آخرین اخبار

چرا مدیریت اقتصادی دوره دفاع مقدس موفق بود


چرا مدیریت اقتصادی دوره دفاع مقدس موفق بود

مسعود امجدی‌پور، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مقایسه مدیریت اقتصادی در دفاع مقدس با شرایط حال حاضر گفت: مدیریت اوضاع و شرایط اقتصادی در دفاع مقدس تنها معلول یک علت یعنی اقتصاد نبوده بلکه بخش عمده‌ای از آن به مسائل فرهنگی و معنوی آن دوران بازمی‌گردد که به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را انکار کرد.

وی افزود: از سوی دیگر با وجود اینکه کشور در آن زمان درگیر جنگ نظامی بود اما جنگ اقتصادی به آن معنا وجود نداشت؛ در صورتی‌که امروزه در تنگنای اقتصادی به سر می‌بریم و به تعبیر مقام معظم رهبری دشمن یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی را علیه ما آغاز کرده و به‌زعم تمام کارشناسان داخلی و خارجی شاید ابعاد آن از ابعاد جنگ نظامی هم فراتر است.

موشک‌های اقتصادی اثرگذارتر از موشک‌های نظامی

این اقتصاددان ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: موشک‌های اقتصادی که به سمت کشورمان شلیک می‌شوند به هیچ‌وجه کم‌اثرتر از موشک‌های نظامی نیست؛ چرا که وقتی از موضوع جنگ سخن به میان می‌آید، از اثرگذاری بحث می‌شود. مثلاً همانطور که پس از اصابت موشک به یک نقطه‌ آثار تخریبی رقم می‌خورد قطعاً جنگ و حربه‌های اقتصادی دشمن هم آثار و پیامدهایی دارد.

وی ادامه داد: آثاری که جنگ‌ اقتصادی بر پیکره کشور می‌گذارد چه بسا خیلی بیشتر از موشک‌های نظامی است و لذا جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که فراتر از جنگ نظامی در حال مقابله با دشمن است و نباید این را دست‎‌کم گرفت. این موضوع ذاتاً جزء دستاوردهای کشور هم برای حاکمیت و هم برای ملت محسوب می‌شود چون در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی که ابرقدرت‌ها آن را رهبری می‌کنند قرار گرفته‌ایم و با آنها مقابله می‌کنیم. دشمن از همه ابزارها در جنگ اقتصادی بهره برده و سازمان ملل، بانک جهانی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی را علیه ما به کار گرفته است.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: البته در زمان جنگ، مردم در تنگناهای اقتصادی قرار داشتند ولی هدف دشمن پیشبرد جنگ اقتصادی نبود بلکه بر شکست نظامی ایران تمرکز داشت. از سوی دیگر جمعیت امروز کشور با جمعیت آن زمان قابل مقایسه نیست و در آن مقطع می‌شد شرایط اقتصادی را مدیریت کرد ولی امروز به طور کلی شرایط متفاوت است.

امجدی‌پور با بیان اینکه در زمان جنگ دیگر متغیرها مانند اتحاد میان ملت و تقویت بُعد معنوی مردم پس از انقلاب بر ایستادگی ملت و گذراندن شرایط اقتصادی اثرگذار بوده‌اند، گفت: البته همچنان این دو متغیر وجود دارند و اگر توانسته‌ایم جنگ اقتصادی را مدیریت کنیم به خاطر وجود این دو بوده ولی به هر حال ابعاد جنگ اقتصادی خیلی گسترده‌تر و پیچیده‌تر است و نمی‌توان از آن چشم‌‎پوشی کرد.

آیا اقتصاد زمان جنگ دولتی بود یا کوپنی؟

وی با رد ادعا و تحلیل برخی کارشناسان معتقد به اقتصاد آزاد و لیبرال که اقتصاد دولتی و کوپنی را عامل اثرگذار در مدیریت اقتصادی زمان هشت سال جنگ می‌دانند، گفت: من خیلی به این موضوع قائل نیستم و نباید اقتصاد دولتی را با واژه سخیف اقتصاد کوپنی مقایسه کرد. برخی آقایان اقتصاددان لیبرال درصدد ترویج چنین واژگانی در جامعه و محافل آکادمیک هستند و می‌خواهند اقتصاد دولتی را به لحاظ مفهومی دچار تحول معنایی کنند و لذا رسانه‌ها باید مقابل این استحاله بایستند. 

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در هشت سال دفاع مقدس، اقتصاد به صورت کاملاً دولتی اداره می‌شد نه به صورت کوپنی و حتی کشورهایی هم که به اقتصاد لیبرال قائل هستند در خیلی موارد به ویژه در شرایط اضطرار به صورت دولتی عمل می‌کنند و گلوگاه‌های اقتصادی را در اختیار می‌گیرند ولی متأسفانه اقتصاددانان لیبرال عکس این موضوع را به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه منتقل می‌کنند تا در این شرایط باقی بمانند و خودشان حوزه‌های غیردولتی را همچنان در اختیار داشته باشند.

امجدی‌پور بیان کرد: بخش اعظمی از اقتصاد ایران در زمان جنگ به صورت دولتی اداره می‌شد نه کوپنی اما پرسش این است با وجود اینکه امروز بخش قابل توجهی از اقتصاد در اختیار دولت است، چرا شرایط اقتصادی مساعد نیست؟ تورم مهمترین مشکل کشور است و باید این را یک مسئله بزرگ دانست و اگر بتوان آن را حل کرد قطعاً مابقی مسائل پیوسته حل و فصل خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: در زمان جنگ موفق شدیم تورم را مهار کنیم ولی امروز در این عرصه موفق ظاهر نشدیم و ضعف‌های مدیریتی مشکلات کنونی را تشدید کرده است. 

 گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا