دانشگاه > پژوهش

بهره‌گیری از سری زمانی داده‌های ماهواره‌ای و مدلسازی برای پایش آسیب جنگل



بهره‌گیری از سری زمانی داده‌های ماهواره‌ای و مدلسازی برای پایش آسیب جنگل

اولین سامانه تحت وب سنجش از دوری برای شناسایی اختلالات و آسیب‌های پوشش گیاهی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی شد.

به گزارش ایسنا؛ تیمی متشکل از دکتر هومن لطیفی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و محمدرضا فتحی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته سنجش از دور این دانشگاه موفق شد اولین سامانه تحت وب سنجش از دوری برای شناسایی اختلالات و آسیب های پوشش گیاهی و همچنین بازیابی و بهبود جنگل تخت عنوان DiTiMo(disturbance time series monitoring) را طراحی نمایند.

این سامانه با استفاده از داده‌های رایگان سنجش از دوری، اقلیمی و توپوگرافی به محققان، کارشناسان و سازمان‌های دخیل در امور حفاظت از جنگل‌ها کمک شایانی در جهت پایش و بررسی سلامت جنگل‌ها کرده و این امکان را فراهم می‌سازد تا مناطق درگیر و مستعد گسترش بیماری‌ها، آفات و دیگر آسیب‌های جنگلی مانند آتش‌سوزی و قطع درختان، بدون نیاز به بازدیدهای میدانی (یا به عنوان مکمل روش های میدانی) شناسایی شوند.

همچنین، این سامانه می‌تواند در جهت پایش روند بهبود سایت‌های تحت تیمار جنگلی و تأثیر اقدامات در نظر گرفته شده برای بهبود و بازیابی پوشش گیاهی در آنها مورد استفاده قرار گیرد و داده‌های دقیق و به روز مورد نیاز برای مدیریت و سیاست‌گذاری‌های کلی در حفاظت و رسیدگی به این گنجینه‌های ملی را فراهم کند.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دکمه بازگشت به بالا