آخرین اخبار

آخرین وضعیت امنیتی و نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی بررسی شد


آخرین وضعیت امنیتی و نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی بررسی شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «بررسی آخرین وضعیت امنیتی و نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی» بعدازظهر امروز، دوشنبه ۲۲ مهر، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران با حضور سید حمزه صفوی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مهدی آهویی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

 

مهدی آهویی در این نشست گفت: وضعیت موجود میان ایران و رژیم صهیونیستی را براساس مفاهیم مختلف مورد بررسی قرار داد ولی باید در نظر داشت ایران تحت هیچ شرایطی به صلح با اسرائیل مبادرت نخواهد ورزید و دلایل اصلی آن هم ریشه در گفتمان دارد یعنی اگر زمانی با آمریکا کنار بیاییم ولی با اسرائیل اصلاً کنار نخواهیم آمد.

 

وی افزود: امام راحل هیچگاه نگفته‌اند با آمریکا رابطه نخواهیم داشت ولی در مورد اسرائیل به آن مستقیم اشاره کرده‌اند. از سوی دیگر بیش از ۵۰ سال است گفتمان شدید ضدصهیونیستی میان ایران و رژیم صهیونیستی وجود دارد و این گفتمان به فرهنگ و باور تبدیل شده است.

 

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ با مقوله صلح اعراب و اسرائیل مواجه شده بودیم و ایران عملاً از این فرآیند حذف شد و یک انتخاب بیشتر نداشت و آن هم این بود که جریانات مخالف این صلح را گرد هم آوریم و عملاً بعد از مدتی محور مقاومت شکل گرفت. راهبرد ما این بود که از طریق این محور رژیم صهیونیستی را تحت محاصره قرار داده و آن را مهار کنیم و علی‌رغم هزینه‌هایی که پرداخت کردیم این راهبرد شکل گرفت. 

 

آهویی یادآور شد: از هفتم اکتبر سال گذشته رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید که اگر به ضربات پاسخ ندهد شرایط برایش سخت‌تر خواهد شد و به همین دلیل جواب ضربات را سنگین‌تر داد و تلاش کرد محور مقاومت را تضعیف کند و در حلقه‌های استراتژیک تغییر و تثبیت ایجاد کند. حرکت رفت و برگشتی که میان ایران و رژیم صهیونیستی اگر ادامه پیدا کند قطعاً به تنش جدی منجر خواهد شد.

 

وی درباره موفقیت عملیات هفتم اکتبر گفت: اگر از لنز مقاومت به آن نگاه کنیم این عملیات صحیح بود چون پیمان ابراهیم درحال به نتیجه رسیدن بود و اگر این وضعیت ادامه می‌یافت وضعیت راهبردی ایران تغییر پیدا می‌کرد و کشور متضرر می‌شد. ظاهراً رژیم صهیونیستی تغییر روش داده مثلاً زمانی اسرائیل برای یک سرباز کشته‌شده خود معامله می‌کرد ولی اکنون حاضر به دادن خون بیشتر و کشته شدن سربازهای بیشتر اسرائیلی است. 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: عملیات هفتم اکتبر سبب شد تا چهره رژیم صهیونیستی آسیب ببیند و اقتصادش متضرر شود ولی همچنان ایران مسلط به شرایط منطقه است و این را «جان مرشایمر» هم مورد تأکید قرار داده است.

 

آهویی با بیان اینکه ریشه اتفاقات امروز به جنگ ۳۳ روزه ارتباط دارد، گفت: پیش از جنگ ۳۳ روزه آمریکا قصد حمله به ایران را داشت ولی بعد از مشاهده نتایج جنگ ۳۳ روزه، تیم جورج بوش تصمیم می‌گیرد از این کار صرف نظر کند.

 

وی با بیان اینکه اسرائیل می‌خواهد پای آمریکا را به جنگ با ایران باز کند، گفت: در چنین شرایطی باید مراقب بود بهانه دست آمریکا ندهیم و وارد بازی دشمن نشویم. آمریکایی‌ها سنتی دارند که می‌گویند تا زمانی که ضربه نزنیم ضربه نخواهیم خورد.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: عملیات‌های وعده صادق اقدام تدافعی بود و باید انجام می‌دادیم چون اگر انجام نمی‌دادیم جنگ روانی دشمن پیش می‌رفت و نشانه انفعال بود ولی اسرائیل درصدد نمایش آفندی بودن این عملیات‌هاست تا پای آمریکا را وارد جنگ کند.

 

آهویی درباره کیفیت و کمیت پاسخ احتمالی نظامی رژیم صهیونیستی به ایران گفت: محور مقاومت راهبردی برای خروج ایران از تنهایی استراتژیک بود و امروز این راهبرد مورد ضربه قرار گرفته و هیچ کشوری مایل به همکاری با ایران نیست و باید قبول کرد در موقعیت خطرناکی قرار گرفته‌ایم. در این شرایط باید با محاسبات جدید عمل کنیم و با شرایط جدید هماهنگ شویم. یک اشتباه کوچک سبب می‌شود تا پای آمریکا به جنگ باز شود و لذا ضرورت دارد هرچه سریع‌تر این آتش فروکش کند.

 

وی با اشاره به اینکه برجام تقریباً دیگر وجود ندارد، گفت: شرایط کنونی امکان هرگونه مصالحه و مذاکره در خصوص برجام را از بین برده چون اگر پای میز مذاکره بنشینیم شروط جدیدی برای ما مطرح می‌کنند که پذیرشش سخت‌تر خواهد شد.

 

در ادامه این نشست سید حمزه صفوی در سخنانی با تأکید بر عدم امکان صلح با اسرائیلی‌ها‌ گفت: این را یاسر عرفاتی گفت که بعد از ۲۰ سال جنگ با رژیم صهیونیستی تن به مذاکره صلح داد و به ایران پشت کرد.

 

وی تأکید کرد: ایران باید عملیات وعده صادق 2 را انجام می‌داد و اگر این کار را انجام نمی‌داد قطعاً صهیونیست‌ها به سراغ مقامات ما هم می‌آمدند. نقطه ضعف ما این است که فقط در حوزه موشکی تمرکز داریم ولی رژیم صهیونیستی در حوزه اطلاعاتی توان عملیاتی دارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در دو عملیات اخیر ایران اخلاقی عمل کرد و نشان داد به دنبال ضربه به غیرنظامی‌ها نیست.

 

صفوی با اشاره به سناریوهای محتمل پاسخ اسرائیل به ایران گفت: سناریوی اول حمله گسترده به تأسیسات نظامی، سناریوی دوم حمله گسترده به تأسیسات هسته‌ای و سناریوی سوم هم سناریوی حمله محدود به تأسیسات نظامی که اگر سناریوی سوم اتفاق بیفتند شاید اصلاً ایران پاسخ هم ندهد. اما سناریوی چهارمی هم وجود دارد مبنی بر اینکه پروژه تحریم و حمله محدود همزمان با هم پیش برود به ویژه اینکه اگر اتحادیه اروپا هم سپاه را جزء لیست تروریستی قرار دهد‌.

 

وی با بیان اینکه مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی دیگر جواب نمی‌دهد، اظهار کرد: امروز دیگر اسرائیل نمی‌تواند کشوری امنی باشد و دیگر نمی‌تواند خود را رژیمی صلح‌طلب نشان دهد. اتفاقاتی درون این رژیم مانند مهاجرت معکوس در جریان است که شرایط را برایش بدتر کرده است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شرایط زندگی در رژیم صهیونیستی خیلی سخت شده و ساکنان این اراضی احساس امنیت ندارند، گفت: حس انتقام در مردم فلسطین قوت گرفته و کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند منتظر فرصتی هستند که به رژیم صهیونیستی ضربه بزنند. 

 

صفوی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نیازمند تغییر معادله است، گفت: به نظر من تغییر در معادله سوریه و عراق حیاتی است و احتمال دارد رژیم صهیونیستی در آینده به این دو کشور ضربه بزند. 

 

وی تأکید کرد: از سوی دیگر هم ایران نیازمند تغییر معادله است؛ اولویت اصلی ایران حفظ امنیت سوریه است و امروز سوریه به محلی برای بده بستان‌های عربستان، ترکیه و امارات و ایران تبدیل شده و این بده بستان‌ها هم سیاسی ـ امنیتی است.

 

این استاد دانشگاه درباره آینده صلح عنوان کرد: به نظر من با آمدن کاملا هریس شاید صلحی اتفاق بیفتد و مذاکرات امیدوارکننده پیش برود.

 

صفوی درباره بازدارندگی هسته‌ای ایران گفت: دکترین ایران رسیدن به مرحله تولید بمب هسته‌ای ولی عدم تولید آن است تا زمانی که وقت آن برسد. از نظر فنی هنوز چیزی ساخته نشده که بتواند فردو و نطنز را مورد اصابت قرار دهد ولی اگر اتفاقات خاصی رخ دهد شاید دکترین هسته‌ای ایران تغییر دهد البته صداهایی در حال حاضر شنیده می‌شود که ایران باید بازدارندگی هسته‌ای داشته باشد ولی این صداها حاکمیتی نیست و از درون حاکمیت به وجود نمی‌آید.

 

وی با اشاره به ترور شهید سید حسن نصرالله اظهار کرد: اسرائیل با ترور سید حسن نصرالله دست به اشتباه بزرگی زد چون سید حسن شخصی مذاکره‌گر بوده ولی با ترور او دیگر شخصی برای مذاکره وجود ندارد مثلاً با حماس اسماعیل هنیه راحت‌تر می‌شد مذاکره کرد و مذاکره با حزب‌الله هم همین است.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه عملیات روز گذشته حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی قوی‌ترین عملیات از هفتم اکتبر به بعد بود، گفت: این عملیات خیلی دقیق انجام شد چون زمان صرف ناهار سربازان اسرائیلی را می‌دانست و همان زمان حمله کرد.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا