همایش آموزشی شناسه کالا و سیستمی سازی ثبت سفارش برنج برگزار شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی واردکنندگان برنج، در ابتدای این همایش کریم اخوان، رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: امیدوارم با برگزاری این همایش و تحول در ساز و کار ثبت سفارش و شناسه کالا روند فعالیتها در این بخش بهبود یابد و شاهد تسهیل و تسریع در فرایند امور مرتبط با تأمین نیاز بازار برنج باشیم. به منظور آشنایی اعضای انجمن واردکنندگان با سامانه شناسه کالا و ثبت سفارش این همایش آموزشی با تعامل نهادهای مرتبط برگزار شد.
تسریع و شفافیت در ثبت سفارش و واردات
در ادامه حمید محلهای سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش و تحولات صورت گرفته در موضوع شناسه کالا و روند ثبت سفارش گفت: با توجه به اقدامات انجام شده و روندی که با همکاری نهادهای مسئول آغاز شده ساز و کار ثبت سفارش منوط به صدور شناسه کالا و ثبت دقیق اطلاعات و جزئیات مرتبط با این حوزه خواهد بود. برنج یکی از اولین کالاهایی بود که در فهرست ثبت سفارش و تجارت داخلی قرار گرفت. پیش از این شناسه برنج به صورت عمومی ثبت میشد و پروسه IRC در سازمان غذا و دارو زمان بیشتری ثبت میکرد. با توجه به اینکه با ثبت سفارش در وزارت جهاد کشاورزی کار پیچیدهتر هم شد اتفاق مهمی در این بخش تحقق یافته است. در این حوزه میتوانیم با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و جهاد شناسه اختصاصی صادر کنیم که موجب میشود اظهار واردات بهتر و راحت تر انجام شود. با صدور شناسه اختصاصی مشخصات برنج به شکل دقیق قابل ثبت خواهد بود و روند انجام واردات به شکل دقیق قابل مشاهده و پیگیری است.
سیستم سازی و کاهش مراجعات
میثم جاهدی، مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه همایش با اشاره به مزایای استفاده از سامانه جامع اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در ثبت سفارش برنج وجود داشت و عدم انطباق شناسه کالا با IRC در برخی موارد، از فروردین ماه تلاش مضاعف و اقدام جهادی اتفاق افتاد و هماهنگی و همکاری خوب ۳ نهاد به منظور ثبت سفارش برنج با همکاری و مشارکت بخش خصوصی موجب ایجاد تحولی در این بخش شد که دستاوردهای ارزشمندی دارد. نخست اینکه با استفاده از این سامانه زمان ثبت سفارش کاهش خواهد یافت. همزمان شرکتها امکان رصد و تأیید یا رد ثبت سفارش را پیدا میکنند. موضوع بعدی شفافیت و سرعت عمل برنامه ریزی سالانه فصلی است که به صورت دقیق دنبال میشود. در حوزه برنج با توجه به اهمیت برنامه ریزی و زمان بندی، تخصیص منابع ارزی بر اساس میزان ثبت سفارش انجام میشود و در این روند جریان ورود کالا به کشور به شکل دقیق قابل رصد خواهد بود. یک مسئله هم شفاف سازی فرایندها با سیستمی سازی است که موجب کاهش مراجعات حضوری خواهد شد. در نهایت تسریع و شفاف سازی در این فرایند موجب جلوگیری از بروز سو تفاهمها میشود. شفافیت در تصمیم گیری و دستیابی به اطلاعات دقیق سیستماتیک همچنین حذف برخی افراد که به شکل دستی در این روند اثرگذار بودند موجب خواهد شد تصمیم گیری و سیاست گذاری بر اساس اطلاعات دقیق و با توجه به سهم بازار صورت بگیرد. به زودی و بعد از برنج موضوع واردات چای نیز مورد پیگیری قرار گرفته و در این سامانه راه اندازی خواهد شد.
ضرورت یکپارچه سازی سامانههای ملی
سالار ساکت، عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان برنج گفت: یکی از مشکلات تا کنون این بوده که فرایندها در چند سامانه دنبال میشد و بعضاً برای انجام ثبت سفارش لازم بود بارها اطلاعات مورد نظر را وارد کرد و با گذشت چندین ساعت نتیجهای حاصل نمیشد. یکپارچه شدن سامانههای ملی یکی از نیازهای ضروری در این بخش است. لازم است که بخش مورد نیاز در سامانههای بانک مرکزی و گمرک هم به این فرایند اضافه شود و همگی در سامانه جامع تجارت تجمیع شود و پنجرهای واحد برای انجام تمام امورات واردات برای هر شخص حقیقی یا حقوقی ایجاد شود. حقیقت این است که ما در این حوزه همچنان عقب هستیم و لازم است کاغذ بازیها در این بخش تمام شود.
دفتر خدمات بازرگانی جهاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت میتوانند در این بخش تصمیم سازی های بزرگی را رقم بزنند. بازمهندسی فرایندها اهمیت زیادی دارد و میتواند ایرادات و اشکالات در جریان فرایند جاری را اصلاح کرده و موجب حذف گلوگاهها و تسریع روند شود. الگوبرداری از تجارب موفق جهانی در این حوزه بی تأثیر نیست.