اقتصاد > صنعت و معدن و تجارتتولید و تجارت

موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا تا ژانویه باید نهایی شود



موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا تا ژانویه باید نهایی شود

محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره زمان ابلاغ موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا اظهار کرد: در حال حاضر موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا در مجلس در دست بررسی قرار دارد. امیدواریم تا قبل از ژانویه (بهمن) در مجلس نهایی و ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار واردات دارند، افزود: بعد از اجرایی شدن این پیمان، ۸۷ درصد کالاهایی که بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا معامله می‌شود مشمول تجارت آزاد خواهد شد.

قنادزاده با بیان اینکه اقتصاد ایران و کشورهای عضو این اتحادیه مکمل یکدیگر است، گفت: واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیشتر شامل نهاده‌ها و کالاهای اساسی است و کالاهای صادراتی ما به این اتحادیه نیز اغلب کالاهایی با ارزش افزوده بالا است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: موضوع لجستیک، توسعه ناوگان حمل و نقل، تجهیز بنادر، توجه به استانداردهای گمرکی و… از جمله مواردی است که برای گسترش روابط تجاری با اوراسیا باید مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است، در سال ۱۳۹۵ قرارداد موقت تجارت ترجیحی ایران با این ۵ کشور منعقد شد و دی ماه سال گذشته قرارداد تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه امضا و منتظر تأیید مجالس در پنج کشور اتحادیه و مجلس شورای اسلامی ایران شد؛ مجالس ۳ کشور این اتحادیه این موافقت‌نامه را تصویب کردند و مجلس ایران نیز مراحل نهایی شدن آن را طی می‌کند.



منبع مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا