آخرین اخبار

تقویت انسجام جبهه مقاومت با عملکرد هم‌سطح دیپلماسی و میدان + صوت


تقویت انسجام جبهه مقاومت با عملکرد هم‌سطح دیپلماسی و میدان + صوت

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایکنا درباره بازیابی قوای حزب‌الله پس از شهادت دبیرکل حزب‌الله و حملات گسترده حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی، گفت: شهید سیدحسن نصرالله تشکیلات حزب‌الله را طوری مدیریت، مهندسی و طراحی کرد که اگر هر کدام از مسئولان چه دبیرکل و چه فرماندهان رده یک نظامی، امنیتی و یا سیاسی به شهادت رسیدند بلافاصله جای آن‌ها پر شود تا تشکیلات قائم به فرد نباشد. 

وی با تأکید بر شگفتی‌ها و هوشمندی‌های این شخصیت بزرگوار، افزود: هنگامی که اسرائیل سیدعباس موسوی، دبیرکل سابق حزب‌الله، را به شهادت رساند بلافاصله جناب سیدحسن نصرالله به مدت قریب 32 سال دبیرکلی حزب‌الله را عهده‌دار شد و اکنون حزب‌الله متوقف نخواهد شد. 


بیشتر بخوانید: 


کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی می‌خواهد تشکیلات حزب‌الله را نابود و اعلام پیروزی کند، ادامه داد: رژیم صهیونیستی نتوانست از غزه محاصره شده طی 17 سال، دستاوردی داشته باشد اما اکنون به دنبال درگیری با حزب‌الله است تا به زعم خود حزب‌الله لبنان را نابود کند.

وی ادامه داد: پس از این اتفاقات، بلافاصله شیخ نعیم قاسم، معاون اول شهید سیدحسن نصرالله در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود تا اعتماد به نفس را به حزب‌الله بازگرداند و مجلس شورای حزب‌الله بلافاصله تشکیل جلسه می‌دهد و با حفظ مسائل امنیتی و حفاظتی، اجتماعات خود را ادامه داد و اعلام کرد «تمام خلأهایی که در نتیجه شهادت فرماندهان عالی رتبه حزب‌الله از دست دادیم، خوشبختانه پر کردیم». 

حماقت دشمن در حمله زمینی به لبنان

سیدافقهی به شدیدتر شدن عملیات‌های حزب‌الله پس از این ترورها و شهادت‌ها اشاره و بیان کرد: در زمان شهید نصرالله کمتر می‌شنیدیم که حیفا موشکباران شود و یا موشک‌ها و پهپادها به تل‌آویو برسد اما اکنون حجم این حملات و عملیات‌ها بیشتر شده است. دشمن با شهادت دبیرکل حزب‌الله، فرماندهان کلیدی این تشکیلات و انفجار پیجرها، تصور کرد کار حزب‌الله تمام است لذا دست به حماقت زد و به جنوب بیروت حمله زمینی کرد در حالی که تشکیلات جبهه، خط مقدم و ساختار نظامی و امنیتی حزب‌الله دست نخورده و صرفاً فرماندهان آنها به شهادت رسیده‌ است. 

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: بسیاری از فرماندهان میدانی حزب‌الله، آتش به اختیار هستند و می‌دانند چه کاری را باید انجام دهند و کجا باید شلیک و کجا باید عقب‌نشینی کنند لذا رژیم صهیونیستی با آغاز جنگ زمینی، زمین خورد زیرا فکر می‌کرد حزب‌الله نیرو و توان ندارد بنابراین طبق خواسته خود می‌تواند حزب‌الله را به شمال رودخانه لیتانی عقب براند و فضای لازم را برای بازگرداندن شهرک‌نشینان صهیونیست به نوار شمالی فلسطین فراهم کند. 

وی با اشاره به محتوای سخنرانی دوم و سوم معاون اول شهید نصرالله، ادامه داد: در سخنرانی دوم شیخ نعیم قاسم اعلام کرد تمام تشکیلات ما کامل است و آماده نبرد هستیم و نبرد هم باز، بدون سقف و مرز است. ایشان در سخنرانی سوم تأکید کرد «ضربات دردناک و آسیب‌رسان و ضربه به ضربه خواهد بود. حزب‌الله دیگر فقط در نبرد پشتیبانی از نوار غزه نیست و وارد جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی شده است. شما ضاحیه را بزنید ما حیفا را می‌زنیم. اگر شما مناطق مسکونی را بزنید ما نیز مناطق مسکونی را می‌زنیم. اگر بیروت پایتخت را بزنید ما هم تل‌آویو را می‌زنیم» و الان همین مسئله رخ داده است. 

حملات گسترده حزب‌الله پس از شهادت نصرالله

سیدافقهی افزود: حزب‌الله پس از بازیابی و ترمیم تشکیلات و انسجام بیشتر خود، مسلط‌تر بر صحنه شد و دشمن را در جنگ زمینی، زمین‌گیر کرد به طوری که می‌بینیم حملات رژیم صهیونیستی به بیروت و حتی ضاحیه کمتر شده و بیشتر جنبه ایذایی دارد و تهدید شیخ نعیم قاسم مو به مو در حال اجراست.

وی با تأکید بر اینکه اکنون ابتکار عمل دست حزب‌الله است، تصریح کرد: نتانیاهو خوشحال از ترور شهید سیدحسن نصرالله بود اما مدتی نگذشته بود که این پیروزی با ضربه مهلک و حمله انتحاری پهپاد حزب‌الله لبنان به تیپ گولانی در جنوب شهر حیفا و خوابگاه افسران صهیونیستی، برباد رفت و این موضوع، کمر رژیم را شکست و متوجه شد قضیه جدی است و آنطور که فکر می‌کرد حزب‌الله تضعیف نشده است. 

دشمن دست از پا خطا نکند

سیدافقهی درباره نقش هماهنگی میدان و دیپلماسی جمهوری اسلامی در منسجم‌تر شدن حزب‌الله، گفت: این موضوع خیلی حائز اهمیت است. اکنون دیپلماسی ما با توجه به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به تأسیسات اتمی، نفتی و پایگاه‌‌های نظامی کشور و ترور و انفجار باید با پاسخ همراه باشد لذا با توجه به تهدید نتانیاهو که هر پروازی از ایران به بیروت مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد شاهد سفر ارزشمند آقای عراقچی در آن شرایط آتش و خون به بیروت بودیم. وزیر امور خارجه کشورمان در قالب یک هیئت عالی‌رتبه با مقامات رسمی، رئیس پارلمان، نخست وزیر و همچنین رهبران سیاسی حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی ملاقات و گفت‌وگو انجام داد و پس از تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از لبنان به دمشق سفر کرد و سپس سفرهای ادواری‌اش را به عربستان سعودی، عراق، قطر، عمان و مصر با اظهارات خوب و آتشین انجام داد و تبیین کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ نیست اما اگر دشمن دست از پا خطا کند هیچ خط قرمزی برای ما مطرح نیست. 

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: پس از آن، سفر هیجان‌انگیزتر آقای قالیباف به لبنان انجام شد. ایشان یک شخص عادی نبود بلکه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و نماینده 85 میلیون جمعیت ایران است که طی حرکتی نمادین و معنادار خود هدایت هواپیما را برعهده می‌گیرد که دشمن شگفت‌زده شد با اینکه فضا به دلیل بمباران بی‌اندازه رژیم صهیونیستی به بیروت، بسیار آلوده و فضای فرودگاه دودآلود بود اما به سلامت به زمین نشست و از محل شهادت سیدحسن نصرالله نیز بازدید کرد و در همان جا نیز با خبرنگاران مصاحبه کرد. 

وی تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه پس از بازدید از مناطق بمباران شده بیروت با حضور در میان اصحاب رسانه دو جمله مهم و راهبردی گفت؛ یکی اینکه ما در کنار مردم لبنان هستیم و همبستگی خود را همه گونه اعلام می‌کنیم و کمک خواهیم کرد و دست از کمک و حمایت برنخواهیم داشت و به زودی پل هوایی می‌زنیم. این جمله حساس را رئیس مجلس گفت یعنی هواپیمای ایرانی علی رغم تهدید نتانیاهو، کمک‌های خود را به لبنان ارسال خواهد کرد. 

حرکت دیپلماسی هم سطح میدان

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: مسئله دوم حضور رئیس مجلس در مجمع بین‌المللی اتحادیه جهانی بین‌المجالس (IPU) در ژنو بود که در آنجا ظلم‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در حق مردم فلسطین و در حق مردم لبنان بازگو کرد و خیلی اثرگذار بود. لذا دیپلماسی اینجا به موقع حرکت کرده به طوری که دیپلماسی هم سطح میدان قرار گرفت. 

وی درباره استقرار سامانه آمریکایی پدافند هوایی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی، تأکید کرد: وزیر دفاع کشورمان اظهار کرد این قبیل اقدامات بیشتر جنبه جنگ روانی و تبلیغاتی دارد و برای اطمینان‌بخشی و روحیه دادن به رژیم صهیونیستی است. این سامانه سال 2019 در سرزمین‌های اشغالی مستقر بود پیش از آن نیز سامانه تاد در خاک عربستان بود اما نتوانست جلوی رسیدن موشک‌های یمن به تجهیزات نفتی آرامکو بگیرد.

سیدافقهی با بیان اینکه عملکرد سامانه «تاد» روشن است، گفت: این سامانه در مقابل 300 و یا 400 پهپاد می‌خواهد چه کار کند؟ سامانه تاد چگونه می‌خواهد موشک‌های همه جانبه حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، نیروهای مقاومت عراق و ایران را در سراسر فلسطین اشغالی، رهگیری کند و یا قرار است چه تعداد از این سامانه‌های پدافندی نصب شود؟

وی به استفاده از سربازان آموزش‌دیده آمریکایی در کنار سامانه تاد اشاره کرد و ادامه داد: آنها می‌خواهند با این کار ما را بترسانند که اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کرد و جمهوری اسلامی ایران هم خواست پاسخ کند، اگر سربازان آمریکایی کشته شوند با ما وارد جنگ می‌شوند اما نباید از این حرف‌ها بترسیم.  

سیدافقهی در پایان گفت: این حرف‌ها و اقدامات بیشتر جنبه روانی دارد و نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی خود قادر به ادامه جنگ نیست.‌ صهیونیست‌ها تنها با تنفس مصنوعی آمریکا ادامه حیات می‌دهند و اگر این حمایت‌ها برداشته شود یک لحظه قادر به حظ امنیت خود نیستند. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا