عمران و اشتغال

چند بنگاه اقتصادی مشمول معافیت بیمه‌ای شدند؟


بر اساس آخرین نتایج اجرای طرح کارورزی بیش از ۶۹ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب بازار کار شده و بیش از ۲۲ هزار بنگاه اقتصادی و واحد پذیرنده مشمول معافیت بیمه‌ای شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کارورزی روشی برای آشنایی افراد دانش آموخته با محیط کار است و باعث می‌شود افراد جویای کار، تخصص و مهارت‌های شغلی مورد نیاز خود را فرا بگیرند. همچنین فارغ التحصیلان رشته های مختلف در زمان کارورزی این فرصت این را به دست می آورند که آموخته‌های دانشگاهی خود را به صورت عملی محک بزنند و برای بازار کار آماده‌تر شوند.

بر همین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد کسب و کار، افزایش انگیزه کارآفرینی و همچنین اشتغال افراد فارغ التحصیل، طرح کارورزی را به اجرا درآورده و به عنوان مجری طرح طی چند سال گذشته تلاش کرده بستر لازم برای مهارت آموزی و ارائه آموزش‌های شغلی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از طریق این طرح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بلا استفاده موجود در واحدهای فعال اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی به وجود آید.

کمک هزینه کارورزی، وجهی است که در پایان دوره مقدماتی کارورزی و متناسب با مدت آن به کارورز پرداخت می‌شود و مزیت طرح برای کارجویان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار می‌شوند.

از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به کارگاه، کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما و ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش آموختگان است.

این طرح شامل حال چه کسانی می‌شود؟

تمامی دانش آموختگان دانشگاهی دارای حداقل مدرک کارشناسی، جویای کار و متقاضی کارورزی تحت پوشش این دوره قرار دارند.

به موجب این طرح، دانشجویان درحال تحصیل از شمول این دوره خارج هستند. اتباع خارجی، موظفین به گذراندن طرح کارورزی در رشته‌های گروه علوم پزشکی، متعهدین به اشتغال در دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بورسیه کلیه دستگاهها، سازمانها و نهادهای دولتی از دامنه پوشش این دوره خارج هستند.

چند بنگاه اقتصادی مشمول معافیت بیمه‌ای شدند؟

آخرین گزارش عملکرد اجرای طرح کارورزی نشان می‌دهد که ۱۶۱ هزار و ۱۳۳ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌ و واجد شرایط شناخته شده‌اند که از این تعداد ۶۹ هزار و ۲۷۱ نفر با عقد قرارداد جذب بازار کار شده‌اند.

این طرح با استقبال کارفرمایان نیز مواجه بوده است به نحوی که ۲۲ هزار و ۱۳۹ واحد پذیرنده و بنگاه اقتصادی در آن ثبت نام کرده‌اند که از مجموع این واحدها ۱۲ هزار و ۴۲۷ واحد مشمول معافیت بیمه ای شده‌اند.

بیشترین تعداد داوطلب ثبت‌نام کرده و بیشترین قرارداد همکاری در بین استان‌های کشور، متعلق به استان فارس و پس از آن خوزستان بوده است.استان‌های فارس و اصفهان نیز با بیشترین میزان مشارکت از سوی واحدهای اقتصادی روبه رو بوده است.

چند بنگاه اقتصادی مشمول معافیت بیمه‌ای شدند؟

به موجب دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی،‌ طول دوره کارورزی شامل دوره مقدماتی و معافیت حداکثر ۲۴ ماه است. مدت حضور کارورز در کارگاه برای دوره مقدماتی، هر ماه حداقل ۱۰۰ ساعت و در روز حداقل ۴ و حداکثر ۸ ساعت تعیین شده است.

داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن در زمان ثبت نام از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح است و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد ثبت نام کننده در این طرح الزامی است.

طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به استناد ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های اثرگذار وزارت کار ذیل برنامه سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنواتی تدوین شده است.

آن دسته واحدهای اقتصادی و فارغ التحصیلان دانشگاهی که علاقمند به بهره‌مندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمه‌ای هستند می‌توانند به سامانه کارورزی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

به گزارش ایسنا،از نگاه کارشناسان بازار کار بیکاری یکی از ابرچالش‌های مهم کشور و بازار کار در سال‌های اخیر بوده است و بر همین اساس لزوم تحرک بخشی به بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای جوانان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا