اقتصاد > آب و انرژیانرژی

سازوکار بازار گواهی صرفه‌جویی انرژِی در بورس تشریح شد



سازوکار بازار گواهی صرفه‌جویی انرژِی در بورس تشریح شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا باقری (معاون بازار برق) افزود: با توجه به این قانون، بازار بهینه سازی باید راه اندازی بشود. به این ترتیب که با تمرکز بر سیاست‌های موضوع مصرف و کاهش شدت انرژی، به ویژه بهبود شیوه مصرف خانوارها، گواهی‌های صرفه‌جویی ناشی از اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی به سرمایه گذاران در این حوزه واگذار می‌شود.

وی گفت: در این روش سرمایه‌گذار نسبت به انجام پروژه‌های بهینه‌سازی، بالاخص بخش خانگی و مصرف شهری اقدام می‌کند. و متناسب با انرژی صرفه‌جویی شده و پس از اندازه‌گیری و صحت سنجی، مقدار گواهی انرژی را در یک دوره معینی دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: این گواهی‌ها به سه نوع در حوزه برق تقسیم می‌شوند: گواهی عادی، گواهی ساعت اوج و گواهی صرفه‌جویی مربوط به ایام بحرانی. گواهی عادی مربوط به صرفه‌جویی در ایام کم باری و میان باری است، گواهی اوج مربوط به صرفه‌جویی در ایام اوج بار به جز ایام ناترازی است. و گواهی‌های بحرانی مربوط به صرفه‌جویی در ایام ناترازی انرژی بخصوص ماه‌های گرم فصل تابستان است.

معاون بازار برق اظهار کرد: سرمایه گذار وقتی این گواهی را دریافت می‌کند می‌تواند نسبت به واگذاری و فروش آن به متقاضیان و خریداران که عمدتاً مصرف کنندگان هستند در بورس انرژی اقدام کند.

وی افزود: خریدار می‌تواند این گواهی‌ها را به عنوان بخشی از بهای برق مصرفی به شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای واگذار کند. به عبارت دیگر، گواهی صرفه‌جویی جایگزین هزینه مصرف برق توسط سرمایه گذار می‌شود و می‌تواند با ارائه آن به شرکت توزیع از پرداخت تعرفه در هر سطحی معاف شود.

معاون بازار برق گفت: نکته قابل توجه در مورد گواهی بحرانی این است که اگر کسی این گواهی را خریداری کندو آن را تا پیش از فروردین ماه به شرکت‌های مالک شبکه یعنی شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای ارائه دهد، می‌تواند به مقدار گواهی ارائه شده از برنامه‌های مدیریت بار شبکه در ایام ناترازی معاف شود.

وی در ادامه گفت: دستورالعمل اجرایی برای صدور قبوض مربوط به گواهی صرفه‌جویی را باید شرکت توانیر ابلاغ کند. با این اتفاق، امیدواریم، در آینده نزدیک با اجرای پروژه‌های بهینه سازی، شاهد رونق این گواهی‌ها به عنوان ابزار مالی برای بخش مصرف باشیم.

وی در پایان اشاره کرد: تمرکز این نوع سیاست‌ها بر این است که با جذب سرمایه گذاری کلان در بهینه سازی مصرف و پروژه‌هایی مثل تعویض کولرهای گازی قدیمی با کولرهای گازی جدید و کم مصرف، تعویض موتورهای مربوط به کولرهای آبی، بهینه سازی روشنایی معابر، کاهش تلفات و موارد مرتبط و مشابه به آن، بتوانند نسبت به کاهش کل مصرف در بخش‌های اقتصادی بخصوص در بخش‌های غیر مولد تمرکز کنند و امکان تأمین انرژی برای بخش‌های مولد بیشتر از پیش فراهم شود.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا