اقتصاد > صنعت و معدن و تجارتتولید و تجارت

قاچاق فرش افغانستان به ایران/ لزوم همکاری با پلیس امنیت اقتصادی



قاچاق فرش افغانستان به ایران/ لزوم همکاری با پلیس امنیت اقتصادی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی حاجی‌آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران در ابتدای نشست کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران با اشاره به مسئله قاچاق فرش به ایران، گفت: قاچاق فرش افغانستان به ایران به تولید و بازار فرش دستباف ایران آسیب جدی می‌زند و برای همین کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران و تشکل‌های صنفی حوزه فرش در نشستی مشترک با پلیس امنیت اقتصادی می‌خواهند به راه‌حلی عملیاتی برای جلوگیری از قاچاق به کشور برسند.

حاجی‌آقا میری ادامه داد: در حال حاضر فرش افغانستانی در نمایشگاه‌های ایران عرضه می‌شود یا عرضه فرش قاچاق در بازار و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. البته تشکل‌های صنفی سعی بر شناسایی این مسئله کرده ولی نیازمند همکاری با پلیس امنیت اقتصادی است.

سرهنگ حسن ولی، رئیس اداره مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته و حفظ منابع ملی نیز هم گفت: باید برای حل مسئله قاچاق فرش به ایران چاره‌اندیشی کنیم و در این زمینه آماده همکاری با بخش خصوصی و فعالان حوزه فرش هستیم. همچنین برای برخورد بازدارنده در این حوزه با همه سیاست‌گذاران همکاری می‌کنیم.

علانور توکلی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران نیز در این نشست تصریح کرد: در جنگ نابرابر اقتصادی فرش افغانستانی برنده است نه فرش ایرانی. کالای قاچاق در گذشته به‌صورت زیرزمینی فروش می‌رفت؛ ولی الآن این فرش در بازار به‌صورت علنی عرضه می‌شود. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران بارها در نشست‌هایی که برگزار کرده به این مسئله اشاره کرده ولی درنهایت برخوردی صورت نگرفته است.

به گفته توکلی، صنف فرش دستباف آماده است اطلاعات این افراد را در اختیار نهادهای قانونی قرار دهد. این فرش‌های قاچاق شده نه کیفیت برتری نسبت به فرش ایرانی دارند و نه هنری خاص؛ تنها مزیت آن، رنگ و نقشه به روز ولی با کیفیت و قیمت پایین است.

بعد از آن سرهنگ نوذری، رئیس اداره نظارت بر صادرات و واردات کالا گفت: پلیس تخصصی در حوزه امنیت اقتصادی و در جهت حمایت از اقتصاد و تولید ملی فعالیت می‌کند. به هر حال قاچاق به تولید کشور ضربه می‌زند و ما از شهرهای مختلف آمارهایی داریم. در این مسیر به همکاری با اتحادیه صنفی نیاز داریم.

او تصریح کرد: تیم ما آماده همکاری تخصصی در شناسایی فرش، محل تولید و غیره است. باید مبارزه با قاچاق فرش هدفمند باشد. اینکه سرشبکه اصلی چه کسانی هستند؟ آیا قاچاق سازمان‌یافته است یا نه و در نهایت به اطلاعات و تعامل با فعالان این حوزه نیازمند هستیم.

در ادامه این نشست عنوان شد در شناسایی مسئله قاچاق، مبدأ و شناسایی آن در بازار باید به امنیت بازار هم توجه شود. برای همین اتحادیه‌ها ابتدا به فروشنده‌ها و مردم اطلاع رسانی کنند و مرحله بعدی برخورد قهری باشد.

در ادامه عنوان شد که اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران آماده همکاری با پلیس امنیتی اقتصادی است و می‌توان در این زمینه آموزش‌هایی هم به فعالان اقتصادی و مردم داد. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران اطلاعات دقیقی در این زمینه دارد و البته پلیس هم می‌تواند این اطلاعات را در نهایت از طریق رسانه‌های عمومی به مردم برساند.

بعد از آن حامد چمن‌رخ، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران گفت: ما اطلاعات کاملی از قاچاق فرش داریم. این شناخت از مبدأ یعنی از تولید تا تولید کننده‌ها تا ورود آن به مشهد داریم و این افراد شناسایی شده است. از طرفی معتقدیم با بگیر و ببند در مغازه‌ها ین موضوع حل نمی‌شود.

او ادامه داد: فرش سوخت نیست که با نیسان وارد کشور شود. کالایی حجیم است که با تریلی جا به جا می‌شود. این کالا از مرز تایباد به داخل می‌آید ولی اینکه چگونه در گمرک متوجه موضوع نمی‌شوند، برای ما روشن نیست. فرش از مسیرهای آسفالت شده شبکه‌ای وارد کشور می‌شود.

در ادامه نماینده پلیس امنیتی اقتصادی گفت: فلسفه مأموریت ما نقش آفرینی و تسهیل روند تجارت است. ما دغدغه بازار را شنیدیم که در زنجیره عرضه چه اتفاقی افتاده است. در مرز شرق بخصوص مرز تایباد ساماندهی باید به جایی برسد که جلوی این پدیده گرفته شود.

حاجی‌آقامیری هم در ادامه تاکید کرد که باید آموزش کافی توسط همکاران ما به پلیس امنیت اقتصادی صورت گیرد.

حمیدرضا ذوی الانواری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش فارس هم گفت: با ورود یک قطعه فرش افغان به ایران درآمد یک خانواده ۴ نفره در استان فارس، ۶ ماه به تأخیر می‌افتد. از طرفی فرش وارد شده فرش بی‌کیفیت است و در رده پادری قرار می‌گیرد نه فرش.

نایب‌رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی ایران گفت: قبلاً واردات فرش هندی به ایران انجام می‌شد و حالا فرش افغانی. حالا هم ترخیص فرش از گمرک به بهانه پادری رخ می‌داد و این تقلب در مدارک گمرکی است. باید هشدارهایی داده شود تا افراد از محل معتبر خرید کنند.

در ادامه این نشست عنوان شد که در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی، تورم، عدم نظارت و شناخت فرش افغانی بازار ایران را در دست گرفته است. باید همه تلاش کنند فرش ایرانی را به جایگاه اصلی خود بازگردانند. در این مسیر کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران و سایر تشکل‌های صنفی با پلیس امنیتی اقتصادی همکاری خواهند کرد.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا