آخرین اخبار

مقاومت، نرخ‌ ارز را نزولی کرد



مقاومت، نرخ‌ ارز را نزولی کرد

با این حال نرخ ارز در بازار آزاد غیررسمی از اواخر سال ۱۴۰۱، تاکنون (بیش از یک سال و نیم) روندی ‌باثبات داشته است، هر چند در برخی مقاطع زمانی این نرخ به دلیل تنش‌های منطقه‌ای افزایش پیدا می‌کرد، اما این روند فقط چند روز دوام داشت و دوباره نرخ‌ها وارد مدار نزولی می‌شد. با این حال کشور در این مدت با بیش از۱۳تنش سیاسی بزرگ مواجه شده، اما در این مدت بازدهی نرخ دلار حدود ۱۷ درصد و کمتر از بازدهی سود بانکی بوده است.پس از عملیات وعده صادق ۱نرخ دلار در بازار غیررسمی به بالای ۶۸ هزار تومان نیز رسیده بود، اما پس از مدت کوتاهی به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت. پس از عملیات مقتدرانه وعده صادق۲ نیز بازار ارز مجدد دچار نوسانات محدود شد و کارشناسان و فعالان بازار تاکید دارند این افزایش‌ها مقطعی خواهد بود.با این حال پس از ترور سید‌حسن نصرا… توسط رژیم صهیونیستی و پاسخ موشکی ایران به تجاوزگری‌های اسرائیل، قیمت ارز و به‌تبع آن طلا و سکه در روزهای گذشته روند افزایشی داشتند؛ به طوری که نرخ دلار در بازار آزاد غیررسمی روز یکشنبه حتی به میانه کانال ۶۳ هزار تومان و قیمت سکه طرح جدید به مرز ۵۰ میلیون تومان رسیده بود، اما روز گذشته با تغییر تاکتیک حزب‌ا… و نمایش اقتدار نظامی، معاملات نرخ‌ها وارد مدار کاهشی شد. دیروز نرخ دلار در بازار آزاد غیررسمی در آغاز به‌کار بازار به ۶۲ هزار و۵۰۰ تومان و قیمت سکه طرح جدید به حدود ۴۹میلیون و۲۳۰هزار تومان رسید.تحلیلگران بازار ارز معتقدند آنچه موجب کاهش قیمت ارز شد، تغییر تاکتیک حزب‌ا…لبنان بود.قبلا حزب‌ا…درحملات خود فقط شهرک‌های شمالی را نشانه می‌گرفت، ولی یکشنبه‌شب با تغییر راهبرد، خود حیفا را هدف حملات موشکی قرار داد و به اسرائیل پیغام داد اگر اراده کند قلب حیفا را هم می‌زند و گنبد آهنین نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.با این حال فعالان بازار ارز معتقدند با اعلام سیاست‌های نظامی ایران و همچنین نمایش اقتدار نظامی ایران و نیروهای مقاومت، این پیام به بازار داده شد که احتمال جنگ کم است و دشمن جرات حمله ندارد. 
   
تغییر معادله جنگ و کاهش نرخ دلار
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با اشاره به تغییر تاکتیک حزب‌ا… لبنان و تاثیر آن در بازار ارز، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی چیزی جز زبان زور نمی‌فهمد و در چند روز گذشته بارها اماکن مسکونی لبنان را مورد هدف و تخریب قرار داد.جعفر قادری افزود: حزب‌ا… لبنان باید با رژیم صهیونیستی با زبان خودش برخورد کند که در یکشنبه‌شب این موضوع رخ داد و مانع تجاوزگری این رژیم خواهد شد. ایران هم اعلام کرد اگر رژیم اسرائیل واکنشی به پاسخ موشکی کشورمان داشته باشد و تاسیسات اقتصادی ما را بزند، ما هم دقیقا همین کار را انجام خواهیم داد. وی تاکید کرد: حتی لازم نیست دقیقا مناطق مسکونی رژیم صهیونیستی را بزنیم و همین که اعلام کنیم مثلا از چند روز آینده واحدهای مسکونی را هدف قرار می‌دهیم، مطمئن باشید هیچ کسی در اسرائیل نمی‌ماند. این کارشناس اقتصادی گفت: تغییر تاکتیک حزب‌ا… لبنان می‌تواند معادله را تغییر دهد و به عنوان عاملی بازدارنده، گزینه جنگ و تداوم حملات اسرائیل را کاهش خواهد داد. این موضوع خودش را در بازار ارز نشان داد، زیرا فعالان بازار هوشمند هستند و اوضاع را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

اثر مثبت موضع قدرت در بازارها
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در مورد نوسانات نرخ ارز به خبرنگار جام‌جم گفت: بازار ارز در یک سال و نیم اخیر روند با ثباتی داشته و نحوه برخورد مردم در واکنش به انتظارات تورمی بهتر شده است؛ به‌طوری که تنش‌ها اثر کمتری روی نرخ ارز و بازارهای مالی دارد و در حال حاضر نوسانات نرخ ارز کمتر شده است.سید‌کمال سیدعلی با بیان این‌که اثرگذاری خبرهای منفی در بازار ارز کمتر شده، ادامه داد: وقتی همیشه در موضع ضعف باشید، بازارها آسیب می‌بیند و زمانی که موضع قدرت بگیرید، تاثیر آن در بازارها منفی نخواهد بود و انتظارات تورمی را افزایش نمی‌دهد.وی اظهار کرد: اگر نحوه برخورد ما همان چهارچوب رهبر انقلاب که «نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم» باشد، شرایط بین‌المللی را متعادل خواهد کرد. همچنین اثرات افزایش تنش‌ها و جنگ ممکن است به کشورهای منطقه برسد. از سوی دیگر آمریکا هم نمی‌خواهد این تنش‌ها و جنگ افزایش پیدا کند، زیرا قیمت نفت افزایش خواهد یافت و آثاری منفی در اقتصاد آمریکا و انتخابات اخیر آن خواهد داشت. اینها عواملی است که جنگ را به 
عقب می‌اندازد. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تغییر تاکتیک حزب‌ا… باعث عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی خواهد شد و جنگ لبنان و اسرائیل به تعادل می‌رسد. ثابت کردیم که از توانایی بالایی مقابل اسرائیل برخوردار هستیم و پیام آن سبب شد قیمت ارز روز گذشته (دوشنبه) نزولی شود.با این حال پیش‌بینی می‌شود تغییر برخورد حزب‌ا… و پاسخ موشکی و سخنان مقامات نظامی کشورمان، رژیم خونخوار اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی کند و سایه جنگ و معادلات منطقه را تغییر دهد. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه شرایط موجود و برقراری آرامش، قیمت‌ها در ادامه روز با کاهش بیشتری همراه شود.



منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا