عمران و اشتغال

راه‌اندازی مسیر تمام‌ریلی در راستای احیای جاده ابریشم



مسیر ترانزیتی تمام‌ریلی کانتینری قزاقستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه با حمل محصولات ترانزیتی کانتینری در راستای تقویت کریدور شرق – غرب و احیای جاده ابریشم توسط دولت سیزدهم افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، مسیر ایرانی کریدور شرق-غرب از مرزهای شمال شرقی ایران به مرزهای خروجی غربی و شمال غربی و بالعکس است. این مسیر برای افزایش ترافیک بار از چین به ترکیه و کشورهای اروپایی و همچنین در جهت معکوس خدمت می‌کند.

در عین حال راه زمینی جاده ابریشم از چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا شامل اندونزی و ویتنام آغاز می‌شود و با عبور از کشورهای هند، پاکستان، آسیای میانه، ایران و ترکیه در آسیا امتداد و تا کشورهای اروپای شرقی و ایتالیا ادامه می‌یابد. راه دریایی جاده ابریشم  نیز از آسیای جنوب شرقی شروع شده و در ادامه از اقیانوس هند، شرق آفریقا، دریای سرخ، و با عبور از کانال سوئز، دریای مدیترانه تا ایتالیا و اسپانیا ادامه می‌یابد.

کریدور شرق به غرب همان جاده ابریشم قدیمی است که یکی از قدیمی‌ترین شبکه راه‌ها با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال است که اتصال قاره اروپا و آسیا را از طریق ایران برقرار می‌کند. کریدور شرق به غرب با داشتن شش مسیر مختلف، حمل‌ونقل کالاها را از طریق ایران به کشورهای آسیای میانه، خاور دور، شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا را امکان‌پذیر می‌کند.  

سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل با هدف تبدیل ایران به تقاطع کریدورهای بین‌المللی یکی از ضرورت‌های کشور است. اقدام مهمی که علاوه بر تقویت مزیت‌های ترانزیتی این سرزمین و به تبع آن ایجاد وابستگی میان کشورهای منطقه و جهان به ایران، ایجاد اشتغال در میان نیروهای انسانی داخلی، ترویج فرهنگ ایرانی و نمایش امنیت کشور به جهانیان، درآمد بسیار زیادی را نیز وارد کشور خواهد کرد.

در این راستا در دولت سیزدهم، افتتاح مسیر ترانزیتی تمام‌ریلی کانتینری قزاقستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه با حمل محصولات ترانزیتی کانتینری در خرداد ۱۴۰۱ در راستای تقویت کریدور شرق – غرب و احیای جاده ابریشم با هدف‌گذاری سالانه پنج میلیون تن صورت گرفت.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا