آخرین اخبار

پاسخ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی با شگفتانه‌های تاکتیکی همراه است + صوت


پاسخ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی با شگفتانه‌های تاکتیکی همراه است + صوت

حسین آجرلو، مدیرگروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر و کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا،  به تحلیل اهداف رژیم صهیونیستی از توسعه جنگ از غزه به لبنان، درگیری با حزب الله و دور جدید حملات به ضاحیه و حومه جنوبی بیروت و به شهادت رسیدن سیدحسن نصرالله گفت: رژیم صهیونیستی به دلایلی به دنبال افزایش تنش است؛ اولین دلیل این است که تقریبا از هشتم اکتبر سال گذشته، مناطق شمالی فلسطین اشغالی در نتیجه عملیات‌ حزب الله و در راستای حمایت از مردم غزه، ناامن شده است به طوری که زیر آتش موشک‌های حزب‌الله، اسرائیلی‌های ساکن در این منطقه، آواره شده و مهاجرت کرده‌اند لذا رژیم صهیونیستی از این ناحیه احساس تهدید دارد به طوری که نزدیک به 100 هزار نفر از این منطقه آواره شدند.

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در تلاش است تا امنیت را برای شمال سرزمین‌های اشغالی به منظور بازگرداندن آواردگان صهیونیست، فراهم کند، افزود: دلیل دوم این است که رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند یکی از بازیگرانی که جدی‌ترین تهدیدات را علیه آنها دارد، حزب‌الله لبنان است.


بیشتر بخوانید: 


قدرت نظامی ـ امنیتی حزب‌الله

آجرلو با بیان اینکه حزب‌الله قدرت دارد تا تهدیدات عینی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کند، تصریح کرد: شاید توان گروه‌های حماس در یک حوزه جغرافیایی باشد اما با توجه به قدرت نظامی ـ امنیتی، حزب‌الله این توان را دارد که ضربات سنگینی‌ را به رژیم صهیونیستی وارد کند به ویژه اینکه در شرایط جنگی فعلی، فضا برای عملیات از لحظات داخلی و هم به نوع دفاعی مهیا است.

مدیرگروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر به همراهی و حمایت آمریکا با اسرائیل برای این قتل‌عام و جنایت و از سوی دیگر نزدیکی انتخابات ایالات متحده آمریکا و وجود فضای دولت مستعجل اشاره کرد و گفت: اسرائیل در نظر دارد تا با بکارگیری راهبرد چمن‌زنی و کشتن عاملان و غیرنظامیان در جبهه شمالی، از توان نظامی و اقتدار حزب‌الله را بکاهد.

عدم دستیابی اسرائیل به دستاوردهای راهبردی

آجرلو اظهار کرد: علت سوم در این زمینه عدم دستیابی رژیم صهیونیستی به دستاوردهای راهبردی در غزه است. ممکن است اسرائیل در این جنگ به دستاوردهای تاکتیکی با اشغال برخی از مناطق، دست پیدا کرده باشد اما به نوعی جنگ برای رژیم صهیونیستی فرسایشی شده است لذا اینگونه اقدامات در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین به برای نتانیاهو و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی می‌تواند دستاورد باشد. رژیم صهیونیستی عملاً پس از هفتم اکتبر به دنبال این است که بتواند موازنه قدرت را در جبهه مقاومت، تغییر دهد 

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: دلیل بعدی شخص نتانیاهو است. وی به دنبال افزایش تنش‌ها و جنگ است چراکه به سراغ کرانه باختری رفت و سپس به سراغ لبنان آمد. بنابراین به نظر می‌رسد او بقای خود را در تداوم تنش می‌داند. 

وی درباره پاسخ حزب‌الله و توان آن بر مدیریت جنگ و برخی تحلیل‌ها مبنی بر از بین رفتن توان نظامی آن با توجه به شهادت سیدحسن نصرالله و بسیاری از فرماندهان نظامی گفت: تمام جنگ‌ها یک امر دو طرفه است. حملات وحشیانه رژیم جنایتکار صیهونیستی به منطقه ضاحیه جنوبی شهر بیروت، قطعاً یک طرف دیگری نیز دارد و آن پاسخ حزب الله لبنان است. در سال اخیر شاهد بودیم که همواره رژیم صهیونیستی دایره تنش را از مرزها گسترش داده و حزب‌الله با شگفتانه‌های راهبردی و تاکتیکی توانسته این مسیر را تغییر دهد لذا به نظر می‌رسد نوع واکنش حزب الله به خصوص پس از عملیات اخیر در تداوم این مسئله تأثیرگذار باشد و بر آن می‌توان فکر کرد. 

شرکای راهبردی جمهوری اسلامی

آجرلو راجع به بهینه‌ترین واکنش ایران در این وضعیت، اظهار کرد: واقعیت امر این است که حزب الله لبنان و جنبش حماس، شرکای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه نهضتی هستند و حمایت از آنها به نوعی وظیفه و جزء وظایف ذاتی جمهوری اسلامی ایران است لذا در این مسئله باید ورود کند. 

وی تأکید کرد: اگر به هر دلیلی متحدین جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه دچار چالش‌های جدی شوند قطعاً رژیم صهیونیستی دایره اقدامات خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران خواهد کشید. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی بازیگر اصلی تحولات اخیر را همواره جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، ایران باید در این زمینه به صورت فعال فارغ از تحلیل‌هایی چون تله جنگ و بحث‌های این چنینی وارد عمل شود. 

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه این نوع اقدامات باید به صورتی باشد که باعث نشود جنگ به سطح منطقه کشیده شود، افزود: یکی از اهداف رژیم صهیونیستی در سطح منطقه این است که با ورود ایران به این مسئله بتواند دیگر قدرت‌ها به ویژه ایالات متحده آمریکا را وارد این تقابل کند و آنها را در این جنگ درگیر سازد. بنابراین جمهوری اسلامی در اتخاذ راهبردها برای حمایت از متحدین خود باید هوشمندانه  وارد عمل شود.

آجرلو در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران راهبردهای مختلف سیاسی، دیپلماتیکی، امنیتی و نظامی دارد، باید ببیند و بررسی کند تا بتواند هم از منافع متحدان راهبردی خود حمایت کند و هم مراقبت کنند تا به جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود و اجماع بین‌المللی علیه ایران ایجاد نشود. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا