عمران و اشتغال

بیکاری در غزه به ۸۰ درصد صعود کرد



بیکاری در غزه به ۸۰ درصد صعود کرد

سازمان بین‌المللی کار (ILO) روز پنج شنبه اعلام کرد با فروپاشی تقریبا کامل اقتصاد غزه، نرخ بیکاری در این سرزمین به حدود ۸۰ درصد صعود کرده است.

به گزارش ایسنا، این نهاد سازمان ملل متحد اعلام کرد تولید اقتصادی غزه از زمان آغاز جنگ با «اسرائیل» در یک سال گذشته، ۸۵ درصد سقوط کرده و تقریبا کل ۲.۳ میلیون جمعیت این سرزمین را در فقر فرو برده است.

سازمان بین‌المللی کار با اشاره به غزه و کرانه باختری، اعلام کرد این جنگ، ویرانی کم سابقه و گسترده بازار کار و اقتصاد را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به دنبال داشته است.

از سوی دیگر طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار، میانگین نرخ بیکاری در کرانه باختری، در فاصله اکتبر سال ۲۰۲۳ تا پایان سپتامبر سال ۲۰۲۴، به ۳۴.۹ درصد رسید و اقتصاد این منطقه در ۱۲ ماه گذشته، ۲۱.۷ درصد کوچک شد. قبل از این بحران، نرخ بیکاری در غزه، ۴۳.۵ درصد و در کرانه باختری، ۱۴ درصد بود. ساکنان غزه، یا به طور کامل شغل خود را از دست دادند یا به کارهای غیررسمی و نامنظم که به طور عمده بر تامین کالاها و خدمات ضروری متمرکز است، مشغول شده اند.

رژیم صهیونیستی، جنگ در غزه را پس از عملیات طوفان الاقصی مبارزان فلسطینی در هفتم اکتبر، آغاز کرد و طبق اعلام مقامات پزشکی فلسطینی، این رژیم بیش از ۴۲ هزار نفر را کشته است.

بر اساس داده‌های ماهواره ای سازمان ملل، دو سوم سازه هایی که قبل از جنگ در غزه وجود داشتند (بیش از ۱۶۳ هزار ساختمان)، آسیب دیده یا با خاک یکسان شده اند.

طبق گزارش سازمان بین‌المللی کار، این بحران به کرانه باختری سرایت کرده است و موانع «اسرائیل» برای جابجایی افراد و کالاها، همراه با محدودیت‌های تجاری گسترده‌تر و اختلالات زنجیره تامین، به اقتصاد این منطقه به شدت آسیب زده است.

رژیم صهیونیستی مدعی شده که اقداماتش در کرانه باختری برای مقابله با گروههای شبه نظامی و جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان اسرائیلی، ضروری بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، روبا جرادات، مدیر منطقه ای سازمان بین‌المللی کار در امور کشورهای عربی، اظهار کرد: تاثیر جنگ در نوار غزه بسیار فراتر از تلفات جانی، شرایط ناامیدکننده انسانی و تخریب فیزیکی بوده است. این جنگ اساسا چشم‌انداز اقتصادی-اجتماعی را در غزه تغییر داده و در عین حال، به اقتصاد و بازار کار کرانه باختری به شدت آسیب زده است که تاثیر آن برای نسل‌های آینده محسوس خواهد بود.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا