کشاورزی و دامپروری

۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ سرشماری کشاورزی رسما آغاز می‌شود



۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ سرشماری کشاورزی رسما آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امروز شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳ نشست خبری سرشماری بخش کشاورزی در مرکز آمار ایران برگزار شد. غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران در این نشست گفت: به طور عموم مردم با سرشماری نفوس و مسکن بیشتر آشنا هستند؛ اما سرشماری بخش کشاورزی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا با امنیت غذایی در ارتباط است؛ علاوه بر اینکه در دنیا امروز حکمرانی بر اساس داده‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر داده‌ها موجود نباشد، مبدا و مقصد برنامه‌ها مشخص نخواهد بود، افزود: آمارگیری بخش کشاورزی دشواری خودش را دارد و در سایر برنامه‌های کشور تأثیر بسیار دارد.

این مسئول دولتی ادامه داد: هر ۱۰ سال یک بار، مرکز آمار ایران با همکاری سایر نهادها باید سرشماری را انجام دهند. امسال هم نخستین فرمان رئیس جمهور، سرشماری کشاورزی بود. بنابراین از زمان فرمان، اقداماتی در نهادهای مرتبط چه در مرکز آمار ایران و چه در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که نخستین آن تشکیل جلسه شورای راهبردی سرشماری کشاورزی است.

وی اضافه کرد: دومین اقدام حضور بخش خصوصی برای کمک به جمع‌آوری داده‌ها است. تقریباً پایگاه‌های داده‌ها بررسی شده و برخی همچنان در حال بررسی است تا سرشماری یک گام در داده‌ها ثبتی جلوتر حرکت کند.

وی یادآور شد: حضور دانش‌بنیان ها در جمع آوری و تحلیل داده‌ها از دیگر اقدامات در حال پیگیری است تا از توانمندی‌های این بخش هم استفاده شود.

گودرزی با بیان اینکه در سرشماری کشاورزی امسال تقریباً ۱۵ هزار نفر این سرشماری را انجام می‌دهند، ادامه داد: تقریباً ۶۰ درصد این نیروها در حوزه ثبت در استان‌ها و در سطح کشور پراکنده هستند.

وی اظهار کرد: نقش استاندارها هم در این خصوص مهم است و جلسات اولیه ستادها در استان‌ها در حال برگزاری است.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سرشماری امسال حضور پررنگ‌تری دارد.

گودرزی با بیان اینکه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ سرشماری کشاورزی به طور رسمی آغاز می‌شود، تصریح کرد: امید است از این تاریخ گروه‌های مشترک حضور میدانی داشته باشند.

استفاده از ابزار جدیدتر

گودرزی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ابزارهای مورد استفاده سرشماری کشاورزی امسال نسبت به دوره‌های قبل تفاوت‌هایی دارد و روزآمد تراست. این تغییر ابزار مورد استفاده در جمع آوری، ذخیره سازی و تحلیل داده‌ها است.

وی تاکید کرد: مأموران با کارت، ابزار و پوشش مشخص مراجعه میدانی دارند. برخی از اطلاعات حضوری خواهد بود و بخشی تلفنی است که از سوی ستادها در هر استان انجام خواهد شد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به بحث و حل و فصل تفاوت‌های آماری بین نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی عنوان کرد: در این خصوص سال پایه ۱۴۰۰ مشخص شده تا این اختلافات داده‌ای به حداقل برسد.

وی با اشاره به حوزه‌هایی که قرار است مورد بررسی واقع شود، عنوان کرد: در این فعالیت کشت، دامداری و آبزیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یکی از ملاحظات در این سرشماری محول کردن برخی اختیارات به استان‌ها بوده که تفاوت اقلیم و سایر اختلاف‌های موجود راحت تر قابل رصد و پیگیری در گردآوری داده‌ها به دست خواهد داد.

وی درباره زمان این سرشماری عنوان کرد: به طور متوسط برآورد می‌شود ۴۵ روز به طول بیانجامد زیرا پهنه آن تمام نقاط جغرافیایی کشور خواهد بود.

گودرزی با بیان این که سرشماری دارای ۳ حوزه مشخص است، ادامه داد: حوزه تخصصی و فنی و تلاش می‌شود بر پایه استانداردهای جهانی باشد به ویژه این که ایران در این حوزه جز کشورهای پیشرو بوده است. دوم، کمک و پشتیبانی نهادهای مرتبط است. سوم، همراهی رسانه‌ها و تصویرسازی است. نقش رسانه‌ها در این خصوص از اهمیت بسزایی برخوردار است. مرکز آمار تلاش دارد تعاملات خود را با رسانه‌ها تقویت کند تا اطلاع رسانی با گستره بیشتری انجام شود.

این اطلاعات گردآوری شده به چه کاری می‌آید؟

رئیس سازمان مرکز آمار ایران در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ممکن است پرسش شود این گردآوری اطلاعات و داده‌ها به چه کاری می‌آید؟ این اطلاعات برای برنامه ریزان جمع آوری می‌شود زیرا در حال حاضر یکی از چالش‌های موجود نبود آمار و اطلاعات درست است. داده‌های دقیق به سیاست گذاران کمک می‌کند تا سیاست گذاری بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: ذکر این نکته مهم است که آماری که به دست می‌آید محرمانه بوده و طبق قانون مرکز آمار ایران در اختیار هیچ نهادی قرار نمی‌گیرد و فقط گزارش‌های نهایی در اختیار نهادهای مربوطه قرار خواهد گرفت.

گودرزی خاطرنشان کرد: هر چه همکاری مردم در این خصوص بیشتر باشد وفاق ملی و آبادانی در سطح بالایی محقق خواهد شد. مشارکت مردم در کنار اعتمادی که دارند تأثیرگذار است که رسانه‌ها در این حوزه می‌توانند کمک رسان باشند.
سرشماری نفوس و مسکن چه زمانی انجام می‌شود؟

رئیس مرکز آمار ایران درباره سرشماری نفوس و مسکن هم گفت: مرجع رسمی اعلام جمعیت کشور مرکز آمار ایران است که در حال حاضر با مراجعه به درگاه این مرکز جمعیت تقریبی و برآورد شده کشور قابل مشاهده است.

وی افزود: سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: در حال حاضر با ورود به درگاه مرکز آمار ایران جمعیت ایران حدود ۸۵ میلیون نفر اعلام شده که این عدد دقیق نیست. بر اساس برآوردهای انجام شده تخمین زده می‌شود که آمار جمعیت کشور ۸۵ میلیون نفر باشد. این عدد با سرشماری نفوس و مسکن ۱۴۰۵ به روز رسانی می‌شود.



منبع :مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا