ارتباطات و فن آوری اطلاعات

گزارش شفافیت ایکس منتشر شد/تعلیق ۳ برابری حساب‌ها



گزارش شفافیت ایکس منتشر شد/تعلیق ۳ برابری حساب‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، در این گزارش چشم اندازهای جدید به شیوه اجرای قوانین در ایکس در بحبوحه حفظ آگهی دهندگانی که درباره نامناسب بودن محیط نگران بودند، اشاره شده است.

تعلیق حساب کاربری ۳ برابر شد

گزارش مذکور جزییات حذف محتوا و تعلیق حساب های کاربری را در نیمه نخست ۲۰۲۴ میلادی ارائه کرده که نشان می دهد میزان تعلیق حساب های کاربری نسبت به آخرین دفعه ای که شرکت اطلاعاتش را به اشتراک گذاشته، ۳ برابر شده است. ایکس حدود ۵.۳ میلیون حساب کاربری را در این بازه تعلیق کرده است. حال آنکه در ۶ ماهه نخست ۲۰۲۲ میلادی این شرکت ۱.۶ میلیون حساب را تعلیق کرده بود.

حذف ۱۰ میلیون پست

ایکس مدعی است علاوه بر حساب های تعلیق شده، بیش از ۱۰.۶ میلیون پست را به دلیل نقض قوانین پلتفرمش حذف کرده یا برچسب زده است. حدود نیمی از این تعداد پست مربوط شامل موارد نقض قانون نفرت پراکنی بودند و این شرکت در خصوص ۴.۹ میلیون پست نفرت پراکنانه اقداماتی اتخاذ کرده است.

پست های حاوی آزار و اذیت (۲.۶ میلیون) و محتوای خشن (۲.۲ میلیون) نیز بخش مهمی از محتواهای حذف شده و برچسب خورده در این پلتفرم را تشکیل می دهند.

هرچند این ارقام نشان دهنده وضعیت دقیق محتوا در شبکه اجتماعی مذکور نیست. این پلتفرم بین پست هایی که حذف کرده و مواردی که برچسب روی آنها خورده تمایزی ایجاد نشده است. ایکس درگزارش خود مدعی شده محتوای قانون شکنانه کمتر از یک درصد تمام پست های انتشار یافته در این پلتفرم را تشکیل می دهد.

افزایش محتوای قانون شکنانه

همچنین این ارقام نشان دهنده افزایش قابل توجه این نوع محتوا نسبت به آخرین باری است پلتفرم قبل از خرید توسط ایلان ماسک چنین گزارشی را منتشر کرده بود. به عنوان مثال در نیمه دوم ۲۰۲۱ میلادی یا آخرین باری که توییتر چنین داده ای را منتشر کرد، شرکت از تعلیق حدود ۱.۳ میلیون حساب کاربری برای نقض قوانین سرویس و اتخاذ اقدام علیه ۴.۳ میلیون حساب خبر داده بود.

ایکس قبلاً یک نسخه خلاصه شده از گزارش را در یک پست وبلاگی در آوریل گذشته منتشر کرد و برخی آمار درباره حذف محتوا را به اشتراک گذاشت اما هیچ جزییاتی درباره درخواست دولت ها برای دسترسی به اطلاعات یا حذف پست ها را ارائه نکرده است.

۱۸ هزار درخواست دولتها برای دریافت اطلاعات

گزارش جدید در این زمینه بهبود یافته است. طبق گزارش شفافیت جدید ایکس، این پلتفرم ۱۸ هزار و ۷۳۷ درخواست اطلاعات از سوی دولت ها دریافت کرده که بخش اعظم آنها مربوط به اروپا است. همچنین این پلتفرم ۷۲ هزار و ۷۰۳ درخواست از سوی دولت ها برای حذف محتوا از پلتفرمش دریافت کرده است. این شرکت اعلام کرده در بیش از ۷۰ درصد موارد مذکور اقداماتی اتخاذ کرده است. بخش اعظم چنین درخواست هایی در درجه اول به ژاپن (۴۶ هزار و ۶۴۸ مورد) و سپس ترکیه (۹ هزار و ۳۴۶ مورد) تعلق دارد.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا