پاسخ ایران خودرو به مشتریان دنا: ورود کد اشتباه موجب سوء برداشت شد/ تابع قانون هستیم
به دنبال بحثهای اخیر پیرامون قیمت دناها که به گفته مشتریان قیمت دناپلاس توربو مدنظر برای تکمیل وجه خودروی دناپلاس قرار گرفته است، ایرانخودرو ادعا کرد که سوء برداشت مشتریان از جهت مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد اشتباه بوده اما مشتریان عنوان کردند که شورای رقابت به آنها قول رسیدگی داده است.
به گزارش ایسنا، به دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو با توجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری، در ظاهر دعوتنامههایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمتها مدل بالاتر فاکتور شده است؛ بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۸ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمتها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان از قیمت این خودرو کاسته و قیمت نهایی این خودرو ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان فاکتور شود.
از سوی دیگر قیمت دناپلاس توربو بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، ۳۹۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۶۵ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمتها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۶۱۷ تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۲ تومان نهایی میشود.
نکته اصلی موضوع اینجاست که طبق اعلام مشتریان دناپلاس که هر روز به تعداد آنها اضافه میشود، ایرانخودرو برای مشتریان دناپلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است اما بهجای آنکه ۴۳ و اندی میلیون تومان را کاسته و مابهالتفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) را مطالبه کند؛ از قیمت دناپلاس توربو که ۳۹۰ و اندی میلیون تومان است، ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان را کاسته و به جای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.
بدین ترتیب با یک حساب ساده میتوان گفت: پس از اصلاح قیمت خودروی دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان خواهد بود و با توجه به ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداختی مشتریان، اکنون بایستی حدوداً ۱۰۴ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۴ تومان دیگر واریز کنند؛ اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور ۳۷۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۰۰ و مبلغ پرداختی (مابهالتفاوت برای تکمیل وجه) ۲۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۰۰ اعلام شده است.
در ابتدا ایرانخودرو به اعلام این موضوع بسنده کرد که “قیمتها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش بر مبنای قیمت محصول پایه است.”
اما پس از آن در اطلاعیهای، موضوع پیش آمده را ناشی از یک اشتباه در کد محصول اعلام کرده و معتقد است که مشتریان قیمت محصولی را مدنظر قرار دادهاند که از مهر ماه سال گذشته متوقف شده و آپشن کمتری دارد.
در اطلاعیه مذکور قید شده است:
“تولید محصول دناپلاس با کد ۷۰۴۰۸ از زمان آغاز تولید تاکنون به صورت مستمر ادامه داشته و طبق مصوبه ۵۴۷ شورای رقابت به بهای کارخانهای ۳۹۰ میلیون تومان به عنوان محصول پایه و مبنای قیمتگذاری درنظر گرفته شده است؛ بر همین اساس و طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ به میزان ۴۳.۸ میلیون تومان کمتر از قیمت محصول مبنا، به قیمت ۳۴۷ میلیون تومان تعیین نرخ شده است.
علت سوء برداشت مشتریان را مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد ٧٠٣١٧ برای قیمتگذاری دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ دانسته و تاکید میشود که تولید محصول ٧٠٣١٧ از مهر سال ١۴٠١ متوقف شده و آخرین تولیدهای این محصول در نیمه اول سال ١۴٠١، مربوط به تعهدات ایجاد شده پیش از سال ١۴٠٠ بوده است.
در فروردینماه ۱۴۰۲ بر اساس اعلام از سوی نهادهای ذیربط و ضرورت افشای اطلاعات، بهای کارخانهای محصولات را بر اساس صورتهای مالی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ که به تایید مراجع ذیربط رسیده بود، ایرانخودرو منتشر و در سایت کدال افشا کرده است و به همین دلیل دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ در لیست قیمت فروردینماه شرکت اعلام شده و به علت توقف تولید، از فهرست قیمت اردیبهشت و خرداد حذف شده است.
در مورد مشخصات دو خودرو و تفاوتهای موثر در قیمتگذاری میتوان گفت که دناپلاس دستی کد ٧٠٣٢٣ دارای تفاوتهایی از جمله توربوشارژ، سانروف، رینگ آلومینیومی و اکسل عقب دیسکی است که سبب کاهش حدود ۴۴ میلیون تومانی آن نسبت به خودروی مبنا شده است. قیمتگذاری محصولات بر اساس مصوبات نهادهای ذیربط صورت میگیرد و به طور حتم این شرکت خود را ملزم به تبعیت از ضوابط جاری قیمتگذاری میداند.”
این موضوع در حالی مطرح است دناپلاسی که ایرانخودرو مدعی است قیمتگذاری آن از لیست قیمت محصولات برای اردیبهشت و خرداد حذف شده است اما در مصوبهای اصلاحیه (۱۶ خرداد ماه) قاعدتا شورای رقابتی از قیمت محصولی کاسته که همچنان بر خط تولید است.
ضمن اینکه ایرانخودرو خود اذعان دارد که به سبب اضافه شدن برخی آپشنها همچون توربوشارژر بودن، قیمت خودرو بالا رفته است؛ موضوعی که دقیقا مشتریان اعلام میکنند که ایرانخودرو از قیمت دناپلاس توروبو ۴۳ و اندی میلیون تومان کم و دعوتنامه صادر کرده تا قیمت بالاتر از قیمت دناپلاس محاسبه شود.
گفتنی است که با توجه به موضوع پیش آمده و اینکه مشتریان تا ششم تیر ماه فرصت تکمیل وجه به حساب ایرانخودرو دارند، تعدادی از مشتریان به نمایندگی از همه مشتریان درگیر با این موضوع، صبح امروز (شنبه) مقابل شورای رقابت تجمع کرده و حق خود را مطالبه کردهاند.
یکی از این افراد که وارد سازمان شورای رقابت شده و با ارائه مستندات و نمودارها و قراردادها، موضوع را مطرح کردهاند، در تماس با ایسنا، از نتیجه جلسه امروز نماینده مشتریان با نماینده شورای رقابت، گفت: قیمت دناپلاس ۲۳۲ میلیون تومان باید باشد که با اضافه شدن هزینه مالیات، بیمه و سایر هزینههای جانبی قیمت نهایی برای مشتری ۲۸۰ میلیون تومان تمام میشود. ادعای ایرانخودرو در مطرح کردن کدها، چندان واقعی نیست. ضمن اینکه ۴۱۰ میلیون تومان از کجا آمده است؟.
شورای رقابت به مشتریان اعلام کرده که این عدد ۴۱۰ میلیون تومان برای ما نیز دارای شبهه و مبنای قانونی ندارد. در جلسه امروز شورای رقابت، موضوع بررسی خواهد شد. از ایرانخودرو نیز دعوت شده تا مستندات خود را ارائه کند؛ بنابراین تا روز سهشنبه، نتیجه اعلام خواهد شد.
تاکید میشود که موارد فوقالذکر در اعلام نظر شورای رقابت، گفته مشتریان است.
همچنین شایان ذکر است که سپهر دادجوی توکلی- مدیر روابط شورای رقابت- نیز در این رابطه اعلام کرده است: تماسهای بسیاری از سوی مشتریان داریم که این موضوع را اعلام میکنند؛ انتظار میرفت که در مورد این موضوع مشخص، ارتباطات ایرانخودرو شفاف برای مشتریان توضیح دهد. این اختلاف قیمت توسط مردم رصد شده و برای پاسخگویی بایستی به مشتری احترام گذاشت.
وی تصریح کرد: موضوع در دست بررسی و پیگیری است تا مشخص شود، اختلاف قیمت موجود میان قیمت مصوب شورای رقابت و قیمتی که ایرانخودرو اعمال کرده است، ماحصل چه فرآیند و محاسباتی است؟ به محض آنکه اطلاعات برای شورای رقابت محرز شود، اطلاعرسانی صورت خواهد گرفت. این موضوع از سوی کارشناسان و مسئولان ایرانخودرو در حال بررسی است و منتظر پاسخ قانعکننده ایرانخودرو هستیم.
توکلی ادامه داد: هنوز قطعی نمیتوان گفت که در چارچوب قانون اقدام شده است یا خیر؟ اما آنچه که روی کاغذ اعلام شده و آنچه که ایرانخودرو عملیاتی کرده، متفاوت است و موجب اعتراض بسیاری از مشتریان شده است.
انتهای پیام