اقتصاد > آب و انرژیانرژی

ترانزیت برق با کشورهای همسایه افزایش یابد



ترانزیت برق با کشورهای همسایه افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو با اشاره به اشتراکات تاریخی فراوان بین دو کشور ایران و آذربایجان، گفت: برای تداوم و تقویت همکاری‌ها بین دو طرف، طرح‌های زیادی را در دستورکار داریم.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به همکاری صورت گرفته دو کشور ایران و آذربایجان در خصوص سد خداآفرین، ابراز کرد: این سد توسط دو طرف ساخته شده است.

وی یادآور شد: درباره سد قیزقلعه‌سی و اردوباد برنامه مفصلی را در دست اقدام داریم که در مراحل پیشرفت است؛ طی توافق صورت گرفته مقرر شد فرآیند اجرای این طرح‌ها تسریع شود.

وی تصریح کرد: اتصال الکتریکی بین ایران و آذربایجان هم‌اکنون برقرار است و امید است تا تابستان سال آینده، این امر افزایش یابد و پیشنهاد شده است بین روسیه، آذربایجان، ایران، امارات و عربستان در این خصوص مذاکراتی صورت گیرد. هم‌اکنون با روسیه مذاکرات صورت گرفته است و مقرر شد در اجلاس آینده این موضوع پیگیری شود. برقراری این خط الکتریکی به جهت اقتصادی برای دو طرف بسیار سودمند خواهد بود.

علی‌آبادی بیان کرد: در زمینه‌های تخصصی – فنی مذاکراتی صورت گرفت و بر همین اساس آمادگی برای بازدید از تأسیسات فنی دو کشور اعلام شد.

گسترش همکاری ایران و آذربایجان

شاهین مصطفی یوف، رئیس آذری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و آذربایجان بسیار گسترده است، گفت: در همین راستا در حوزه‌های آب و برق نیز همکاری‌های قابل توجهی بین دوطرف برقرار است. از جمله می‌توان به پروژه خداآفرین و قیزقلعه‌سی اشاره کرد.

معاون نخست وزیر آذربایجان با اشاره به تبادل نظر صورت گرفته در دیدار مشترک با وزیر نیرو برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی، افزود: در مورد احداث نیروگاه‌ها نیز شاهد برقراری همکاری بین دو کشور ایران و آذربایجان هستیم.

وی یادآور شد: همکاری بسیار خوبی بین ایران و آذربایجان در حوزه آب برقرار شده است؛ به طوری که حدود سه سال پیش در آذربایجان جشن همکاری پنجاه ساله با ایران در حوزه آب برگزار شد.

مصطفی یوف بیان کرد: درباره اجرای توافق مارازاد و اردوباد که در سال ۲۰۱۴ به امضا رسیده تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد با سرعت عمل بیشتری این مهم انجام شود.

وی افزود: ارتباط الکتریکی ایران و آذربایجان در پنج نقطه برقرار است و توافق شد در این باره همکاری‌ها مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در خصوص سنکرون کردن برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد یک شرکت ایرانی ارزیابی فنی اقتصادی این مهم را انجام دهد.



منبع مهر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا