آخرین اخبار

دستمزد کارگران چند درصد هزینه معیشت را پوشش می دهد؟



دستمزد کارگران چند درصد هزینه معیشت را پوشش می دهد؟

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید: شکاف مزد و معیشت کارگران ۶۰ درصد است؛ حداقل هزینه معیشت یک خانوار کارگری حدود ۲۳ میلیون تومان است که ۱۱.۱ میلیون تومان آن در قالب دستمزد پرداخت می‌شود.

این فعال کارگری اظهار می‌کند: بر اساس محاسبات حداقل رقم سبد معیشت یک خانوار ۳.۳ نفره کارگری به حدود ۲۳ میلیون تومان می‌رسد؛ درحالی‌که حداقل دستمزد برای این خانواده ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است؛ یعنی حدود ۱۲ میلیون تومان معادل ۶۰ درصد هزینه معیشت تأمین نمی‌شود و میان حداقل دستمزد با حداقل سبد معیشت کارگران این مقدار فاصله است.

میرغفاری می‌افزاید: یکی از ایراداتی که برای روش فعلی تعیین مزد مطرح می‌شود این است که دستمزد بر اساس تورمی محاسبه می‌شود که سال بعد تغییر می‌کند؛ یعنی به‌طور مثال دستمزد سال آینده با تورم امسال محاسبه می‌شود و ازآنجایی‌که سال بعد میزان تورم افزایش می‌یابد، تأثیر افزایش دستمزد در کوتاه‌ترین زمان بی‌اثر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: از دیگر ایرادهای سیستم فعلی تعیین مزد این است که وزن دولت به دلیل اینکه کارفرمای بزرگ است در شورای عالی کار سنگین است و طبق سنوات گذشته و همواره زور دولت بر همه آرا می‌چربد.

تعهد وزیر راه به ساخت یک‌میلیون مسکن

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی از موافقت بانک مرکزی برای تزریق منابع مالی جهت تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: ما به تأمین مسکن یک‌میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن که شرایط لازم را داشته‌اند، متعهد هستیم.

او با بیان این‌که تولید مسکن تکلیفی است که از سال‌های قبل شروع شده و در دولت چهاردهم نیز سرلوحه بخشی از مهم‌ترین اقدامات وزارت راه است، اظهار کرد: اگرچه دولت عوض شده است، اما برای یک‌میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشته‌اند، مسکن تهیه می‌کنیم.

صادق مالواجرد با بیان این‌که از این یک‌میلیون نفر ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را واریز کرده‌اند، افزود:‌ این تعهد به ما ارث رسیده است و باید با جدیت آن را محقق کنیم، در بخش مسکن و تعهدی که به مردم داریم، شوخی نداریم و هیچ اهمالی در این خصوص پذیرفته نیست.

پرداخت ۸۰ درصد از مطالبات گندمکاران

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد مطالبات گندمکارانی در خرید تضمینی گندم، پرداخت شده است، اعلام کرد: امسال با تولید بیش از ۱۵ میلیون تن گندم، جشن خودکفایی را خواهیم گرفت.

او اظهار کرد: تا صبح یکم مهرماه ۱۱ میلیون و ۹۷۵ هزار تن خرید تضمینی گندم صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک‌میلیون و ۶۳۴ هزار تن معادل ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی ارزش گندم خریداری شده را ۲۱۱ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که ۱۶۷ هزار میلیارد تومان معادل حدود ۸۰ درصد آن به کشاورزان پرداخت شده است.

برق از دوره اوج مصرف گذاشت

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر گفت: با کاهش دمای هوا، دوره اوج مصرف برق را پشت سر گذاشته‌ایم اما ناترازی برق همچنان ادامه دارد و ویژه مشترکان پرمصرف باید به موضوع مصرف بهینه توجه داشته باشند.

رجبی مشهدی اظهار کرد: در حال حاضر نیروگاه‌ها وارد دوره تعمیرات شده‌اند و به همین منظور تعمیرات نیروگاهی برخی از واحدها از مدار خارج شده‌اند که همین مسئله موجب شده تا ظرفیت تولید برق کشور کاهش یابد.

صادرات کیوی از اول مهرماه مجاز شد

ممنوعیت صادرات کیوی برای تنظیم بازار داخلی و مدیریت کیفیت صادراتی این محصول، از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه هرسال اعمال می‌شود؛ اما امسال بر اساس نامه سازمان توسعه تجارت، صادرات کیوی از ابتدای مهرماه مجاز شده است.

در نامه سازمان توسعه تجارت به گمرک ایران آمده است: پیرو نامه‌ای به تاریخ ۷ مهرماه ۱۳۹۷ پیرامون ممنوعیت صادرات کیوی از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه هرسال، به پیوست تصویر نامه تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ارسال و به اطلاع می‌رساند؛ در سال جاری، صادرات کیوی (با کد تعرفه ۰۸۱۰۵۰۰۰) با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه از اول مهرماه، مجاز است.

پرشدگی سدها به ۴۸ درصد رسید

آمارهای از بهبود ۱۹ درصدی بارندگی در سال آبی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ نسبت به سال آبی قبل از آن حکایت دارد و در این شرایط، میزان ذخیره آب سدهای کشور تا ۳۱ شهریورماه، به ۴۸ درصد رسیده که ۶ درصد بیشتر از سال قبل است.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، بارندگی‌های سال آبی بی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ به ۲۵۲.۷ میلی‌متر رسیده که گرچه ۱۹ درصد بالاتر از سال آبی قبل است؛ اما اختلاف آن با میانگین ۵۵ ساله از ۲ درصد فراتر نمی‌رود.

واکنش خودروسازان به روند نزولی بازار

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار گویا به مذاق خودروسازان خوش نیامده و صدور فاکتور خودرو را با کندی انجام می‌دهند، همین امر باعث شده است با کاهش عرضه، قیمت برخی از خودروها در سطح بازار دوباره صعودی شود.

بررسی‌های تسنیم حاکی از این است که در یک هفته گذشته با کاهش رغبت مردم برای خرید خودرو، قیمت‌ها در این بازار روند نزولی بگیرد؛ اما خودروسازان در مقابله با این وضعیت، سرعت صدور فاکتور خودرو را کاهش داده‌اند تا نسبت به عرضه و تقاضا به نفع افزایش قیمت تغییر کند.

این در حالی است که فعالان بازار خودرو معتقدند اگر روند صدور فاکتور توسط خودروسازان با سرعت انجام شود خودرو در بازار ارزان‌تر خواهد شد اما همیشه خودروسازان از این شگرد استفاده می‌کنند و صدور فاکتور را با کندی انجام می‌دهند تا شاهد کاهش قیمت در بازار نباشیم.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا