آخرین اخبار

بودجه 1404 باید از مشکلات بن‌بست‌شکنی کند


بودجه 1404 باید از مشکلات بن‌بست‌شکنی کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایکنا، با توجه به تقدیم لایحه بودجه 1404 کل کشور از سوی دولت به مجلس درباره تأثیر بودجه در عدالت اقتصادی گفت: رئیس‌جمهور سال‌ها در مجلس حضور داشته و با فرآیندهای بودجه‌ریزی و بودجه‌نویسی و اتفاقات بعد از آن کاملاً آشنایی دارد و به خوبی می‌داند آن چیزی که تدوین می‌شود با آنچه که در مجلس به تصویب می‌رسد شاید تفاوت داشته باشد.

وی افزود: هرچه شفافیت بودجه اعم از تنظیم، تفریغ و توزیع بیشتر شود، نظارت‌ها بر نحوه اجرای آن افزایش یابد و نگاه استانی، شهری، منطقه‌ای و ملی وجود داشته باشد یعنی صرفاً از رویکرد ناسیونالیستی و محدود فاصله بگیرد قطعاً بودجه سال آینده بودجه‌ای خوب و قابل قبول خواهد بود و به رشد و توسعه کشور کمک شایانی می‌کند.

 عمده بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بخش عمده بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود، گفت: قاعدتاً خیلی نمی‌توان تغییراتی در بودجه جاری کشور اعمال کرد و شاید این مسئله دستان دولت را در پیشبرد برخی پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشور ببندد مگر اینکه درآمدهای جدید ایجاد شده یا برای انجام کارهای عمرانی و توسعه‌ای سیاستگذاری صورت گیرد.

محقق‌نیا ادامه داد: منابع بودجه محدود و هزینه‌های دولت هم بالاست و اگر دولت بخواهد ارقام و اعداد بودجه را تغییر دهد قطعاً زندگی میلیون‌ها خانواده تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. به نظر من بهترین راهکار برای افزایش درآمدهای دولت و پاسخگو بودن منابع، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی است که باید در این مسیر ریل‌گذاری‌ مناسب انجام پذیرد و اقداماتی شود که سرمایه‌داران ایرانی خارج از کشور، ترغیب به سرمایه‌گذاری در کشور شده و یا سرمایه‌گذاران خارجی جذب ایران شوند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر بسترسازی شود و قوانین به خوبی دیده شوند و خیلی از گره‌هایی که سیاسی نیستند، گشوده شود قطعاً اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. متأسفانه گاهی اوقات دست به خودتحریمی می‌زنیم و دست و پای خود را می‌بندیم. وقتی با صنعت‌گران و تولیدکنندگان صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم ریشه حل برخی مشکلات در داخل است و هیچ ارتباطی به خارج از کشور ندارد.

محقق‌نیا با بیان اینکه قانون بودجه سال آینده باید بن‌بست‌شکن باشد، گفت: اگر مجلس و دولت لایحه بودجه 1404 را طوری ریل‌گذاری و چکش‌کاری کنند که مشکلات سرمایه‌گذاری داخلی از بین برود می‌توان به افزایش اعتماد و رشد اقتصادی امیدوار بود. قانون بودجه باید تثبیت‌کننده شرایط باشد چون در چنین حالتی است که فقط سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد. صحیح نیست که مردم مدام در حال رصد قیمت سکه و طلا باشند و این نشان از نااطمینانی در بازار و نبود ثبات در اقتصاد دارد.

وی بیان کرد: دولت و مجلس برای کارآمدسازی بودجه باید جلوی بازارهای موازی را بگیرند و کاری کنند که پول و سرمایه به سمت بازارهای مولد هدایت شود و حتی اگر مجبور شویم باید به بازارهای مولد یارانه پرداخت شود. مثلاً خودروسازان داخلی خودرو را 200 میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد به فروش می‌رسانند و معلوم نیست در بازار آزاد این ما به‌التفاوت چشم‌گیر به جیب چه کسانی واریز می‌شود. اگر دولت صندوقی را تأسیس کند و قیمت خودرو را آزاد سازد این ما به‌التفاوت به حساب آن صندوق واریز خواهد شد و اتفاقات مثبتی را در اقتصاد رقم خواهد زد. واقعاً معلوم نیست پول‌های بادآورده کجا هزینه می‌شوند که اگر جلوی اینها گرفته شود منابع خوبی نصیب دولت می‌شود.

قانون بودجه؛ چراغ هدایت یکسال آینده کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه قانون بودجه چراغ هدایت یکسال آینده کشور است، گفت: اگر بودجه به درستی تدوین و تصویب شود قطعاً اثرات مثبتی بر روی فعال شدن بورس خواهد گذاشت ولی اگر چنین اتفاقی رخ ندهد همه بخش‌های اقتصادی بیمارگونه ادامه مسیر می‌دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره احتمال کاهش یارانه‌ها در بودجه سال آینده و زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: اگر یارانه‌ها حذف شوند قطعاً جهش قیمتی را شاهد خواهیم بود مثلاً با حذف یارانه گوشت قیمت آن از 80 هزار تومان به 800 هزار تومان افزایش یافت. دولت، پیش از هرگونه کاهش یا افزایش یارانه‌ها باید تثبیت را مدنظر قرار دهد و ضرورت دارد حذف یارانه انرژی آخرین حلقه باشد.

محقق‌نیا درباره دو برابر شدن سقف مالیاتی حقوق‌بگیران و تأثیر آن بر بهبود رفاه و معیشت کارمندان و کارگران گفت: این تصمیم به هر حال بر تقویت قدرت خرید خانوار اثرگذار است اما اتفاق خوبی که احتمالاً در این دولت رقم بخورد و آقای رئیس جمهور بر آن تأکید دارد، دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی است. 

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا