اقتصاد کلاناقتصادی > اقتصاد کلان

تولید غذای جهانی به بحران رسید!



تولید غذای جهانی به بحران رسید!

کارشناسان در گزارشی هشدار دادند که عدم اقدام در مورد بحران آب می‌تواند بیش از نیمی از تولید مواد غذایی جهان را تا سال ۲۰۵۰ در معرض خطر قرار دهد.

به گزارش ایسنا، در گزارش کمیسیون جهانی اقتصاد آب آمده است که نزدیک به ۳ میلیارد نفر و بیش از نیمی از تولید غذای جهان در حال حاضر در مناطقی هستند که پیش‌بینی می‌شود ذخیره کل آب کاهش یابد.

این گزارش همچنین هشدار داد که بحران آب می‌تواند منجر به کاهش هشت درصدی تولید ناخالص داخلی برای کشورهای با درآمد بالا تا سال ۲۰۵۰ و تا ۱۵ درصد برای کشورهای با درآمد پایین‌تر شود.

در این گزارش آمده است که اختلال در چرخه آب، تأثیر اقتصادی بزرگی در جهان دارد. کاهش اقتصادی در نتیجه تأثیر ترکیبی تغییر الگوهای بارش و افزایش دما به دلیل تغییرات آب وهوایی، همراه با کاهش ذخیره کل آب و عدم دسترسی به آب سالم و بهداشتی خواهد بود.

در این بیانیه آمده است که هزینه‌های ناشی از این اقدامات در مقایسه با آسیبی که ادامه بی‌عملی بر اقتصاد و بشریت وارد می‌کند، بسیار ناچیز است. در حالی که آب اغلب به عنوان «هدیه فراوان طبیعت» تلقی می شود، گزارش تاکید کرد که حمل ونقل آن کمیاب و پرهزینه است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که این سازمان خواستار حذف «یارانه‌های مضر در بخش‌های پرمصرف آب یا هدایت مجدد آن‌ها به سمت راه‌حل‌های صرفه‌جویی در مصرف آب و ارائه حمایت هدفمند از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر» شد.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا