آخرین اخبار

هر نوع حمله اسرائیل با پاسخ مشابه ایران روبرو خواهد شد


هر نوع حمله اسرائیل با پاسخ مشابه ایران روبرو خواهد شد

به گزارش ایکنا، سیدعباس عراقچی، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری امروز، سه‌شنبه، اول ‌آبان‌ماه در کویت درباره پیام‌ سفر‌های منطقه‌ای خود گفت: اولین پیام اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ در منطقه است و باید جلوی این فاجعه را در منطقه بگیریم. دوم اینکه وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و باید حملات اسرائیل متوقف شود و سوم اینکه سیاست حسن همسایگی در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه پیدا خواهد کرد؛ اینها پیام‌های واضح و شفافی بود که طی سفر به کشورهای منطقه بر آن تصریح کردم. 

وی ادامه داد: تمام همسایگان به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دادند که اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آنها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. این انتظاری است که از همه کشورهای دوست و همسایه ایران می‌رود و این نشانه‌ای از دوستی و صداقت همسایگان درباره ایران است. 

عراقچی با تأکید بر اینکه از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم، اظهار کرد: مراقب تمام حرکات و پروازهای آنها هستیم و اطلاعاتی که در این خصوص درباره پایگاه آمریکایی در کویت داریم به مسئولان کویتی منتقل خواهیم کرد. 

وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر اینکه به دنبال توقف جنگ در لبنان و غزه و در کل منطقه هستیم، ابراز کرد: البته ممکن است مسیرهای مختلفی برای هر کدام از آنها دنبال شود و ما تمام این مسیرها را دنبال خواهیم کرد و با کشورهایی که در این خصوص فعال هستند در ارتباط هستیم. 

وی ادامه داد: نماینده ویژه من در بیروت مستقر است و با تمام طرف‌های موجود در بیروت دیدارهای روزمره دارد البته تصمیم‌گیری در خصوص آتش‌بس از سوی فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها صورت می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران فقط کمک و حمایت خواهد کرد. 

عراقچی با تأکید بر اینکه اگر چه تمرکز سفر‌ به کشورهای منطقه‌ای بر مسائل منطقه است اما به صورت طبیعی درباره روابط دوجانبه خود مروری خواهیم کرد، بیان کرد: زمینه‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور زیاد است. به اعتقاد ما تحریم‌ها هیچ مانعی برای این همکاری نخواهد بود. روابط تجاری ما با مجموعه کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار است. ظرفیت‌های اقتصادی بین ایران و کویت بسیار زیاد است.

وی با تأکید بر اشتراکات بسیار میان جمهوری اسلامی ایران و کویت با وجود اختلافات، ادامه داد: مثل هر دو کشور دیگر در کنار هم هستیم و مسائل اختلافی نیز هست اما مهم اراده ما و دولت کویت است که این اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز و در قالب گفت‌وگو حل و فصل شود. 

عراقچی تصریح کرد: تمام کشورهای منطقه به ما گفته‌اند که مخالف هر گونه حمله‌ به ایران هستند، چه برسد حمله به تأسیسات هسته‌ای که یک خلاف و جنایات بین‌المللی است اما همانطور که بارها گفته‌ایم به هر شکلی که اسرائیل به ایران حمله کند ایران نیز به همان شکل جواب خواهد داد. 

وزیر امورخارجه اظهار کرد: رژیم صهیونیستی دست به تمام جنایت‌ها زده است و متأسفانه با حمایت‌های آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی این جنایات‌ها ادامه دارد با توجه به اینکه برخی از این جنایات، جنگی است، حتما باید در مجامع بین‌المللی پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه حتی تهدید به حمله به تأسیسات هسته‌ای نیز جرم و خلاف حقوق بین‌المللی است، ادامه داد: البته می‌دانیم که اسرائیل به هیچ قاعده بین‌المللی پایبند نیست لذا دلخوش به قوانین بین‌المللی نیستیم که این قوانین بتواند جلوی اسرائیل را بگیرد. 

وزیر امورخارجه تصریح کرد: ما برای دفاع از خود و تجهیزات هسته‌ای کشور ابزارها و شیوه‌های خود را داریم و به آنها اتکا می‌کنیم. اگر به تأسیسات زیربنایی ما حمله شود، دشمن صهیونیستی می‌داند که چه اقداماتی را در مقابل آنها می‌توانیم انجام دهیم. 

عراقچی در پایان گفت: موضع حزب‌الله نسبت به قطعنامه 1701 توسط حزب‌الله اعلام خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان است که مذاکرات در این خصوص در بیروت در جریان است و ما هم به سهم خود کمک می‌کنیم تا جنگ هرچه سریع‌تر متوقف شود. 

 

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا