استان ها > خراسان شمالی

بندر امیرآباد دروازه طلایی محصولات خراسان شمالی برای ورود به بازار آسیایی میانه


ایسنا/خراسان شمالی کشورهای آسیای میانه و روسیه بازار خیلی خوبی برای محصولات تولیدی خراسان شمالی به خصوص بعد از وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین هستند.

این استان دارای محصولات صادراتی خوبی همچون محصولات ساختمانی، پتروشیمی، فولادی و کشاورزی است که می تواند به خوبی در کشورهای مذکور به فروش برسد که در این میان زمان رسیدن به بازارهای هدف یکی از مهمترین نکاتی است که در تجارت به آن توجه کرد.

 امیرآباد یکی از بنادر مهمی است که می توان کالاهای صادراتی را در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد یعنی بازار روسیه و آسیای میانه رساند.

بندر امیرآباد بهترین مسیر برای رساندن کالا به کشورهای آسیای میانه

عبدالله خدابنده یکی از تجار خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا گفت: بندر امیرآباد برای ما به عنوان کریدور شمال به جنوب محسوب می شود و ما به راحتی می توانیم کالاهای صادراتی خود را از طریق این بندر به کشور روسیه و آسیای میانه برسانیم.

وی در ارتباط با چشم انداز تفاهم نامه اعضای بریکس گفت: در صورت عملی شدن آن، نیاز به زیرساخت است که یکی از آن ها بندر امیرآباد است.

خدابنده افزود: از سوی دیگر بهترین گذرگاه برای رسیدن کالا از بندرعباس به بندرامیرآباد برای رسیدن به آسیای میانه، خراسان شمالی است که در این منطقه دارای منطقه ویژه اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خراسان شمالی گذرگاه استان خراسان رضوی برای رسیدن کالا به روسیه و … است.

زمان تحویل کالا از مزیت های تجاری

مجید اجلالی یکی دیگر از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان خراسان شمالی در گفت و گو را ایسنا بیان کرد: تولیدکننده آلفا آلومینیوم در کشور هستیم که نیاز کشور را تامین کرده و سرریز آن را به روسیه صادر می کنیم.

وی با اشاره به اینکه چین نیز یکی از صادرکنندگان این محصول به روسیه است، تصریح کرد: اما ما برای کشور روسیه نسبت به چین دارای دو مزیت هستیم که یکی کیفیت کالا و دوم زمان تحویل کالا به مقصد است.

اجلالی توضیح داد: چینی ها با قطار این محصول را صادر و ما با کشتی از طریق بندرامیرآباد کالا را ارسال می کنیم که زودتر می رسد اما هم اکنون ۸۰ تن بار از اردیبهشت ماه در بندرامیرآباد دپو شده و منتظر کشتی هستیم تا آن را برای مشتری روس بارگیری کند و زمان طولانی برای رسیدن بار سبب می شود تا ما بازار را از دست دهیم.

وی بیان کرد: واحد اکتیو آلومینا را نیز فعال کردیم که بازار را در کشور روسیه پیدا کرده ایم اما زمان رسیدن بار برای ما خیلی مهم است.

صادرات به کشورهای آسیای میانه حلقه مفقوده توسعه در استان

بندر امیرآباد دروازه طلایی محصولات خراسان شمالی برای ورود به بازار آسیایی میانه

کاظمی رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز در ادامه اظهار کرد: صادرات به کشورهای آسیای میانه یکی از حلقه های مفقوده توسعه در خراسان شمالی است.

وی گفت: در حال حاضر بعد از وقوع جنگ بین کشور روسیه و اوکراین و تحریم های ایجاد شده علیه روسیه، فرصت خوبی برای فروش کالاهای تولیدی ما در این کشور فراهم شده است.

کاظمی ادامه داد: از سوی دیگر کشورهای آسیای میانه متاثر از روسیه هستند و آن فرصت خوبی است که ما بازارهای کشورهای آسیای میانه را به دست آوریم.

وی بیان کرد: خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد ولی مظلوم ترین استان کشور است که یک گذرگاه مرزی ندارد و هم اکنون این استان با استان های مرکزی کشور هیچ فرقی ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بندر امیر آباد نزدیک ترین بندر به خراسان شمالی است و از سوی دیگر ترانزیت دریایی آسانترین راه برای مبادلات تجاری است و ما این بندر را متعلق به خود می دانیم چرا که راه نزدیک به کشورهای آسیای میانه است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر از این بندر می توانیم استفاده کنیم و بارهای خود را راحت تر به روسیه صادر کنیم.

۱۰ درصد کالاهای صادراتی از بندر امیر آباد سهم خراسان شمالی است

۸

موسی پور مدیر کل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد همچنین در گفت و گو را ایسنا گفت: ۱۰ درصد کالاهای صادراتی از بندر امیرآباد متعلق به خراسان شمالی است.

وی اظهار کرد: اما با توجه به نیاز مبرم کشورهای CIS به مواد معدنی، فولادی، پتروشیمی، کشاورزی و … این سهم می تواند به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان شمالی با کشور ترکمنستان افزود: خراسان شمالی گذرگاه خشکی ندارد اما بندر امیرآباد می تواند مرز آبی خراسان شمالی و بندر معین برای این استان باشد.

موسی پور با بیان اینکه در حال حاضر بندر امیرآباد ۱۵ پست اسکله دارد و سریع ترین، امن ترین و ارزان ترین اسکه در حاشیه خلیج فارس است، ادامه داد: ۶۴ درصد از عملکرد دریایی متعلق به بندر شهید رجایی، ۲۰ درصد بندر امام و چهار درصد متعلق به بندر امیراباد و مابقی متعلق به سایر بنادر است. بالغ بر ۹۰ درصد از تجارت دنیا از طریق دریا صورت می گیرد و تجارت از مرز دریا باصرفه تر است.

وی بیان کرد: امیرآباد به عنوان بندر فله شناخته می شود و عمده بارهایی که از خراسان شمالی از این بندر صادر می شود سیمان، محصولات فولادی و شیمیایی است.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد طی امسال از بندر امیر آباد ۷۴ هزار تن سیمان بجنورد و ۷۰۰۰ تن محصولات فولادی از این استان صادر شده است.

وی تاکید کرد: ۸۴ درصد از مبادلات تجاری صورت گرفته از این بندر با کشور روسیه است و به همین نسبت تردد شناور داریم.

موسی پور گفت: در حال حاضر این بندر با ۱۸۰ صادرکننده، ۵۰ سرمایه گذار و ۱۷ شرکت کشتی رانی سروکار دارد و ۳۵ هزار میلیارد تومان در بندر امیرآباد سرمایه گذاری خصوصی انجام شده است.

وی تصریح کرد: این آمادگی را داریم تا منطقه ویژه اقتصادی در بجنورد را فعال کنیم، خراسان شمالی دارای چهار صنعت مادر بسیار خوب، و معدن است و کشورهای روسیه و قزاقستان نیاز زیادی به مصالح ساختمانی دارند که این استان می تواند تامین کننده نیاز بازار آن کشورها باشد.

موسی پور با بیان اینکه خراسان شمالی محصولات کشاورزی صادراتی خوبی همچون کشمش، انگور و گیلاس است، افزود: محصولات کشاورزی و محصولات مذکور نیاز کشور روسیه است و باید بر روی آن کار شود و صادرکنندگان محصولات کشاورزی می توانند از این بندر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در بندر امیرآباد به دنبال ایجاد زنجیره سرد هستیم، ادامه داد: کالاهای فسادپذیر خارج از نوبت بارگیری می شوند و سه روز دریایی طول می کشد تا بار از بندر آباد به کشور روسیه برسد. ارسال بار از این بندر کوتاه تر و ارزان تر می شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد در ادامه تاکید کرد: برندسازی کالای صادراتی بسیار مهم است و باید روی آن کار شود و از سوی دیگر باید بر روی بازار دیجیتال کار شود و هم اکنون بازار هدف روسیه شبیه تالار بورس شده است.

به گفته وی بسته بندی کالاهای صادراتی از دیگر دغدغه های ما است و کشوری همچون ترکیه ۲۰ درصد بازار روسیه را از راه بسته بندی از آن خود کرده است.
انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا