریت هزینه مازاد: از هزینه هایی که همه ی شرکت ها را تحت الشعاع خود قرار میدهد، هزینه های تولید و فروش هستند که مدیریت بهینه آنها میتواند تاثیر شگرفی در سود دهی شرکت داشته باشد. شرکت پاکسان نیز اقداماتی در این خصوص انجام داده است. به طور مثال به علت وجود فضا کافی در خود کارخانه، دیگر انبارهای اجاره ای خود را تمدید نکرد که این اقدام عددی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان در سال برای شرکت عایدی به عمل آورد.

بعد از بررسی چالشها و ارائه راهکار توسط مدیریت مجموعه، بعضی از نتایج و برنامه های شرکت که از سال مالی جدید به جد در دستور کار قرار دارد را مرور میکنیم:

•    کاهش ۶۰ درصدی زیان شرکت بدون افزایش قیمت تا فروردین ماه

•    به صفر رسیدن زیان ناخالص شرکت

•    سود ۲۹ درصدی از صادرات در آخرین دوره مالی

•    مدیریت خرید: یعنی خرید به موقع و به قیمت برای کاهش هزینه های تولید

•    برای اولین بار صادرات ۴۰۰ تن از محصولات شرکت به کشور روسیه

•    رونمایی از محصول جدید خود تا حداکثر دو ماه آینده

•    اتخاذ سیاست های جدید برای ورود به بازارهای صادراتی جدید (به عنوان مثال دایر کردن نمایشگاه ها در کشورهای مقصد یا ایجاد و تقویت بخش بازاریابی صادراتی)

حال باید دید که این روند میتواند ادامه دار باشد یا اینکه چالشهای جدیدی سد راه  شرکت های شوینده ایجاد میشود. برای تداوم این روند و تحقق سود، نحوه مدیریت شرکت و اتخاذ سیاست هایی در سطح کلان دو فاکتور اصلی به حساب می آید. البته بخش تحقیق و توسعه (R&D) میتواند برگه برنده ای برای صنعت شوینده باشد چرا که تولید محصول جدید و با کیفیت که با ذائقه مصرفی مصرف کنندگان نیز هم راستا باشد، همیشه جذاب است.



منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا