علم و فناوری‌ > دانش‌بنیان‌ها

بهاباد یزد ۱۱ بار لرزید/ ثبت زلزله‌های خبرساز در استان سمنان



بهاباد یزد ۱۱ بار لرزید/ ثبت زلزله‌های خبرساز در استان سمنان

زلزله‌هایی در استان سمنان رخ داد که در هفته گذشته خبرساز شد ولی به گفته محققان این حوزه این زلزله منشا طبیعی داشته است علاوه بر آن در بهاباد استان یزد ۱۱ زلزله با بزرگاهای بین ۲.۵ تا ۴ رخ داد.

به گزارش ایسنا، در هفته گذشته بهاباد استان یزد با زلزله‌هایی به بزرگای ۲.۷، چهار زلزله ۲.۸ و دو زلزله ۲.۵ دو زلزله ۳.۶، ۳.۳ و زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید.

استان سمنان نیز رخدادهای لرزه‌ای رخ داد که شامل زلزله آرادان به بزرگای ۴.۴، لاسجرد استان سمنان با زلزله‌ای به بزرگی ۴.۵ و زلزله ۲.۶ در سمنان استان سمنان می‌شود. این زلزله‌ها با شایعاتی همراه و اعلام شد که این لرزه‌ها ناشی از آزمایشات هسته‌ای است ولی محققان این حوزه تاکید دارند که لرزه‌های ناشی از زلزله با زلزله‌های ناشی از انفجار قابل تفکیک است و این در حالی است که زلزله استان سمنان به غیر از ایستگاه‌های داخل کشور از سوی ایستگاه‌های سراسر دنیا به ثبت رسیده و داده‌های آن قابل دسترسی است.

دکتر مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در این باره اعلام کرد: توسعه علم زلزله شناشی بعد از جنگ جهانی دوم با نصب ایستگاه لرزه‌نگاری متعدد در کشورهای مختلف توسعه یافت و یکی از اهداف این توسعه پایش انفجارات بوده است. از این رو در این زمینه از سوی ابرقدرت‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده است تا در صورت رخدادهای ناشی از انفجارات، آنها را پایش کنند.

وی ادامه داد: تا دهه ۷۰ این دستگاه‌ها ابزاری برای پایش زلزله‌ها بوده و اکنون نیز فناوری‌های فضایی به ابزارهای پایش اضافه شده است و با در اختیار داشتن این ابزارهای فناورانه می‌توان بلافاصله بعد از رخدادهای لرزه‌ای آنها را پایش کرد.

زارع با تاکید بر اینکه لرزش‌های ناشی از زلزله با لرزه های ناشی از انفجار از یکدیگر قابل تفکیک است یادآور شد: زلزله‌هایی که در سمنان رخ داده است علاوه بر ایستگاه‌های داخل کشور، در ایستگاه‌های لرزه نگاری سراسر دنیا به ثبت رسیده و داده‌های آن در دسترس قرار دارد. زلزله استان سمنان منشا طبیعی داشته است. در صورتی که یک انفجار بخواهد زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ ایجاد کند معادل ۸۵ تن TNT نیاز است.

علاوه بر آن در فیروز آباد استان تهران زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳، دانسفهان استان قزوین زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ و در پاوه استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴به ثبت رسید. جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است.

شنبه ۱۴ مهر

در بهاباد استان یزد زلزله‌های ۲.۷، دو زلزله ۲.۸، دو زلزله ۲.۵ و دو زلزله ۳.۶ در عمق ۱۱ کیلومتری، زلزله ۳.۳ در عمق هشت کیلومتری و زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون این رخدادهای لرزه‌ای در ۵۲ کیلومتری بهاباد و ۱۰۶ کیلومتری ساغند استان یزد و ۹۵ کیلومتری کوهبنان استان کرمان گزارش شد.

قلعه گنج استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۵ کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۴ کیلومتری قلعه گنج، ۳۶ کیلومتری منوجان و ۳۸ کیلومتری نودژ این استان بوده است.

در سلطان آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷ رخ داد.

پاوه استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۳ کیلومتری پاوه استان کرمانشاه و ۲۴ کیلومتری شوئیشه و ۲۴ کیلومتری سرو آباد استان کردستان گزارش شد.

در فیروز آباد استان تهران زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۴ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز آن در ۳۴ کیلومتری فیروزکوه استان تهران و ۳۴ کیلومتری آرادان و ۴۰ کیلومتری سرخه استان سمنان بوده است.

آرادان استان سمنان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۴ در عمق ۷ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۲ کیلومتری آرادان و ۴۰ کیلومتری سرخه استان سمنان و ۳۷ کیلومتری فیروزکوه استان تهران گزارش شد.

لاسجرد استان سمنان با زلزله‌ای به بزرگی ۴.۵ و در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و رومرکز آن در در فاصله ۳۶ کیلومتری آرادان و ۱۷ کیلومتری ایج این استان بوده است. 

یکشنبه ۱۵ مهر

در بیضا استان فارس زلزله ۲.۶، خانوک استان کرمان زلزله ۲.۷، صوفیان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ و اوز استان فارس زلزله ۲.۶ رخ داد.

دوشنبه ۱۶ مهر

در سمنان استان سمنان زلزله ۲.۶، فین استان هرمزگان زلزله ۲.۸، بهاباد استان یزد زلزله ۲.۸ و دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸ رخ داد.

سه شنبه ۱۷ مهر

در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۸، بهاباد استان یزد زلزله ۲.۸ و رباط قره بیل استان خراسان شمالی زلزله ۲.۶ رخ داد.

چهارشنبه ۱۸ مهر

در شوئیسه استان کردستان دو زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

دانسفهان استان قزوین زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۴ کیلومتری دانسفهان، ۲۹ کیلومتری بوئین زهرا و۳۳ کیلومتری شال این استان به ثبت رسید.

در راور استان کرمان زلزله ۲.۷، درب بهشت استان کرمان زلزله ۲.۵ و کیاسر استان مازندران زلزله ۲.۷ رخ داد.

پنج شنبه ۱۹ مهر

کندر استان خراسان رضوی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۱ کیلومتری کندر، ۲۳ کیلومتری شهرآباد و ۲۹ کیلومتری خلیل آباد این استان به ثبت رسید.

در قائمیه استان فارس زلزله ۲.۷، سلفچگان استان قم زلزله ۲.۵، حسینیه استان خوزستان زلزله ۲.۷ رخ داد.

در دره شهر استان ایلام زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۱ کیلومتری دره شهر، ۲۲ کیلومتری آبدانان و ۲۹ کیلومتری پهله این استان بوده است. زلزله ۲.۹ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

جمعه ۲۰ مهر

در قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله ۲.۹، سالند استان خوزستان زلزله ۲.۷، دهرم استان فارس زلزله ۲.۹، آبدانان استان ایلام زلزله ۲.۶ رخ داد.

راور استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۰ کیلومتری راور، ۵۹ کیلومتری هجدک و ۷۰ کیلومتری خانوک این استان گزارش شد.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا