اقتصاد کلاناقتصادی > اقتصاد کلان

کدام گروه بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهان دارد؟


رئیس‌جمهور روسیه اظهار کرد در حال حاضر سهم بریکس در تولید ناخالص داخلی جهانی از سهم گروه هفت فراتر رفته و به رشد خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سهم گروه هفت در رشد اقتصادی در سال ۱۹۹۲، ۴۵.۵ درصد بود و در همان سال کشورهای بریکس  ۱۶.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل دادند و در سال ۲۰۲۳ سهم بریکس ۳۷.۴ درصد وسهم گروه هفت ۲۹.۳ درصد است.

پوتین تاکید کرد بریکس نه فقط امروز نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد بلکه کاملا بدیهی است که این نقش در آینده نیز افزایش خواهد یافت. کشورهایی که بخشی از بریکس هستند در واقع محرک‌های رشد اقتصادی جهانی محسوب می‌شوند.

رهبر روسیه تاکید کرد کار مشترک بریکس برای تسریع رشد اقتصادی-اجتماعی و تضمین توسعه پایدار نتایج ملموسی به همراه دارد و در واقع به بهبود رفاه و کیفیت زندگی شهروندان عادی کشورهایمان کمک می‌کند.

به گفته پوتین، ارقام خود گویای این موضوع هستند. وی به آماری اشاره کرد که بر اساس آن مجموع تولید ناخالص داخلی بریکس بیش از ۶۰ تریلیون دلار و سهم کل آن در تولید ناخالص جهان با اطمینان، بیشتر از رقم مربوط به گروه موسوم به گروه هفت است و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: در دهه‌های اخیر بیش از ۴۰ درصد رشد تولید ناخالص داخلی جهانی، یعنی کل پویایی اقتصاد جهانی، از کشورهای بریکس بوده و بر اساس نتایج سال جاری، میانگین نرخ رشد اقتصادی در بریکس چهار درصد پیش‌بینی شده است.

پوتین همچنین گفت: این نرخ بالاتر از نرخ در کشورهای گروه هفت با رقم ۱.۷ درصد و نرخ‌های جهانی با رقم ۳.۲ درصد است.

بریکس چشم‌اندازهای پایدار و قابل اعتمادی دارد

رئیس‌جمهور روسیه، در نشستی با روسای رسانه‌های بریکس قاطعانه اظهار کرده است بریکس چشم‌اندازهای پایدار و قابل اعتمادی دارد، زیرا در بریکس شرکت‌کنندگان با ارزش‌های مشترک متحد شده‌اند و درک مشترکی از چگونگی ایجاد روابط با یکدیگر دارند.

پوتین گفت بریکس دارای چشم‌اندازهای خوب، با ثبات و قابل اعتمادی است و بار دیگر تکرار می‌کنم اعتماد من بر این واقعیت استوار است که ما واقعا ارزش‌ها و درک مشترکی از چگونگی ایجاد روابط با یکدیگر داریم.

او خاطرنشان کرد: اگر کشورهایی مانند برزیل، روسیه، هند، چین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورهای عضو که در حال حاضر ۱۰ کشور عضو هستند و همچنین ۳۰ کشوری که به بریکس علاقه نشان می‌دهند، با هدایت این اصول مشترک پیش بروند، این سازمان بر پایه‌های مستحکم، توسعه خواهد یافت و همین اساس، عنصر اصلی نظم نوین جهان چندقطبی، قابل اعتماد از لحاظ امنیت و توسعه برای همه و افراد مشمول این سازمان خواهد بود.

کشورهای بریکس باعث رشد اقتصادی خواهند شد

او در مجمع تجاری بریکس گفته است تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای عضو بریکس از تولید ناخالص داخلی کشورهای گروه هفت فراتر رفته و با اطمینان به رشد خود ادامه می‌دهد.

پوتین تاکید کرده رشد کل تولید ناخالص داخلی بریکس برای سال ۲۰۲۴ به میزان چهار درصد پیش‌بینی می‌شود، در حالی که انتظار می‌رود کشورهای گروه هفت ۱.۷ درصد رشد کنند. بریکس نقش قابل توجه و رو به رشدی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند.

پوتین افزود: کشورهای عضو بریکس محرک‌های رشد اقتصادی هستند و اکثر رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌های آینده از آنها حاصل خواهد شد و همچنین ادعا کرد اقتصاد آنها با گذشت زمان کمتر به نفوذ خارجی وابسته خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد بریکس حدود یک چهارم صادرات کالاهای جهانی را تشکیل می‌دهد، در حالی که شرکت‌های کشورهای عضو بر بسیاری از بازارهای کلیدی ازجمله منابع انرژی، فلزات، مواد غذایی، یعنی بازارهای کالاهایی که بدون آنها توسعه اقتصادی پایدار غیرممکن است، تسلط دارند.

نژاد بشر بدون بریکس وجود ندارد

رئیس‌جمهور روسیه مطمئن است که بدون کشورهای بریکس و سهم آنها در تامین مواد غذایی، نژاد بشر نمی‌تواند وجود داشته باشد.

پوتین بیان کرد: در برخی از موارد، نژاد بشر به هیچ وجه نمی‌تواند بدون کشورهای بریکس وجود داشته باشد، منظورم بازارهای مواد غذایی و انرژی است. همچنین در زمینه‌های با تکنولوژی بالا، به ویژه در توسعه هوش مصنوعی و استفاده از آن، نه فقط شایستگی‌هایی را کسب کردیم بلکه در برخی موارد پیشگامان آن هستیم.

پوتین حقایق ذکر شده را مهم‌ترین، آشکارترین، قابل مشاهده و بزرگترین تغییر جهان در زمان‌های اخیر خواند. وی معتقد است: هیچ چیز خاصی در اینجا وجود ندارد، جهان دائما در حال تغییر است و رهبران همیشه ظاهر می‌شوند، ما باید آن را با آرامش در نظر بگیریم و بر اساس آن باید با یکدیگر روابط ایجاد کنیم.

کدام گروه بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهان دارد؟

هنوز پول رایج در بریکس در نظر گرفته نشده است

ولادیمیر پوتین در نشست با روسای رسانه‌های برجسته بریکس گفته که تاکنون موضوع ایجاد واحد پول مشترک کشورهای بریکس مورد توجه قرار نگرفته است و در حال حاضر در مورد واحد پول مشترک بریکس، باید بسیار مراقب باشیم؛ باید به تدریج و بدون عجله در این زمینه اقدام کنیم. کشورهای بریکس در حال بررسی فرصت‌هایی برای استفاده از ارزهای ملی و ایجاد ابزارهایی هستند که در حال حاضر چنین کارهایی را ایمن می‌کند.

باید سرمایه بانک بریکس افزایش یابد

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرده ما بانکی را به ریاست دیلما روسف ایجاد کردیم و کارهای زیادی باید در این زمینه انجام دهیم که نیاز به افزایش سرمایه دارد. همچنین باید بستر بیمه مربوطه، ذخیره ارزها را ارزیابی کنیم و همه این موارد باید به تدریج تقویت شوند تا واقعا ابزار کار باشند.

کشورهای بریکس باید زیرساخت دیجیتال واحد ایجاد کنند

پوتین در سخنرانی‌اش در مجمع تجاری بریکس هم اظهار کرد کشورهای بریکس نیاز به ایجاد زیرساخت دیجیتال واحد در داخل این انجمن دارند.

به گفته وی، به‌عنوان بخشی از این کار، قرار است مرکز صلاحیت بریکس در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد افتتاح شود. ما در حال کار بر روی بخش دیجیتال، توسعه مشترک تجارت الکترونیک، پیاده‌سازی اینترنت و فناوری‌های هوش مصنوعی و پردازش به اصطلاح داده های بزرگ هستیم. صنعت مرکز صلاحیت بریکس در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) برای تعمیق همکاری در زمینه دیجیتالی‌سازی افتتاح خواهد شد و در آینده زیرساخت دیجیتال واحد برای بریکس ایجاد خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تعریف رویکردهای هماهنگ کسب و کار، مردم و سازمان‌های دولتی مربوطه در مورد استفاده از بیومتریک و تضمین امنیت اطلاعات مهم است و توصیه‌های مربوطه شما در این زمینه را بررسی می‌کنیم.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا