عمران و اشتغال

نرخ بیکاری در تابستان امسال ۷.۵ درصد شد/افزایش ۰.۱ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی


بر اساس گزارش ها نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۳ با کاهش ۰.۴ درصدی به ۷.۵ درصد رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۱درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، در طول دهه‌های اخیر رکورد تک رقمی شدن نرخ بیکاری و رسیدن آن به زیر ۹ درصد در دولت سیزدهم رقم خورد که مربوط به سال ۱۴۰۲ بود و به رقم ۸.۱ درصد رسید. کاهش نرخ بیکاری به زیر ۱۰ درصد نشانگر تلاش برای ایجاد اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و برقراری امنیت شغلی نیروهای کار بوده است. همچنین با تلاش دستگاه‌های اجرایی رشد قابل توجهی در زمینه اشتغال صورت گرفت و هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل در کشور محقق شد.

نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۳ با کاهش ۰.۴ درصدی به ۷.۵ درصد رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

مطابق نتایج گزارش طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۳ که اخیرا از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است کل جمعیت در سن کار کشور ۶۵ میلیون ۲۴۲ هزار نفر بوده که ۲۷ میلیون ۱۲۵ هزار نفر از این جمعیت، جمعیت فعال به شمار می‌روند.

بر اساس این آمار کل جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر کشور در تابستان امسال، ۲۵ میلیون و ۱۲۹ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۴۴۴ هزار نفر به خالص اشتغال افزوده شده است. 

بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر در تابستان امسال گویای آن است که ۷.۵ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات نرخ بیکاری نیز نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به تابستان سال قبل، ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

در تابستان ۱۴۰۳ به میزان ۴۱.۷ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌ و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. در بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۱ افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، مطابق گزارش مرکز آمار ایران درخصوص نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۳، نرخ بیکاری با کاهش ۰.۴ درصدی به ۷.۵ درصد رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۱ درصد افزایش پیدا کرده و از ۴۱.۶ درصد به ۴۱.۷ درصد رسیده است.کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۳ در حالی است که نرخ کشوری شاخص بیکاری در تابستان سال گذشته ۷.۹ درصد بوده است.

نرخ بیکاری در تابستان امسال ۷.۵ درصد شد/افزایش ۰.۱ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی

به گفته محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تابستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری کشور ۹.۶ درصد بود که تابستان امسال بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

در تابستان ۱۴۰۳ همچنین نرخ جمعیت فعال، جمعیت شاغل و اشتغال در بخش خدمات افزایشی بوده است که البته در خصوص زنان، فارغ التحصیلان و اشتغال ناقص نرخ بیکاری کاهش داشته است، به نحوی که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۱.۶ درصد، نرخ بیکاری زنان با کاهش ۱.۲ درصدی به ۱۴.۲ درصد و اشتغال ناقص با ۰.۶ درصد کاهش به ۷.۳ درصد رسیده است.

طبق گزارش مرکز آمار در تابستان ۱۴۰۳ نرخ جمعیت فعال،جمعیت شاغل و اشتغال در بخش خدمات افزایشی و نرخ بیکاری زنان، فارغ‌التحصیلان و اشتغال ناقص کاهش داشته است.

نتایج آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۳ بیانگر آن است که نرخ بیکاری در ۲۵ استان تک رقمی بوده و کاهش کم سابقه‌ای داشته است.

استان‌های دارای نرخ بیکاری تک رقمی در تابستان ۱۴۰۳ شامل:

مرکزی با ۴.۳ درصد، خراسان رضوی با ۵.۱ درصد، مازندران ۵.۱ درصد، آذربایجان غربی ۵.۲ درصد، تهران ۵.۳ درصد،همدان ۵.۵ درصد، قزوین ۵.۹ درصد، خراسان جنوبی ۶.۱ درصد، سمنان ۶.۲ درصد، یزد ۶.۳ درصد، ایلام ۶.۴ درصد، زنجان ۶.۵ درصد، فارس ۶.۷ درصد، خراسان شمالی ۶.۸ درصد آذربایجان شرقی ۷.۵ درصد، کردستان ۷.۶ درصد، گلستان ۷.۹ درصد، بوشهر ۷.۹ درصد، کرمان ۸.۲ درصد، گیلان ۸.۴ درصد، هرمزگان ۸.۷، البرز ۹ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۹ درصد، اصفهان ۹.۲ درصد، چهارمحال و بختیاری ۹.۴ درصد، لرستان ۱۰.۵ درصد، قم ۱۰.۹ درصد، اردبیل ۱۰.۶ درصد، کرمانشاه ۱۲.۶ درصد، خوزستان ۱۳.۱ درصد و سیستان و بلوچستان ۱۴ درصد است. کمترین نرخ بیکاری به استان مرکزی با ۴.۳ درصد و بیشترین نرخ بیکاری به سیستان و بلوچستان با ۱۴ درصد اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا، در سالهای اخیر توجه به اشتغال فارغ التحصیلان، برنامه مهارت‌افزایی نیروی کار و جوانان آماده به کار و مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت کار اعم از راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال، نظارت سختگیرانه بر فرایند اشتغال، تقویت و توسعه مشاغل خُرد و خانگی، احیای کارخانه‌های راکد و کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار به کاهش نرخ بیکاری در کشور منجر شده است.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا