آخرین اخبار

ویژگی‌های سرمایه‌گذاری صحیح در اسلام


ویژگی‌های سرمایه‌گذاری صحیح در اسلام

حجت‌الاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا، درباره قرض دادن طلا، ارز و سکه به دیگران به جای پول گفت: با توجه به اینکه ارزش پول ملی کشور طی سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و مردم نگران ارزش آن هستند، شاید رغبتی به قرض دادن نداشته باشند. از نظر فقهی قرض دادن هر نوع کالای مثلی مانند جواهرات ایرادی ندارد حتی می‌توان برنج، حبوبات و دیگر کالاهای مثلی را قرض داد و در موعد مقرر قرض‌گیرنده قرض خود را بازگرداند. البته قرض دادن طلا به جای پول در شرایط تورم یا ثبات اقتصادی مشکلی ندارد.

توصیه اسلام در مسئله سرمایه‌گذاری

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره شیوه‌های شرعی سرمایه‌گذاری در اسلام برای حفظ ارزش پول اظهار کرد: مسئله سرمایه‌گذاری ابعاد پیچیده‌ای دارد و باید به ابعاد کلان آن توجه شود ولی در مجموع آنچه که اسلام توصیه کرده، آن است که باید پول‌ها به سمت تولید هدایت شوند.

این کارشناس اقتصاد اسلامی ادامه داد: در زمان گذشته اعتبارات بانکی وجود نداشته و افراد با پول‌هایی که در اختیار داشتند کالای گران‌بها و با ارزش خریداری و کنز می‌کردند ولی در شرایط کنونی افراد پول‌های خود را در بانک سپرده و سودی را دریافت می‌کنند؛ طرفداران وضعیت موجود معتقدند این شویه اشکالی ندارد چون سپرده‌های مردم موجب اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی می‌شود ولی اگر این پول از بانک خارج و در بخش‌های جامد اقتصاد مانند زمین، طلا و غیره سرمایه‌گذاری شود کنز مال اتفاق افتاده است.

قنبرزاده بیان کرد: از آنجا که سیستم بانکی ایرادات فراوانی دارد، تورم شدت پیدا کرده و اعتماد عمومی نسبت به بانک‌ها کاهش یافته مردم خیلی علاقه‌ای به سپرده‌گذاری در بانک ندارند؛ به نظر من باید سیستم بانکی طوری اصلاح شود تا ضمن هدایت صحیح سپرده‌ها، مردم در پروژه‌ها مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید مردم به فعالیت‌های اقتصادی تشویق شوند، گفت: در جامعه اسلامی تشویق مردم به کنز مال نفی شده و سرمایه‌ها باید در امر تولید و فعالیت اقتصادی مولد هزینه شوند. سرمایه‌گذاری در بخش‌های جامد افتصادی هرچند منجر به رشد سرمایه می‌شود اما نفعی به جامعه اسلامی نمی‌رساند و لذا با سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد هم رونق تولید اتفاق می‌افتد و هم رشد سرمایه تحقق پیدا می‌کند.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه بیان کرد: مردم باید با شیوه‌های صحیح سرمایه‌گذاری آشنا شوند و بدانند سرمایه‌گذاری با ریسک همراه بوده و سود و زیان را با هم در نظر بگیرند. اگر قرار باشد مردم به دنبال سود تضمین‌شده باشند قطعاً نه‌تنها رونق اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد بلکه کنزل مال رقم می‌خورد.

اصلاح سیستم بانکی با هدف سرمایه‌گذاری صحیح

قنبرزاده با بیان اینکه سیستم بانکی باید طوری اصلاح شود که سرمایه‌گذاری در آن به صورت عادلانه اتفاق بیفتد، گفت: علاوه بر آن باید شرایطی طوری پیش رود که مشارکت واقعی مردم اتفاق بیفتد و انگیزه نگهداری پول از بین برود. در راستای تحقق این مهم دولت وظایفی برعهده دارد؛ یعنی باید اقداماتی را انجام دهد تا هزینه فعالیت‌های سفته‌بازانه غیرمولد اقتصادی افزایش یابد و نیز به گسترش شفافیت در فعالیت‌های مولد اقتصادی کمک کند.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز فعالیت‌های سفته‌بازانه هزینه‌بردار نیستند و به همین دلیل کنز مال اتفاق می‌افتد. به نظر من برای تشویق مردم در مشارکت اقتصادی هم باید کار فرهنگی صورت گیرد و هم اینکه ثبات اقتصادی وجود داشته باشد.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه گفت: هم از نظر اسلامی و هم از نظر اقتصادی، جمود سرمایه مشکل دارد. سیستم بانکی باید طوری اصلاح شود که از نظر شرعی اعتماد مردم را جلب کند؛ یعنی مردم مطمئن شوند پول آنها در امر تولید و پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد و یا جمود سرمایه اتفاق نمی‌افتد.

قنبرزاده در پایان با بیان اینکه اگر بتوان اعتماد مردم را جلب کرد قطعاً خروج پول و روانه شدن آن به بخش‌های غیرمولد رخ نخواهد داد و جامعه اسلامی از این سرمایه‌گذاری نفع می‌برد، تأکید کرد: متأسفانه امروزه این اعتماد شرعی وجود ندارد و به همین دلیل مشارکت واقعی رخ نمی‌دهد و از سوی دیگر سودسازی‌هایی که در نظام بانکی انجام می‌شود صرفاً شبیه به رباست و محصول فعالیت واقعی اقتصادی نیست. به نظر من در گام اول باید بانک‌ها را به واسطه‌گر صحیح وجوه تبدیل کرد تا از نظر شرعی و اقتصادی اعتماد مردمی را که نمی‌توانند وارد فعالیت‌های صحیح اقتصادی شوند جلب کرد تا این واسطه‌گر به وکالت از مردم در حوزه‌های مختلف اقتصاد مولد دست به سرمایه‌گذاری بزند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا