جهان > گزارش و تحلیل

بلومبرگ: اوکراین به‌زودی شاهد خیانت غرب خواهد بود


رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه ارتش روسیه با تجهیزات و تسلیحات برتر، یک‌پنجم قلمرو اوکراین را تحت کنترل خود دارد و این درحالی است که ارتش اوکراین برای حفظ نیروها و خطوط دست‌وپنجه نرم می‌کند، گزارش داد که «اوکراین به‌زودی خیانت را خواهد دید.»

به گزارش ایسنا، اوضاع میدان نبرد برای نیروهای اوکراینی دشوار پیش می‌رود وضعیت آنها همزمان با پیشروی‌های ارتش روسیه هر روز وخیم‌تر می‌شود و این درحالیست که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برنامه‌ای را تحت عنوان «طرح پیروزی» به امید کسب دستاوردی در میدان نبرد ارائه داده اما حمایت‌ کشورهای غربی از تمامی بندهای آن در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد و می‌گویند که در حال رایزنی پیرامون این برنامه هستند.

رسانه خبری «بلومبرگ» در گزارشی با اشاره به شرایط گوناگونی که اوکراین را بیش از این در تنگنا قرار می‌دهد، می‌نویسد: «مسئله جدی‌تر این است که کشورهای اروپایی با مشکلات اقتصادی و انرژی مواجه هستند و ناامیدانه به دنبال پایانی برای جنگ اوکراین هستند تا این کشور را در تسلیم مطلق قرار ندهد.»

«طرح پیروزی» که از سوی رئیس‌جمهور اوکراین به پارلمان این کشور ارائه شده، ۵ بند دارد و شامل دعوت برای پیوستن به ناتو، دورنمای دفاعی، بازدارندگی در مقابل روسیه، رشد و همکاری اقتصادی و معماری امنیتی پس از جنگ است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌افزاید: اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پنجم نوامبر پیروز شود، از آنجایی که رابطه خوبی با رئیس‌جمهور روسیه دارد، اوکراینی‌ها نابود می‌شوند و حتی اگر «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات، رئیس‌جمهور شود، احتمالا راهی را برای توافق خاتمه جنگ دنبال خواهد کرد زیرا واشنگتن به‌رغم کمک ۱۷۵ میلیارد دلاری به اوکراین، هیچ سناریویی برای پیروزی اوکراین نمی‌بیند.»

بلومبرگ: اوکراین به‌زودی شاهد خیانت غرب خواهد بود
دیدار اخیر ترامپ و زلنسکی در نیویورک

ترامپ بارها در وعده‌های انتخاباتی خود تاکید کرده است که اگر رئیس‌جمهور شود، در عرض ۲۴ ساعت و حتی پیش از مراسم تحلیف به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد. البته برخی از تحلیلگران نظامی و رسانه‌های غربی گمانه‌زنی می‌کنند که رئیس‌جمهور سابق آمریکا شاید این اقدام را با واگذاری برخی قلمروهای اوکراینی به روسیه انجام دهد؛ اقدامی که برای «ولودیمیر زلنسکی» خوشایند نیست.

بلومبرگ در ادامه این گزارش با اشاره به ناآرامی‌ها و تشدید تنش‌ها در غرب آسیا می‌نویسد: توجهات در حال حاضر از اوکراین به سمت غرب آسیا معطوف است و همزمان با اینکه دولت‌های غربی چشم‌هایشان را به تحولات غرب آسیا دوخته‌اند، تسلیحات کمی برای ارسال به اوکراین وجود دارد و در عین حال نیروهای روسیه در میدان نبرد پیشروی می‌کنند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا تور اروپایی خود را به مقصد لندن، پاریس، رم و برلین با هدف رایزنی پیرامون «طرح پیروزی» و تضمین کمک‌های اروپایی به کشورش انجام داد و «مارک روته» دبیرکل ناتو هم در همین راستا به خبرنگاران گفت: «حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه برای امنیت جمعی ما ضروری است»، اما این درحالیست که کشورهای اروپایی در خفا به فکر احیای انرژی ارزان و با صرفه از سوی روسیه هستند.

اقتصاد اوکراین متزلزل می‌شود

رسانه خبری «بلومبرگ» می‌نویسد: «میزان مهمات ارسالی اروپا به اوکراین که هرگز بالا نبوده، در حال حاضر به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و دلیل آن سرعت کُند تولید سلاح است که حتی در ایالات متحده هم چندان سرعت بالایی ندارد. همچنین تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، به‌لطف عدم اراده غرب برای اجرای آنها، همچنان با اختلالاتی مواجه است.»

برای مثال، مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور هم‌چنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده است که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

بلومبرگ: اوکراین به‌زودی شاهد خیانت غرب خواهد بود
حمله اوکراین به «کورسک» روسیه

این رسانه آمریکایی با اشاره به حملات غیرمنتظره اوکراین به «کورسک» روسیه و ناتوانی کی‌یف در حفظ خطوط تاکید می‌کند: «سال ۲۰۲۴، سال غمگین و دشواری برای زلنسکی بوده است و به گفته او ضعف متحدان اوکراین موجب تقویت روحیه روسیه و پیشروی‌های آن می‌شود. به همین دلیل است که غرب باید اوکراین را در حوزه تضمین‌های امنیتی، تسلیحات و آینده پس از جنگ تقویت کند.»

بلومبرگ با توجه به درخواست‌های رئیس‌جمهور زلنسکی می‌نویسد: «زلنسکی درست می‌گوید اما متقاعد کردن رهبران سیاسی خارجی و مردم آنها که خودشان غرق در مشکلاتشان هستند، روز به روز دشوارتر می‌شود.»

این رسانه خبری با اشاره به درخواست دیرینه اوکراین می‌افزاید: «اول از همه اقتصاد اوکراین متزلزل می‌شود و اگرچه روسیه قادر نبوده تمام اوکراین را به کنترل خود درآورد اما آن را در شرایطی نگه داشته که هیچ آدم عاقلی مایل به زندگی یا سرمایه‌گذاری در آنجا نیست. در حال حاضر، بهترین تضمین برای امنیت اوکراین، عضویت در ناتو است اما این سناریو خیلی محتمل نیست. رئیس‌جمهور روسیه آتش‌بسی را که چنین شرطی در آن وجود داشته باشد، رد خواهد کرد. از طرفی، ایالات متحده نسبت به چنین تعهدی محتاط است و آلمانی‌ها و شاید دیگر اعضای اروپا هم آن را وتو کنند.»

بلومبرگ در پایان این گزارش می‌نویسد: «غرب که در حال حاضر به چند دسته تقسیم شده، و آسیب‌پذیر به‌نظر می‌رسد به دنبال راهی است تا به حمایت از اوکراین در برابر روسیه پایان دهد؛ اقدامی که آن را در جهان و در مقابل پوتین، شرمنده خواهد کرد.»

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا