آخرین اخبار

فقط سرمایه گذاران در این بازار حریف تورم شدند! | بازارها در نیمه نخست سال چقدر سود دادند؟


به‌گزارش همشهری آنلاین، طبق تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نرخ تورم روند نزولی دارد با این حال هنوز هم ارقام ثبت شده در شاخص تورم بالاتر از سطح میانگین تاریخی اقتصاد ایران است. در چنین شرایطی یکی از موضوعاتی که برای مردم اهمیت زیادی پیدا کرده است سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی است که از آنها در برابر تورم محافظت کنند؛ این رویه‌ای است که در اغلب نقاط دنیا دنبال می‌شود و مردم اغلب به‌دلیل وقوع ریسک‌های اقتصادی و تورم تلاش می‌کنند از طریق سرمایه‌گذاری در سایر بازارها از کاهش ارزش دارایی‌های مالی‌شان به‌دلیل تورم جلوگیری کنند.

حالا آنطور که تازه‌ترین آمارها از بازار دارایی‌ها نشان می‌دهد هیچ بازاری در ۶ماهه نخست امسال به جز طلا و سکه نتوانسته بازدهی بیشتر از تورم به‌دست بیاورد و این رویه‌ای است که از ۲سال پیش شروع شده و در این دوره فقط طلا توانسته پوششی در برابر نرخ تورم باشد.

شواهد میدانی نشان می‌دهد که حجم تقاضا برای خرید طلا توسط مردم افزایش یافته و با آنکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، اما مردم اغلب در ارقام پایین تلاش می‌کنند با خرید طلا از نوسان‌های اقتصادی در امان بمانند.

آمارها چه می‌گویند؟

آن‌طور که تازه‌ترین اطلاعات از نوسان قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال قیمت هر سکه طرح جدید دست‌کم ۱۵.۵درصد و هر گرم طلای ۱۸عیار و به موازات آن مثقال طلا ۱۵.۳درصد افزایش یافته است. این میزان رشد بیشتر از نرخ تورم است؛ چراکه در همین دوره شاخص قیمت مصرف‌کننده ۱۵درصد افزایش داشته است.

البته بررسی دقیق‌تر آمارها نشان می‌دهد با وجود رشد ۱۵.۵درصدی قیمت طلا در نیمه نخست سال، این میزان رشد کمتر از نرخ رشد قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی بوده و این می‌تواند این نظریه را که قیمت طلا و سکه حباب دارد، باطل کند. برخی با محاسبه قیمت دلار در بازار آزاد و تفاوت آن با نرخ طلا و سکه معتقدند قیمت طلا به‌ویژه سکه حباب دارد. این محاسبات بدون توجه به سرکوب قیمت ارز محاسبه می‌شود.

ربع سکه و سکه طرح قدیم

با وجود آنکه بازدهی قیمت سکه طرح جدید و طلا در نیمه نخست امسال بیشتر از تورم بوده است، اما بازده قیمت ربع سکه که در یک دوره ارقام عجیب و غریبی را ثبت کرد در همین مدت کمتر از تورم بوده است.

بیشتر بخوانید

ربع سکه صدرنشین حراج های مرکز مبادله شد | جزئیات و مراحل تحویل سکه را ببینید

شرط جدید مرکز مبادله برای خریداران سکه | اگر طبق جدول زمانبندی مراجعه نکنید…

طبق آمارهای موجود قیمت ربع سکه در ۶ماهه امسال ۱۳.۲درصد و سکه طرح قدیم۹.۲درصد افزایش داشته که به‌ترتیب ۱.۸ و ۵.۸درصد کمتر از تورم است.

بازده مسکن بیشتر از قیمت دلار

آمارها همچنین نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران بیش از ۸.۷درصد افزایش یافته و این به‌معنای آن است که مسکن بعد از طلا و سکه بیشترین بازده را داشته، اما با این حال نرخ رشد آن کمتر از شاخص تورم است.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که قیمت هر متر مسکن در تهران بیشتر از بازده بازار ارز بوده است. در این مدت قیمت هر دلار آمریکا ۲.۸درصد افت کرده که نشان‌دهنده احاطه بازارساز بر بازار ارز است.

بانک مرکزی در طول ماه‌های گذشته اقدامات گسترده‌ای را برای کنترل قیمت ارز آغاز کرد و تاسیس و گسترش فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا یکی از این راهکارها بود که نشان می‌دهد این راهکارها در ثبات قیمت ارز نقش مؤثری داشته‌اند.

سهامداران، زیان‌دیده‌های بزرگ

هرقدر خریداران طلا در نیمه نخست امسال توانسته‌اند سودی بیشتر از تورم به‌دست بیاورند، اما طبق آمارهای موجود سهامداران با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌اند.

اطلاعات مربوط به شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است و نشان می‌دهد سهامداران به‌طور میانگین تا چه میزان سود و زیان کرده‌اند نشان می‌دهد که این شاخص در نیمه نخست سال ۴.۵درصد افت داشته است.

با این حال این همه ماجرا نیست چنانچه نرخ تورم را هم در ارقام خود محاسبه کنیم متوجه می‌شویم میزان زیان سهامداران بسیار بیشتر از این میزان و نزدیک به ۲۰درصد است.

ماجرا اما وقتی جدی‌تر می‌شود که میزان زیان سهامداران را با شاخص کل هم وزن که ارقام دقیق‌تری را به ما نمایش می‌دهد، محاسبه کنیم.

این شاخص در ۶ماهه نخست امسال ۷.۴درصد افت داشته است و با درنظر گرفتن تورم ۱۵درصدی در نیمه نخست امسال متوجه می‌شویم که سهامداران هزینه‌های زیادی را از محل سرمایه‌گذاری در بورس متحمل شده‌اند و نشان می‌دهد که میزان زیان سهامداران در نیمه نخست سال به‌طور میانگین دست‌کم ۲۲.۵درصد بوده است.

فقط سرمایه گذاران در این بازار حریف تورم شدند! | بازارها در نیمه نخست سال چقدر سود دادند؟

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا