کار و تعاون

تأمین منابع مالی یارانه‌ها؛ از تنخواه تا استقراض



تأمین منابع مالی یارانه‌ها؛ از تنخواه تا استقراض

به گزارش خبرنگار مهر، پرداخت یارانه یکی از هزینه‌های دولت بوده که در بودجه سالانه می‌آید. اما تعیین محل تأمین آن با اما و اگرهایی همراه است؛ به طوری که با توجه به تعهد دولت در پرداخت ماهانه یارانه نقدی دهک‌های اول تا نهم و سایر موارد پرداختی یارانه بخشی از منابع مالی به شکل تنخواه یا استقراض تأمین می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در سال‌های قبل بخشی از تأمین مالی از طریق تنخواه بانک مرکزی انجام می‌شد که این عدد تنخواه طی یک تا دو ماه تسویه می‌شد.

در ادامه بر اساس گزارش این سازمان، در ۶ ماهه نخست امسال ۲۲.۷۶ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی به منظور جبران کسری منابع هدفمندسازی یارانه‌ها دریافت شده است.

همچنین ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل مصوبه سران قوا برای پرداخت یارانه نان دریافت شده که باید ۶.۱۵ هزار میلیارد تومان خزانه‌داری کل کشور را به عنوان تنخواه به آن اضافه کرد.

در کنار این سه محل تأمین منابع مالی، با مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۳۳ همت دیگر نیز برای پرداخت مطالبات حوزه دارو و گندم کاران از خزانه‌داری کل کشور استقراض شده است.

لازم به ذکر است، ۲۱۱.۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای قانونی شامل فروش داخلی گاز و فرآورده‌های نفتی، درآمدهای صادرات گاز و همچنین سایر درآمدهای وزارت نفت تأمین شده است؛ در حالی که بر اساس مصوبات این رقم باید ۳۸۶.۷ هزار میلیارد تومان می‌بود.

در مجموع ۲۱۳ هزار میلیارد تومان از یارانه‌های گوناگون پرداختی تنخواه و از این مبلغ ۳۴.۵ هزار میلیارد تومان مربوط به سال گذشته است.



منبع :مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا