آخرین اخبار

آشفته بازار خدمات پس از فروش لوازم‌ خانگی ؛ جولان تعمیرکاران با هویت‌ های جعلی | برای تعمیر انواع لوازم خانگی به کجا باید مراجعه کنید؟


به‌گزارش همشهری آنلاین، بحث گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران با چالش‌های فراوانی مواجه است و اغلب مردم می‌دانند که خدمات پس از فروش بسیاری از کالاها در ایران از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

در چنین شرایطی یکی از محصولاتی که خدمات پس از فروش آن آشفتگی زیادی دارد، بازار لوازم خانگی است.

مشکل اصلی اینجاست که پس از فروش کالاها درصورتی که محصول دچار نقص فنی شود، ارائه‌دهنده خدمات ممکن است برخی قطعات را مشمول خدمات پس از فروش نداند یا حتی با روش‌های مختلف ایراد فنی به‌وجود آمده را ناشی از عملکرد مشتری ارزیابی و در نتیجه از ارائه خدمات رایگان خودداری کند؛ ضمن اینکه در چند سال گذشته به‌دلیل افزایش قیمت لوازم‌خانگی مردم مجبورند به جای تعویض لوازم کارکرده خود با محصولات جدید، لوازم‌خانگی خود را عمدتا تعمیر کنند و به‌دلیل زیاد شدن تقاضا برای تعمیرات بازار خوبی برای تعمیرکاران و کسب درآمد به‌وجود آمده است که همین موضوع زمینه بسیار مناسبی را برای افراد سودجو فراهم کرده است.

مروری بر وضعیت خدمات پس از فروش لوازم‌خانگی نشان می‌دهد که این موضوع ماجرای تعمیرات و خدمات پس از فروش بازار لوازم خانگی را با آشفتگی زیادی مواجه کرده که مهم‌ترین آن خدمات‌دهنده‌های نامعتبر و حتی به‌نوعی جعلی است.

استفاده از هویت‌های جعلی

یکی از مشکلاتی که بازار لوازم‌خانگی با آن مواجه است این است که در حال حاضر بسیاری از تعمیرکاران با هویت‌های جعلی، خود را به نام یک برند معتبر جا می‌زنند. این هویت‌های جعلی ممکن است منجر به اشتباه بسیاری از مشتریان و حتی سبب باطل شدن گارانتی اصلی این لوازم‌خانگی شود؛ به‌طور مثال در حال حاضر بسیاری از تعمیرکاران خود را به‌عنوان نماینده اصلی برند سامسونگ معرفی می‌کنند و اگر شما از طریق جست‌وجوی گوگل بخواهید نمایندگی معتبر این برند که پرفروش‌ترین محصول در ایران بوده را پیدا کنید قطعا با مشکل مواجه خواهید شد.

رضا محمدی، یک مشتری که با همین مشکل مواجه و خسارت زیادی را متحمل شده است، می‌گوید: یخچال ما که برند سامسونگ بود با مشکل مواجه شد؛ برای همین تلاش کردم تا شماره نمایندگی را پیدا کنم تا مشکل یخچال را رفع کنم.

او می‌افزاید: پس از جست‌وجو در گوگل نخستین سایتی که نمایش داده می‌شد، نشانی یک تعمیرگاه لوازم خانگی سامسونگ بود. لوگوی سایت این تعمیرکار همان لوگوی شرکت سامسونگ بود و شکل و شمایل ظاهری آن نیز همگی مطابق با برند اصلی بود؛ به همین دلیل شک نکردم و با این شرکت تماس گرفتم تا تعمیر یخچال انجام شود.

او افزود: پس از حضور نماینده آن شرکت و تعویض برد الکترونیکی و فن یخچال و تحمیل هزینه‌های سنگین، به فاصله کمتر از ۲۴ساعت یخچال با مشکلات بزرگ‌تری مواجه شد و در نهایت صداهای ناهنجار آن شنیده می‌شد.

او اضافه می‌کند: تماس‌های مکرری با این شرکت برقرار کردم تا مشکل یخچال دوباره رفع شود، اما این پیگیری‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشت و مشکلات یخچال هرگز رفع نشد. در همین زمان متوجه شدم که این شرکت اساسا هیچ نمایندگی‌ای ازطرف شرکت سامسونگ ندارد.

او ادامه می‌دهد: با نمایندگی معتبر سامسونگ نیز تماس گرفتم و این شرکت نیز اعلام کرد چون قبلا تعمیرکار دیگری برد یخچال را تغییر داده دیگر حاضر به ارائه خدمات نیست. این اتفاق سبب شد تا هزینه‌های سنگینی متحمل شوم و در عین حال یخچال با مشکلات بیشتری نیز مواجه شود.

نحوه شکایت از تعمیرکاران لوازم‌خانگی

لوازم‌خانگی در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و هر یک از این دسته‌ها، دارای اتحادیه مختص به‌خود هستند؛ به‌عنوان مثال دستگاه‌هایی همچون چرخ گوشت، قهوه‌ساز و مایکروویو در دسته لوازم الکترومکانیکی و چرخنده قرار می‌گیرند و اتحادیه مختص به‌خود را دارند. ثبت شکایت از تعمیرکار لوازم‌خانگی این دسته به این اتحادیه مربوط است.

به همین صورت، تعمیرکاران لوازم صوتی و تصویری، تعمیرکاران دستگاه‌های برودتی و تهویه هوا نیز اتحادیه مختص به‌خود را دارند و برای طرح این شکایت، باید این نکته را به‌خاطر داشته باشید که مراجعه به این اتحادیه‌ها لازم و ضروری است.

اگر در طرح شکایت از تعمیرکار لوازم‌خانگی از طریق اتحادیه به جواب موردنظر خود دست نیافتید، بهتر است به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کنید، اما به‌خاطر داشته باشید که سازمان تعزیرات مسئولیت پیگیری موارد کوچک را برعهده ندارد، اما درصورت مواجهه با اختلافات بزرگ‌تر در اصناف مختلف، می‌توان از قوانین این سازمان بهره ‌برد.

مراکز معتبر خدمات پس از فروش

به‌دلیل وجود افزایش تعداد سایت‌های متقلب و سودجو که صرفا با تهیه یک خط تلفن و طراحی یک سایت ارزان‌قیمت خود را در فضای مجازی به‌عنوان نمایندگی‌های معتبر جا می‌زنند شناسایی مراکز معتبر خدمات پس از فروش بسیار دشوار شده و باید مراقب باشید که گول این شرکت‌ها و جست‌وجو در صفحات گوگل را نخورید. یکی از راه‌های پیدا کردن این تعمیرکاران تماس با اتحادیه مربوط به آن لوازم‌خانگی برای معرفی تعمیرکار معتبر است.

در حال حاضر تعمیر محصولاتی شامل یخچال‌فریزر، ساید بای ساید، کولرگازی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، دستگاه‌های برودتی، تهویه مطبوع و قطعات یدکی باید تحت نظارت اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی انجام شود و تعمیر محصولاتی همچون آبمیوه‌گیری، مخلوط‌کن، چایی‌ساز، جاروبرقی، جاروشارژی، مایکروفر، چرخ گوشت، قهوه‌ساز و اسپرسوساز تحت نظارت اتحادیه تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی و چرخنده صورت بگیرد.

همچنین اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی بر تعمیر دستگاه‌هایی مانند رادیو، تلویزیون، آمپلی فایر، دزدگیر، لامپ تصویر، دستگاه‌های سینمایی سمعی بصری، دوربین‌های مداربسته، بازی‌های تلویزیونی و رایانه‌ای و ویدئویی نظارت می‌کند و بهتر است برای پیدا کردن تعمیرکاران مجاز از این اتحادیه‌ها استعلام بگیرید.

آشفته بازار خدمات پس از فروش لوازم‌ خانگی ؛ جولان تعمیرکاران با هویت‌ های جعلی | برای تعمیر انواع لوازم خانگی به کجا باید مراجعه کنید؟

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا