آخرین اخبار

این استان، بدون داشتن حتی یک نخل، بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور شد!



این استان، بدون داشتن حتی یک نخل، بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور شد!

به گزارش همشهری آنلاین، فرامرز افشانی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به جایگاه برتر آذربایجان شرقی در بسته بندی، فرآوری و صادرات خرما گفت: این استان با سابقه ۱۵ ساله در فرآوری و بسته‌بندی خرما، سالانه بیش از ۵۵ هزار تن خرما به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

وی با اشاره به توانمندی‌های صنعتی استان در این زمینه افزود: آذربایجان شرقی با داشتن ۳۰ کارخانه فرآوری و بسته‌بندی خرما، موفق شده است با واردات خرما از پنج استان حاصلخیز کشور شامل فارس، بوشهر، کرمان، بندرعباس و سیستان و بلوچستان، به بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول در کشور تبدیل شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: کارخانه‌های فرآوری خرما در شهرک‌های صنعتی مرند، عالی‌نسب، شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان‌آباد و تبریز فعالیت می‌کنند و محصول خرما به صورت شیره و بسته‌بندی شده به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود. روسیه به عنوان اصلی‌ترین بازار هدف، به همراه کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان و اروپا به ویژه آلمان از مقاصد صادراتی خرمای این استان هستند.

افشانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بیش از ۶۵ هزار تن خرما خام توسط واحدهای فرآوری و بسته‌بندی استان جذب شده و برای بیش از ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. همچنین علاوه بر خرمای درجه یک، خرمای صنعتی درجه ۳ نیز فرآوری و به شیره و خمیر خرما تبدیل شده و به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه و روسیه صادر می‌شود.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا