عمران و اشتغال

تشکیل تعاونی‌های محلات و سهامدار کردن مردم



تشکیل تعاونی‌های محلات و سهامدار کردن مردم

یک کارشناس شرط اول ایجاد گفتمان تعاون را مشارکت مردم دانست و با اشاره به نقش تعاونی‌های مسکن و مصرف در بهبود معیشت آحاد جامعه گفت: اگر در محله‌ها تعاونی شکل بگیرد و مردم آن محلات سهامدار این تعاونی‌ها باشند، در بهبود وضع معیشت مردم به ویژه خانوارهای کارگری موثر خواهد بود.

ولی الله صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی ایجاد «گفتمان تعاون» در کشور اظهار کرد: به طور کلی یک مشکل اجتماعی که در جامعه ما وجود دارد این است که افراد کار انفرادی را خوب انجام می دهند ولی وقتی وارد گروه می‌شوند، به نوعی ضعیف عمل می‌کنند؛ به همین دلیل است که طی سالها از کار گروهی کمتر استقبال شده و افراد بیشتر تمایل خود را به انجام کارهای فردی نشان داده‌اند، در حالی که این مساله باید در افراد تقویت شود.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند؛ اوایل انقلاب تعاونی‌ها بودند که توانستند اوضاع اقتصاد را آرام کنند و مردم از طریق تعاونی‌ها بود که آذوقه و مایحتاج مورد نیاز و کالاهای اساسی خود را تامین می‌کردند.

تاثیر تعاونی‌های مصرف در معیشت خانوارهای کارگری

این کارشناس حوزه کار با یادآوری تاثیر تعاونی‌های مصرف در معیشت خانوارهای کارگری گفت: اگر بتوانیم در محله‌ها تعاونی ایجاد کنیم و مردم آن محلات سهامدار این تعاونی‌ها باشند هم به رونق تعاونی‌ها کمک می‌شود و هم در بهبود وضع معیشت مردم محلات موثر است.

صالحی افزود: در جریان تاسیس تعاونی‌های محلات باید مکان‌هایی در اختیار گذاشته شود که هزینه بالایی نداشته باشد و فرایند از تولید به مصرف را دنبال کند؛ نظیر ‌آنچه در برخی میادین تره‌بار آغاز شده است ولی باید فراتر از این جریان باشد و مردم در تعاونی‌ها سهامدار باشند.

وی ادامه داد: پس از انقلاب، تعاونی‌های مصرف محلی شکل گرفت. تعاونی‌های محلات تمام ارزاق و کالاهای مورد نیاز و اساسی مردم را با قیمت‌های مناسب در اختیار مردم می گذاشتند تا جایی که فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها شکایت داشتند زیرا مردم در مضیقه بودند و صف‌های طویل ایجاد می‌شد و لذا تعاونی‌ها به سختی شکل گرفتند ولی در ادامه مسیر جریان واسطه‌ها به میان آمد و تعاونی‌ها تضعیف و به تدریج حذف شدند.

به گفته این کارشناس حوزه کار، تشکل‌های صنفی باید به نمایندگی از مجموعه‌های کارگری و کارمندان تعاونی‌ها را تشکیل دهند و در قالب تشکل‌های صنفی، بنگاه‌های تعاونی در حوزه های مختلف ایجاد شود.

شرط اول ایجاد گفتمان تعاون، مشارکت مردم است

صالحی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در فعالیت‌های جمعی و تعاونی‌ اظهار کرد: امسال به عنوان سال تولید و مشارکت نامگذاری شده تا مردم با سرمایه‌های کوچکشان وارد میدان شوند و تعاونی یکی از راه‌های مشارکت است؛ از این رو باید مردم را به جد در تعاونی‌ها مشارکت دهیم و سرمایه‌های خرد مردمی را از طریق تعاونی‌ها تجمیع کنیم.تعاونی‌ها در کاهش قیمت تمام شده و بسیاری از هزینه‌های جانبی موثرند و ما می‌توانیم در کنار تعاونی‌های مصرف و مسکن، تعاونی‌های چند منظوره هم شکل بدهیم.

وی افزود: اکنون که مسئولان به دنبال ایجاد گفتمان تعاون هستند باید این مساله را در عمل ببینیم و مشارکت مردم شرط اول است. زمانی تعاونی‌هایی داشتیم که مواد اولیه کارخانه‌ها را وارد می‌کردند زیرا قیمت تمام شده آنها پایین بود ولی امروز بخش اعظمی از این تعاونی‌ها جمع شده‌اند و برای احیای آنها نیاز به مشارکت جمعی است.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا