ارتباطات و فن آوری اطلاعات

یک انگل اسکار زخم را درمان می کند



یک انگل اسکار زخم را درمان می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ،تحقیقات نشان داده پروتئینی در نوعی از کرم‌های گرد انگلی روده به نام Heligmosomoides polygyrus بهبود زخم را تسریع می‌کند و اسکار آن را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

این یافته مسیر تازه ای برای درمان جراحت ها بدون عوارض جانبی اسکار هموار می کند. پوست انسان در درمان بریدگی های کوچک و خراش ها مهارت زیادی دارد اما جراحت های عمیق تر به اسکار بافت منجر می شود. هرچند این اسکارها به بسته شدن سریع تر زخم کمک می کند اما ممکن است تغییراتی دائمی در ظاهر ایجاد کنند و حتی حرکات در ماهیچه ها و مفاصل نزدیک به آنها محدود شود.

در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه های راتگرز و گلاسگو روی نوعی کرم گرد انگلی تمرکز کردند که در روده خزندگان وجود دارد. تا به حال این انگل ها در درک عفونت های کرمی انسانی تاثیرگذار بوده اند. انگل های مذکور برای زنده ماندن در بدن میزبان خود نوعی پروتئین تولید می کنند که برای سرکوب کردن برخی واکنش های سیستم ایمنی بدن میزبان، کنش و واکنش هایی برقرار می کند. در سال های اخیر محققان نوعی پروتئین خاص در Heligmosomoides polygyrus را شناسایی کردند که TGM نام دارد.

پژوهش های اولیه حاکی از آن است که پروتئین مذکور می تواند فرایند ترمیم پوست را ارتقا دهد و همزمان فعالیت های سیستم ایمنی مانند التهاب را که به ایجاد اسکار منجر می شود، بازدارد.

طی پژوهش، محققان روزانه دوزی از TGM را روی پوست موش آزمایشگاهی مجروح به کار بردند. نتایج این فرایند رضایتبخش بود و زخم هایی که این ماده روی آنها به کار رفته بود، سریع تر درمان شدند و علائم اسکار کمتری نسبت به زخم های درمان نشده با TGM داشتند.

تا روز دوازدهم تحقیق به نظر می رسید پوست موش های درمان شده با این ماده تقریبا به حالت اولیه احیا شده و حتی فولیکول های مو در پوست نیز دوباره تولید شد.

البته باید اشاره کرد تحقیق هنوز درمراحل اولیه است. برای دستیابی به نتایج موفقیت آمیز ، این روش باید روی انسان ها آزمایش شود.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا