آخرین اخبار

نخبگان جهان اسلام موانع وحدت امت اسلامی را از میان بردارند


نخبگان جهان اسلام موانع وحدت امت اسلامی را از میان بردارند

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه 23 شهریورماه امروز پایتخت که در دانشگاه تهران برگزار شد، با دعوت خویشتن و نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی گفت: قرآن کریم در دو مرحله کلمه «ما استطعتم» را به کار برده است؛ یکی در مورد تمهید و تجهیز نیروی دفاعی و بازدارنده خداوند امت اسلامی را مکلف کرده است که در برابر دشمنان قوی باشند «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» اگر شما ضعیف باشید دشمنان شما گرگ و بی رحم، خشن، غارتگر، افزون طلب، خودخواه و مستکبر هستند لذا دربرابر طاغوت که این صفات را دارد برای اینکه زیرپا له نشوید باید تجهیزات کافی و سلاح داشته باشید تا آنها از شما بترسند.

وی ادامه داد: این اقتدار و تجهیزات کافی شما امت، جلوی جنگ را میگیرد و دشمن شما مرعوب میشود و به میدان نمیآید. این مربوط به دشمن بیرونی است اما دشمن داخلی نفس اماره، غرائز سرکش، کنترل زبان، چشم و سایر اعضای بدن و کنترل اراده است که درباره آن فرمود «فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» یعنی دربرابر نفس و شرارتهای هوا و هوس، افزون طلبی و قدرت طلبی باید در حد توان قدرت داشت. همواره باید ترمز ایمان، عقل، یاد خدا، یاد مرگ، یاد حساب و یاد بهشت و جهنم شما را از آلوده شدن به رذائل اخلاقی نگه دارد. 

حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: امروز روز نهم ربیعالاول و جزء مبارکترین ایام سال است و یقینا این روز از ایام الله است. مرحوم علامه مجلسی در کتاب زادالمعاد حدیثی را درباره پیامبر اعظم(ص) درباره عظمت روز نهم ربیعالاول آوردهاند. یکی از 70 اسمی که برای روز نهم ربیعالاول ذکر شده، غدیر ثانی است. غدیر بیمه کردن زندگی بشر است، غدیر حفاظ الهی، بیان احکام، اقتدار سیاسی جامعه توحیدی، مدل حکمرانی و سبک زندگی است اما غدیر در خارج محقق نشد تا امام راحل با این انقلاب یک قطره از آن دریای بی ساحل غدیر را ایجاد کرد تا مردم زیر پرچم ولایت به دین خود عمل کنند و سیاستشان توحیدی و تجارتشان اسلامی و فرهنگشان الهی و سبک زندگیشان اسلامی باشد و در راس قائمه حکومت نیز فردی که جواز از پیامبر و اهل بیت(ع) دارد و مشروع است در راس قائمه هدایت کل جامعه را بر عهده دارد. 

وی تصریح کرد: همه امیدها از 124 هزار پیامبر و اوصیا و تمام صلحا و خداپرستان عالم، به ظهور منجی نهایی امام منتظر حجتبنالحسن مهدی(عج) دارند. امام زمان(عج) قطع عالم و مرکز دایره امکان است. امامت در حد دانشمندان عرفی نیست. امامت تجلی اسم اعظم خدا و مظهر جمال و جلال الهی در تمام اسمای حسنای حضرت حق است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به آیه «اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ»، اظهار کرد: حضرت یعقوب(ع) به فرزندان خود گفت برای پیدا کردن فرزندم یوسف باید بگردید تا آب حیات زندگی الهی را در سایه یوسف بچشید. مأیوس نباشید. امروز این خطاب به همه من و شما است. خدا از ما میخواهد که برای آمدن یوسف حضرت زهرا(س) برنامه داشته باشیم و برای آماده سازی جهان جهت تحقق عدالت الهی قربانی تقدیم کنیم و خودمان آرزو داشته باشیم قربانیان راه حضرت حجت(عج) باشیم.

وی افزود: آنچه در موضوع امام زمان(عج) شهره است برقراری عدالت در سراسر عالم بشریت، رفع ظلم، نفاق و گناه است. این عدالت در ابعاد سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و در مرحله شکوفایی استعدادها که اسمش قسط است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در این جهت روایات بسیاری بیان شده است، ابراز کرد: حضور شما در نماز جمعه به نوعی استقبال از حضرت حجت(عج) است. خداوند زمین را تطهیر میکند درحالی که ظلم و ستم زمین را نجس و ناپاک و دلها را غبارآلود کرده است اما با ظهور حضرت(عج) زمین با قسط و عدالت پاک میشود.

حجت‌الاسلام صدیقی گفت: در روایت آمده است که ظهور حضرت از کنار کعبه است و تمام عالم به نور حضرت نور میگیرد و ترازوی عدالت را در میان مردم استوار میکند و همه از ظلم متنفر میشوند. مردم عادل، ظلم ستیز و ظلم گریز میشوند به طوری که هیچ بزرگی به کودکی ظلم نمیکند، هیچ عاجز، یتیم و سایر افراد از یکدیگر ظلم نمیبینند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) میفرمایند «هنگامی که حضرت قیام میفرمایند در هر بخشی از کره زمین، فردی را به عنوان امیر منصوب میکنند و به او میفرمایند پیمان و دستورالعمل تو در کف دست تو است و هرجا به حادثهای برخوردی و امر جدیدی پیش آمد که متوجه نشدی وظیفهات چیست، دستت را باز کن به کف دستت نگاه کن، مطلب را بدست میآوری». امروز ما در دستانمان ابزاری به عنوان موبایل است که هرچه نمیدانیم با جستجو در اینترنت آن را بدست می‌آوریم؛ آیا امام صادق(ع) این را میگویند یا به اندازهای علوم پیشرفت میکند که منظور آن است؟!

حجت‌الاسلام صدیقی با تأکید بر اینکه وجود مقدس امام زمان(عج) ظاهرا بشر را به مرحله خلیفه الهی میرساند، بیان کرد: عدالت و قسط مقصد نهایی نیست بلکه امام زمان(عج) با ظهورشان، عشق را تطهیر  و دلها را خانه خدا میکنند و معارف بلند توحیدی که تا به آن روز هیچ دانشمند، عارف و سالکی به آن نرسیده را حضرت، دلها را عرش الهی میکند و قلوب و نفوس بشر مملو از عشق الهی شده و تماما همگی خوی الهی میگیرند «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً».

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران ضمن توصیه خود و دیگران به رعایت حریم الهی و وحشت و نگرانی از غضب الهی، گفت: این ایام، ایام ربیع‌‌المولود است. در این ایام پیش رو، ولادت آخرین پیامبر خدا(ص)، آورنده کامل‌‌ترین دین حق تعالی، سفره گستر زندگی انسان‌‌ها تا روز قیامت، حضرت محمد(ص) را خواهیم داشت.  برخی روز ولادت پیامبر(ص) را 12 ربیع و برخی دیگر 17 ربیع الاول می دانند که برای هر دو اقوال متعددی داریم. برای این امر مهم، بنیانگذار حکیم نظام جمهوری اسلامی، امام عظیم‌‌الشأن این هفته را به عنوان هفته کمربستن به امور مسلمین برای ایجاد ارتباط، وحدت و مقابله با تفرقه و اختلاف و ایجاد محبت و عاطفه نسبت به یکدیگر، «هفته وحدت» نامگذاری کردند.

وی با تأکید بر اینکه وحدت قائم به حیات است، ادامه داد: همه ما تا زمانی که حیات داریم، مدافع هم هستیم و هوای همدیگر را داریم اما ببینید هنگامی که روح از بدن جدا می‌‌شود، بدن متعفن و متلاشی می شود پس تفرقه علامت مرگ و وحدت علامت حیات و زنده بودن جامعه است. 

حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: قرآن کریم از پیروان دین اسلام به عنوان امت یاد کرده است «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ». اساس هویت امت، جمعی و ارتباطی است. امت زمانی امت است که مسیر، مقصد، مکتب، امام، راهنما و رهبر واحد دارد. این اتحاد هم عقلا واجب است و فتوای عقل هر عاقلی این است که از اختلاف همه ضرر می‌‌کنند لذا نزاع کار عقل نیست بلکه کار شیطان، وهم و نفس اماره است اما دستگیری، حمایت، پشتیبانی، تعلیم و تعلم، یاد دادن، دلسوزی هم حکم فطرت و هم حکم تمام ادیان الهی است. 

وی با اشاره به اهمیت اتحاد، تصریح کرد: هنگامی حضرت موسی(ع) برادر بزرگ خود، هارون را مورد عتاب قرار داد برای اینکه چرا اجازه دادی مردم گوساله بپرستند، او گفت «ترسیدم چیزی بگویم این جمع پراکنده شود و تو به من نقد کنی چرا این را گفتی که تفرقه ایجاد کردی» این اهمیت توجه به اتحاد و پرهیز از تفرقه را می رساند لذا همگان باید حریم یکدیگر را حفظ کنند. 

حجت‌الاسلام صدیقی گفت: نزد خدا، شرف بنده خدا از خانه خدا، بیشتر است. آبروی همدیگر را نبریم. دل هم را به یکدیگر چرکین نکنیم. نسبت به یکدیگر ایثار و محبت داشته باشیم، حتی آنهایی که گناه می‌‌کنند هم خداوند منتظر برگشت گناهکاران است خداوند اهل توبه را محبوب خود معرفی کرده است و خداوند گناه تائب را محو می‌‌کند و گناهکار را دعوت خصوصی به توبه می‌‌کند. این اصل سیر و سلوکی، عرفانی و الهی است چراکه همه اثر و خلق و آیات الهی هستیم و هر کدام از ما به یکدیگر به عنوان اثر خدا باید عشق بورزیم. 

خطیب جمعه تهران به ضرورت حفظ کرامت امت اسلامی و افزودن بر اقتدار امت اسلامی و همت برای بالابردن غنای اقتصادی کشورهای اسلامی تأکید و اظهار کرد: امر وحدت از اولویت‌‌های اول جهان اسلام است به همین دلیل دشمن از دیرباز مهمترین سلاحش برای استعمار و استثمار، ایجاد تفرقه بوده است. انگلیس، این روباه پیر فریبکار تعبیر «اختلاف بینداز و حکومت کن» را دارد بنابراین در قدم اول باید اتحاد در خانواده و سپس اتحاد در محله، شهر، منطقه‌‌ و کشور و در نهایت اتحاد بین‌‌المللی داشته باشیم. 

وی افزود: امروز دشمن با اساس اسلام مقابله می‌‌کند؛ قرآن را می‌‌سوزاند، مسجدها را مورد حمله قرار می‌‌دهد کاری به شیعه و سنی ندارد. دشمن عناد آشتی ناپذیر با شیعه و سنی دارد. اگر مسلمانان بخواهند در برابر قدرت‌‌های بزرگ که دارای سلاح‌‌های مرگبار جمعی هستند و رحم ندارند و اعتقاد به خدا و کرامت انسانی ندارند، بایستند باید با همدیگر متحد باشند. دشمن اگر پایش برسد، هلاک نسل را در دستور کار خود قرار می دهد. دشمن هم زراعتگاه‌‌ها را از بین می برد، هم زیرساخت‌‌ها را و هم کودکان و هم مراکز علمی و اعتقادی را از بین می‌‌برد. این را از دیرباز نشان داده به مانند فرعون که دختران را نگه می داشت اما پسران را از لب شمشیر می‌‌گذراند اما امروز فرعون زمان ما آمریکا و ایادی آن و حامیان آن و رژیم صهیونیستی هستند. فرعون زمان ما نه تنها به دختران بلکه به پسران نیز با دید نابودکردن نسل آینده نگاه می کند و بنا دارد یک مسلمان روی زمین نماند.

امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: باید در این شرایط چشم‌‌هایمان را باز کنیم و بدانیم با چه خطری روبرو هستیم و برای مهار این آتش هیچ دستوری جز دستور خدا نیست که «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً». ما حامی تمام مظلومان عالم، چه شیعه و چه سنی هستیم.

حجت‌الاسلام صدیقی گفت: دین ما دین ستم سوز و طاغوت گریز است. قرآن کریم مسئله پرهیز از طاغوت را رکن دین بیان می‌‌کند: «اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ». باید موانع وحدت را از میان برداشت و برای این منظور نخبگان، فرهیختگان و دلسوزان در کشورهای مختلف اسلامی با ارتباط و تشکیل جلسات مشترک در این راستا همفکری کنند. 

وی درباره نخستین سفر برون مرزی رئیس‌‌جمهور به عراق، ادامه داد: عراق با ما مشترکاتی دارد. عراق و ایران زیر قبه امام حسین(ع) و سر سفره علی(ع) و ائمه معصومین(ع) همه دل به یک نقطه مرکزی داده ایم. جاذبه امامان تمام ایرانیان و عراقیان را باهم منسجم و یکی می‌‌کند و اصلا جدایی با یکدیگر نداریم. 

حجت‌الاسلام صدیقی به بیان چند نکته در آغاز حرکت اجرایی دولت چهاردهم پرداخت و بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت 13 توصیه کلیدی و راهبردی داشتند که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد اما یکی از این 13 موضوع توجه به اولویت‌‌ها است. اولویت‌‌ها در دو بخش قابل ذکر است؛ اولویت‌‌های فوری و نقد و به روز که مهمترین آن رسیدگی به وضع معیشت مردم، بالا بردن ارزش پول ملی، سامان دادن به کسب و کار مردم، اشتغال جوانان، مسئله ازدواج، جذب سرمایه‌‌های داخلی و خارجی، جذب حداکثری مشارکت‌‌های مردمی و فرهنگسازی در این جهت است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد:  برخی از نیروهای مرئی و نامرئی ما با برخی از تولیدکنندگان برخوردهای مناسبی ندارند به طوری که تولیدگران می‌‌ترسند سرمایه خود را در کشور به صحنه بیاورند درحالی که باید به گونه‌‌ای فرهنگسازی شود تا تولید افزایش پیدا کند. 

وی تصریح کرد: سرمایه مایه آبادی مملکت، اشتغال و ازدواج جوانان می شود و این عین سعادت اخروی است و صرفا دنیایی نیست. در این راستا باید هم نیروهای قضایی، هم امنیتی و انتظامی مراقب باشند تا اشخاصی که قدرت فکری و امکان جذب سرمایه از داخل و خارج دارند، مورد تکریم قرار دهند و به اینها اطمینان داده شود که تحت حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران، سرمایه آنها حفظ می شود. لذا تأمین امنیت سرمایه گذاری و اصلاح ساختار بودجه مهم است. 

 حجت‌الاسلام صدیقی با تأکید بر اینکه کسری بودجه شایسته نظام اسلامی نیست، گفت: در بودجه ریزی، به گونه ای بودجه را پیش بینی کنید که درآمدها و هزینه‌‌ها باهم تطبیق داشته باشد.

خطیب جمعه تهران در پایان اظهار کرد: توقعات مردم از دولت و رئیس‌‌جمهور براساس نظرسنجی به این شرح است؛ اکثریت مردم خواستار عمل به وعده های انتخاباتی هستند، مردمی بودن و درد مردم را از نزدیک درک کردن، عدالت محور بودن و پررنگ کردن روحیه امید و اعتماد از جمله آنهاست. یأس مرگ است و ناامیدی ذلت است، اشتغال، مبارزه با فساد، بهبود روابط با سایر کشورها و مهمترین آن پیروی از رهنمودهای حکیم دوران حضرت ایت‌‌الله العظمی امام خامنه‌‌ای از جمله توقعات مردم از دولت جدید است. 

 

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا