آخرین اخبار

تجارت ایران با همسایگان به ۳۲.۶میلیارد دلار رسید



تجارت ایران با همسایگان به ۳۲.۶میلیارد دلار رسید

 محمد رضوانی‌فر افزود: از مجموع تجارت بدون نفت ایران با ۱۵کشور همسایه،۳۹میلیون تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به صادرات و ۱۱میلیون تن به ارزش ۱۷میلیارد دلار به واردات اختصاص داشت. میزان صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه به لحاظ وزن ۴درصد و از حیث ارزش ۱۲درصد افزایش داشته است.وی تصریح کرد: میزان واردات از کشورهای همسایه در این مدت از نظر وزن ۸درصد و از لحاظ ارزش ۱۸درصد افزایش نشان می‌دهد. معاون وزیر اقتصاد درباره عمده‌ شرکای تجاری ایران در میان ۱۵ کشور همسایه بیان کرد: امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون روسیه عمده شرکای تجاری ایران در میان کشورهای همسایه بوده‌اند.
   
واردات ۲۲ هزار خودروی سواری
رئیس‌کل گمرک همچنین با اعلام این‌که در شش‌ماهه نخست امسال ۲۲۲۶۴ دستگاه خودروی سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده، گفت: ارزش این تعداد خودروی وارداتی به کشور در شش‌ماهه امسال ۴۳۸ میلیون و ۶۶۸ هزار دلار بوده است.
   
واردات ۲.۵میلیارد دلار شمش طلا
رضوانی‌فر از واردات ۴۲.۸تن شمش طلای استاندارد در شش‌ماهه سال جاری خبر داد و بیان کرد: ارزش این میزان طلا ۲.۵ میلیارد دلار است. وی گفت: در سال گذشته در همین مدت ۷.۳تن شمش طلا به ارزش ۴۶۶ میلیون دلار وارد کشور شده بود.
   
رشد ۲۶درصدی صادرات محصولات کشاورزی
گمرک ایران همچنین روز گذشته اعلام کرد: صادرات محصولات کشاورزی در نیمه نخست امسال با ۲۶درصد افزایش به ۱.۷ میلیارد دلار رسید. میزان وزن محصولات کشاورزی صادراتی طی این مدت، ۳.۲میلیون تن برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است. عمده‌ترین اقلام صادراتی محصولات کشاورزی در نیمه اول امسال از جمله انواع پسته با ۳۷۴ میلیون دلار، انواع گوجه‌فرنگی با ۲۰۷ میلیون دلار، هندوانه با ۱۲۸ میلیون دلار، سیب با ۱۱۴ میلیون دلار و انواع خرما با ۷۸ میلیون دلار پنج قلم اول محصولات کشاورزی صادراتی بودند. از مجموع صادرات محصولات کشاورزی در شش‌ماهه امسال، ۹۰۱ میلیون دلار به پنج محصول پسته، گوجه‌فرنگی، انواع هندوانه، انواع سیب و انواع خرما اختصاص یافت.
   
واردات ۱۲ میلیون تن کالای اساسی
گمرک همچنین اعلام کرد: ۱۱.۹میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۷.۳میلیارد دلار در شش‌ماهه امسال از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد و این میزان کالای اساسی وارداتی در بازه زمانی ذکرشده نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۷/۷ درصد افزایش و از حیث ارزش ۵ درصد کاهش داشته است.بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات گوشت قرمز سبک گرم و کنجاله سویا و بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات گندم و انواع روغن خوراکی بوده است. ذرت با یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۹۴۱ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۹۱۶ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه‌جامد، مایع و خام با ۷۲۴ میلیون دلار و برنج با ۵۶۰ میلیون دلار پنج قلم اول کالای اساسی در شش‌ماهه سال جاری بودند.
   
واردات ۵/۵ میلیون تلفن همراه
بر اساس آمار گمرک در شش‌ماهه سال جاری پنج میلیون و ۴۱۶ هزار و ۴۴۶ دستگاه گوشی تلفن همراه به شیوه تجاری و مسافری از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد. ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور در دو رویه تجاری و مسافری یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار بوده است.واردات گوشی تلفن همراه به کشور در دو رویه تجاری و مسافری در شش‌ماهه امسال از لحاظ تعداد ۱۶درصد و از حیث ارزش ۸درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد. از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور در این مدت پنج میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۶۰ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار به شیوه تجاری و ۱۶۶ هزار و ۴۸۶ دستگاه به ارزش ۸۹ میلیون و ۳۰۹ هزار دلار به شیوه مسافری وارد شده است. واردات گوشی تلفن همراه در رویه تجاری از لحاظ تعداد ۱۵درصد و از حیث ارزش ۴درصد کاهش و در رویه مسافری از لحاظ تعداد ۳۸درصد و از حیث ارزش ۴۱درصد کاهش داشته است. 



منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا