آخرین اخبار

زنده باد وحدت امت اسلامی در سایه هفته وحدت


زنده باد وحدت امت اسلامی در سایه هفته وحدت

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالفتح دعوتی، پژوهشگر علوم قرآنی در یادداشتی با عنوان «زنده باد وحدت امت اسلامی در سایه هفته وحدت» به بررسی ریشه‌های نامگذاری هفته وحدت از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

در قرون گذشته و پس از اخراج صلیبی‌ها از بیت‌المقدس و خاتمه دادن به حاکمیت سلاطین مغول در سرزمین‌های اسلامی، همزمان دو قدرت نیرومند در سرزمین‌های اسلامی، پدید آمدند؛ یکی حکومت عثمانی به مرکز بیت‌ اسلامبول در ترکیه فعلی و دیگری دولت صفویه در منطقه ایران بزرگ که متأسفانه با تحریک همان اروپایی‌ها و یهودی‌های ساکن در منطقه، بیشتر اوقات بین این دو قدرت اسلامی عثمانی و صفوی، جنگ و جدال برقرار بود و دولت‌های اروپایی بیشترین بهره‌برداری را در این میان می‌بردند و می‌کوشیدند تا این هر دو حکومت تضعیف شوند که این یک تجربه تلخ و زیانبار بود و حکام آن روز تا مدت‌های متوجه این خسارت و ضررها نشدند و خسارت‌های فراونی را متحمل گردیدند و سرانجام سود این جدال‌ها نصیب بیگانان شد و مسلمانان دچار تفرقه، جدایی و ضعف گردیدند.

 لکن در آستانه خیزش انقلاب اسلامی و تحت رهبری حضرت امام(ره) و فرزانگانی در معیت ایشان مانند مرحوم طالقانی، شهیدان بهشتی، مفتح و مطهری‌ و شخصیت فرزانه و بصیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، این اندیشه جریان داشت که برای رسیدن به مجد، قدرت و عظمت جهان اسلام باید بین دو فرقه شیعه و سنی به اسم دوستی، وحدت و همکاری برقرار باشد و از تجربه‌های تلخ تاریخ گذشته عبرت بگیرند. 

پیشقدم در این امر مهم را باید حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دانست که در همان ایام تبعید در سیستان و بلوچستان و حشر و نشر با علمای اهل سنت، چنین پیشنهادی توسط ایشان مطرح شد و اولین هفته وحدت در ایران‌شهر رقم خورد و جناب ایشان در 12 ربیع‌الاول به مسجد نور رفتند و بین دوازدهم ربیع یعنی میلاد پیامبر(ص) به روایت اهل سنت و 17 ربیع روز میلاد پیامبر(ص) به روایت شیعه را متفقاً هفته وحدت نامیدند و اولین جلسات هفته وحدت در مساجد اهل‌سنت در این شهر و مساجد شیعی با شرکت طرفین، برقرار گردید به همت ایشان و مولوی قمرالدین (کتاب تبعید، صفحه 163 و 164).

خوشبختانه در آغازین سال‌های انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی این هفته مبارک از طرف علمای اهل‌‌سنت و شیعه به رسمیت شناخته شده و اکنون در بسیاری از کشورها این هفته به نام هفته وحدت برگزاری می‌گردد و میلاد پیامبر اکرم(ص) در این هفته برگزار می‌شود و در بسیاری از کشورها به اسم میلاد پیامبر(ص) با جشن و سرور، گاهی به مدت یک ماه ادامه می‌یابد. 

این مراسم در برخی کشورهای مسلمان‌نشین آفریقایی و نیز در هند، پاکستان، بنگلادش، اندونزی و مالزی، بسیار با شکوه برگزار می‌شود که در خنثی کردن اقدامات تفرقه‌افکنانه دشمنان و معاندان بسیار مؤثر است. کسانی که سعی می‌کردند به نام بدعت از مراسم میلاد پیامبر(ص) جلوگیری کنند، اکنون در انزوا قرار گرفته‌اند و مسلمانان به تبلیغات مسموم و تفرقه‌افکنانه آنان اعتنا نمی‌کنند. 

در کشورهایی که سفارت جمهوری اسلامی و نمایندگی‌های ارشاد اسلامی وجود دارد، مراسم با شکوهی برگزار می‌شود و شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و مقامات مملکتی در آن شرکت می‌کنند که فیلم و تصویر آنها غرورانگیز است. 

باید یادآور شد که در دوره سلطه بیگانگان و به خصوص دولت انگلستان و دولت تزاری روس، اینان در همه جا کوشیدند تا با اختراع و تاسیس دین‌های ساختگی بین مردم و بین ادیان جدایی و تفرقه بیندازند و در هند به نحوی، در چین به نحوی و در سایر نقاط و سرزمین‌های اسلامی فرقه‌های قادیانی، بابی، بهایی و وهابی را به راه انداختند و ایجاد تفرقه و دشمن نمودند. 

اینان کوشیدند تا مراسم مذهبی و مراسم اعیاد را به سمتی بکشانند؛ به خصوص در حجاز و در مدینه منوره، سلام کردن به قبر پیامبر(ص) را بدعدت شمردند و اجازه نمی‌دهند کسی در برابر مرقد شریف پیامبر(ص) یک عرض سلام کند. مراسم رفتن به غار حرا و ثور زیارت مولد ولادت پیامبر(ص) راه رفتن و زیات قبور شهدای اسلام را بدعت شمردند و ممنوع دانستند، چنانکه در ایام  ولادت پیامبر(ص) در برخی از این کشورها اصلاً نامی از پیامبر(ص) و تولد آن جناب برده نمی‌شود. این در حالی است که در جایگاه رسالت حضرت موسی(ع) در کوه طور و وادی‌المقدس محل زیارت است و انبوه مشتاقان به دیدار آن نقطه مقدس می‌روند و میلاد حضرت عیسی(ع) نیز همه میسحیان، نام و یاد آن جناب را گرامی می‌دارند.

اصولاً ذکر میلاد پیامبران و یاد آنان از سفارش‌های اکید قرآن است و تولد حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) در قرآن مذکور است و سلام به پیامبران از آداب قرآنی است و مخصوص شیعه نیست. در هر حال باید مسلمانان نسبت به این نقشه دشمنان که نام دین و مذهب بر آن نهاده‌اند، توجیه باشند و تسلیم شبهات آنان نشوند.

ما درود می‌فرستیم به روح مقدس و مطهر حضرت امام راحل که این هفته مبارک را مورد توجه قرار دادند  و آن را رسمیت بخشیدند.

 

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا