آخرین اخبار

آیا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به گسترش عدالت کمک می‌کند


آیا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به گسترش عدالت کمک می‌کند

آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تأثیر ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط رئیس‌جمهور و تأثیر آن بر گسترش عدالت در میان جامعه بازنشستگان و افزایش قدرت خرید و بهبود معیشت آنها گفت: تورم مشکل اصلی جامعه بازنشستگی کشور است و لذا تا زمانی که تورم وجود دارد قوانینی مانند همسان‌سازی حقوق و دیگر اقدامات حمایتی خیلی پاسخگو نبوده و اگر هم باشد، موقتی است.

وی افزود: مشکل بعدی دیگر که سبب شده وضعیت معیشتی بازنشستگان تحت تأثیر قرار گیرد، مربوط به تأخیر در ابلاغ قوانین است. سال‌هاست موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح بوده ولی مدت‌ها طول کشید تا به تصویب برسد و زمانی هم که مصوب شد ابلاغ آن با تأخیر همراه بود. این تأخیر سبب شده، قانون مصوب تورم سال قبل را پوشش دهد و در خصوص تورم سال جاری خیلی اثرگذاری نداشته باشد.

اقتصاد ایران از تورم رنج می‌برد

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اقتصاد ایران همیشه از تورم رنج برده و به همین خاطر قوانین حمایتی هرچند خوب و دلسوزانه باشند اثرگذاری خود را از دست می‌دهند و در زمینه گسترش عدالت نمی‌توانند کارکرد مطلوب ایفا کنند؛ به عبارت بهتر تورم به مثابه ترمزی است که اثربخشی قوانین حمایت‌گونه را با چالش مواجه می‌سازد.

بغزیان با بیان اینکه در دولت چهاردهم فقط یک اقدام باید صورت گیرد و آن هم پیشبرد برنامه‌های ضدتورمی و کاهش قیمت‌هاست، گفت: اگر سیاست‌های ضدتورمی مناسب وجود نداشته باشند هرگونه افزایش حقوق و دستمزد مانند مُسکن موقتی عمل کرده و دوباره پس از مدت کوتاهی جامعه بازنشستگان یا حتی حقوق‌بگیران نیازمند افزایش حقوق خواهند شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو سامان‌دهی به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را امری لازم و ضروری دانست و در این باره تأکید کرد: شرایط صندوق‌های بازنشستگی خیلی مساعد نیست؛ این صندوق‌ها درآمدزا نیستند و با وجود اینکه شرکت‌های زیرمجموعه بسیاری را در اختیار دارند اما همیشه نگاهشان به دستان دولت بوده تا مبلغی به آنها کمک شود. اگر به دنبال گسترش عدالت و رفاه در جامعه بازنشستگی هستیم باید صندوق‌های بازنشستگی درآمدزا شوند؛ مثلاً سازمان تأمین اجتماعی شرکت بزرگی به نام شستا را در اختیار دارد اما واقعاً جای تأسف است این شرکت نتوانسته مشکلات مالی صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی را مرتفع سازد در حالی که شستا یک شرکت چندرشته‌ای است و به تنهایی می‌تواند تمام نیازهای مالی سازمان تأمین اجتماعی را پاسخ دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: به نظر من زمان آن رسیده دولت در شیوه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های زیرمجموعه آنها بازنگری داشته و بررسی کند چرا نتوانسته‌اند از بازدهی مثبتی برخوردار باشند.

رفع تحریم‌ها؛ عامل اثرگذار در افزایش قدرت خرید 

بغزیان رفع تحریم‌ها را اقدام اثرگذار بعدی برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان و جامعه حقوق‌بگیران دانست و گفت: در کنار سیاست‌های ضدتورمی باید تحریم‌ها رفع شوند؛ دولت چهاردهم توجه کند بدون رفع تحریم‌ها خیلی نمی‌توان با شوک‌های اقتصادی و تورمی مقابله کرد.

وی با بیان اینکه حداقل‌بگیران جامعه هدف قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است، اظهار کرد: متأسفانه در جامعه بازنشستگی کشور فاصله حقوق بسیار زیاد است؛ به عنوان مثال برخی بازنشستگان کمتر از ده میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند؛ در صورتی که تعداد سال‌هایی که بیمه پرداخت کرده‌اند یکی است و لذا قانون مذکور با هدف کاهش این فاصله‌ها به تصویب رسیده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: من معتقدم با دو یا سه میلیون تومان مشکل معیشتی بازنشستگان حل و فصل نمی‌شود؛ در کلان‌شهرها به ویژه در تهران حداقل باید 30 میلیون تومان درآمد داشته باشیم تا روی خط فقر قرار بگیریم پس افزایش دو یا سه میلیون تومان، تورم را پوشش نمی‌دهد. 

واکنش منفی اقتصاد ایران به افزایش دستمزد

بغزیان گفت: اقتصاد ایران همیشه به افزایش حقوق و دستمزدها واکنش نشان داده؛ یعنی افزایش حقوق و دستمزدها تورم را هم افزایش می‌دهد بنابراین همانطورکه گفتم باید ریشه‌های تورم شناسایی و مهار شوند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران نیازمند ثبات است و این ثبات از طریق مدیریت افراد شایسته و اتفاقات مثبت در عرصه سیاست خارجی محقق خواهد شد، اظهار کرد: باید افراد را از طریق نیاز و توانایی‌ها گزینش کرد و روابط و سیاسی‌کاری در مجموعه‌های اقتصادی ضد منافع و ثبات اقتصادی عمل می‌کند. امروز صندوق‌های بازنشستگی کشور از سیاست‌بازی‌ها رنج می‌برد و لازم است در دولت جدید با این مقوله مقابله شود.

 گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا