آخرین اخبار

بازار سهام منتظر اقدام عاجل دولت



بازار سهام منتظر اقدام عاجل دولت

با این حال قیمت سهام شرکت‌های بورسی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به‌دلیل هجوم پول (به‌دلیل دعوت دولت وقت) به سمت بورس، به‌صورت حبابی رشد کرد و پول واردشده به بازار فقط در تابلوی تالار شیشه‌ای خودنمایی می‌کرد‌؛ به‌طوری که شاخص کل بورس در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۹ فقط رشد ۳۰۰درصدی داشت و قیمت سهام شرکت‌ها ۵ تا ۱۰ برابر شده بود.سرمایه‌گذاران بازار سهام پس از این‌که ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ روند نزولی خودش آغاز کرد تا به امروز روی خوش از این بازار ندیده‌اند. البته در مقاطعی بازار با رشد همراه می‌شد، اما بلافاصله بعد از مدتی با روند ریزشی، افراد را وارد زیان می‌کرد. شاخص کل بورس تهران در پایان نخستین روز کاری خود در سال جاری (پنجم فروردین‌ماه) در ارتفاع دو میلیون و ۲۳۶ هزار واحد قرار گرفت، اما تا ۱۳ تیرماه امسال به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب‌نشینی داشت.  دولت چهاردهم و شخص وزیر اقتصاد این دولت در ایام رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از دولت سیزدهم، وعده ساماندهی به بورس را دادند و تأکید داشتند که برای حمایت از سهامداران برنامه دارند. این در حالی است که انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با واکنش مثبت بازار همراه شد، به‌طوری که شاخص کل بورس در روز ۱۶ تیرماه رشد ۸۸ هزار واحدی را ثبت کرد و در ارتفاع دو میلیون و ۱۸۸ هزار واحد ایستاد اما این موضوع نه‌تنها سبب رونق بورس نشد، بلکه شاخص کل بورس کانال دو میلیون واحد را هم از دست داد و هر روز بر فشار حقیقی‌ها برای فروش و خروج از بازار افزوده می‌شود.  شاخص کل بورس تهران از روز ۱۶ تیرماه تا دیروز (چهارشنبه، دوم آبان‌ماه) افت ۲۱۸ هزار واحدی (۹.۹۵درصدی) را تجربه کرده است. هرچند در این مدت ریسک‌های سیاستی و مشکلات اقتصادی نیز مزید بر علت روند ریزشی بورس بوده، اما فعالان بازار سهام معتقدند که دولت چهاردهم نه‌تنها وعده‌های خود را فراموش کرده، بلکه هیچ حمایتی از بورس نمی‌کند و به آن به چشم قلک برای تأمین کسری بودجه می‌نگرد. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند با توجه به گذشت بیش از دو ماه از تشکیل دولت چهاردهم (رأی اعتماد کابینه در ۳۱ مردادماه) هنوز زمان ارزیابی دولت نیست اما می‌گویند که با گذشت این مدت، هنوز نسخه دولت برای حل مشکلات اقتصادی اعلام نشده و به نظر می‌رسد که دولت برنامه‌ای ندارد و فقط مسائل سیاسی و ناترازی‌های اقتصادی را در فضای مجازی و سخنرانی‌ها مطرح می‌کند. حتی فعالان بورسی حامی دولت در رقابت‌های انتخاباتی هم این روزها دولت را به باد انتقاد گرفته‌اند. بازار سرمایه در دومین روز از آبان ۱۴۰۳ همانند هفت روز کاری قبل افت داشت‌‌؛ به‌طوری که شاخص کل بورس روز گذشته با کاهش بیش از ۲۲ هزار واحد به رقم یک میلیون و ۹۷۰ هزار واحد رسید. پس از افت ناشی از ریسک‌های غیراقتصادی که از ۴ تا ۱۶ مهر در این بازار ایجاد شده بود، طی چهار روز کاری پس از آن، شاخص بورس صعودی شده بود اما در هشت روز اخیر مجددا افت کرده است. 
     
تصمیمات دولت علیه بورس
کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت این روزهای بازار سهام اظهار داشت: عوامل اقتصادی ناشی از تصمیم‌گیری‌های دولت، به ضرر بازار سرمایه بوده است. احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: تصمیمات در مورد نرخ بهره، نرخ دلار نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری، انتشار اوراق دولتی بیش از ظرفیت بازار سهام، افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع و غیره؛ همه به ضرر بازار سهام بوده است. همچنین ریسک‌های سیستماتیک در شرایط کنونی نیز مشکلات بازار سرمایه را مضاعف کرده است. وی با تأکید بر این‌که هیچ حمایتی از بازار سرمایه از سمت دولت وجود ندارد، گفت: دولت‌ها در مواقع خاص که بی‌اعتمادی به واسطه ریسک‌های سیستماتیک خارج از اختیار بازار سهام وجود دارد، با تزریق منابع مالی از بازار حمایت می‌کنند. متأسفانه دولت برای این موضوع تصمیمی اتخاذ نکرد، یعنی هیچ پولی برای حفظ شرایط بازار سهام تزریق نکرده که این امر در افزایش بی‌اعتمادی و روند نزولی بازار سهام اثر گذاشته است.  این کارشناس بورس تصریح کرد: همه این موارد دست‌به‌دست هم داده و شرایط کنونی بورس را ایجاد کرده است، در حالی که قیمت‌های کنونی سهام ارزنده است و بازار از نظر بنیادی زیر ارزش ذاتی خودش مورد معامله قرار می‌گیرد. بایستی برای حفظ بازار سرمایه، نقدینگی تزریق شود که نقدینگی نیست. سرمایه‌گذاران خرد هم در تابلوی بورس مشاهده می‌کنند که هر روز سرمایه‌شان از دست می‌رود. این موضوع سبب افزایش فشار فروش شده و خریدار هم در این شرایط ورود نمی‌کند. 
     
عقب‌نشینی همتی از وعده‌هایش
اشتیاقی با بیان این‌که دولت چهاردهم زمانی که وعده می‌داد، سوار بر دولت نشده بود و تاکنون اقدامی نکرده، بیان داشت: آخرین توییت آقای همتی، وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که از حرف‌های قبلی خودش عقب‌نشینی کرده و سهامداران را به وعده بلندمدت حواله داده است. این وعده مشکل سرمایه‌گذار را حل نمی‌کند و دولت باید اقدامات عاجل انجام دهد. این کارشناس بازار سهام تأکید کرد: نقد ما به آقای همتی این است که باید اقدام عاجل از سوی دولت انجام شود. دولت در بخش‌ها و جاهای دیگر مانند نظام بانکی که مشکل ناترازی دارد، حمایت می‌کند، ولی وقتی به بازار سرمایه می‌رسد، هیچ حمایتی صورت نمی‌پذیرد. 



منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا