دانشگاه > پژوهش

ماهواره ظفر ۱ دانشگاه علم و صنعت آماده پرتاب قرار گرفت/ ساخت ظفر۲ تا سال آینده



ماهواره ظفر ۱ دانشگاه علم و صنعت آماده پرتاب قرار گرفت/ ساخت ظفر۲ تا سال آینده

رئیس دانشگاه علم و صنعت از ساخت ماهواره ارتباطی ظفر ۱ خبر داد و گفت: فرایند ساخت این ماهواره در دانشگاه به اتمام رسیده و در مرحله پرتاب قرار دارد.

داوود یونسیان در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایسنا، ضمن بیان این مطلب از برنامه ساخت دو ماهواره جدید توسط دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: ما یک ماهواره مخابراتی با دقت تصویربرداری خوب (تصویر رنگی با رزولوشن ۱۶.۵ متر) به نام ظفر ۱ را در دانشگاه طراحی کردیم که تست‌های این ماهواره به پایان رسیده است؛ بنابراین در همین سال جاری پرتاب می‌شود.

وی افزود: ماهواره دیگری نیز با عنوان ظفر ۲ با دقت تصویربرداری بالاتر (۱.۵ متر) در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی شده است که در مراحل نمونه‌سازی، تست نمونه و تولید محصول نهایی است که به نظر، سال آینده رونمایی می‌شود؛ اما ماهواره قبلی، برای پرتاب تحویل داده شده است.

یونسیان با اشاره به ساخت ۴ ماهواره در دانشگاه علم و صنعت گفت: ماهواره اول دانشگاه «نوید»، دومی «تدبیر» و سومی و چهارمی نیز با عنوان «ظفر ۱» و «ظفر ۲» نامگذاری شده‌اند.

وی افزود: اولین ماهواره ساخت دانشگاه علم و صنعت ایران، ماهواره نوید بود که با موفقیت پرتاب شد. این ماهواره، یک ماهواره مخابراتی/ سنجشی با دقت تصویربرداری ۴۰۰ متر  بود. همچنین ماهواره ظفر ۱ نیز از سال ۱۳۹۸ با دو ماموریت مخابراتی و تصویربرداری (با دقت ۱۰۰ متر) ساخته شد. ماهواره چهارم نیز با ماموریت تصویربرداری با دقت ۱۶.۵ متر و انتقال داده از زمین به فضا و برعکس، به فضا پرتاب خواهد شد.

یونسیان خاطرنشان کرد: سه پارامتر اصلی در موفقیت‌آمیز بودن ماهواره نقش دارد؛ ابتدا بحث پرتاپ آن است که این بخش در حوزه فعالیت دانشگاه نیست. دوم، قرار گرفتن ماهواره در مدار است و سوم، کارایی خود ماهواره می باشد. هر دو ماهواره‌ای که تا امروز از دانشگاه علم و صنعت ایران به فضا پرتاب شده، در وظایفی که باید انجام دهند، موفق بوده‌اند.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: ساخت ماهواره چهارم این دانشگاه به سفارش سازمان فضایی کشور به دانشگاه صورت می گیرد، این ماهواره نیز با ماموریت انتقال داده بین زمین و فضا با دقت، سرعت بیشتر و حجم بالاتر همینطور تصویربرداری با دقت بالا ساخته خواهد شد.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دکمه بازگشت به بالا