آخرین اخبار

جنجال تازه در نوتردام! – ارتباط فرهنگی

به گزارش ایسنا، رشیده داتی، وزیر فرهنگ فرانسه این هفته پیشنهاد داد که گردشگران و بازدیدکنندگان از کلیسای نوتردام پاریس، که به عنوان «روح فرانسه» شناخته می‌شود و یکی از گنجینه‌های بزرگ معماری جهان است، باید برای کمک به حفظ کلیساهای در حال فروپاشی کشور، ۵ یورو به عنوان ورودی بپردازند.

در حالی که کلیساهای جامع معروف کشورهای همسایه از جمله اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا، به طور معمول از گردشگران هزینه ورودی دریافت می‌کنند، اما کلیسای کاتولیک روم فرانسه به شدت با این ایده مخالف است و کارشناسان هشدار داده‌اند که این کار حتی می‌تواند غیرقانونی باشد.

کلسای جامع نوتردام قرار است در ۸ دسامبر دوباره بازگشایی شود، پس از اینکه در آوریل ۲۰۱۹ به طور معجزه‌آسا از تخریب کامل نجات یافت، زمانی که شعله‌ها از تیرک‌های چوبی و سقف سربی آن عبور کردند و مناره عظیم آن را سرنگون کردند و پس ازآن پروژه مرمت بزرگی به مدت پنج سال را این بنای تاریخی آغاز شد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در آن زمان گفت: «این کلیسا که قبل از آتش‌سوزی سالانه ۱۲ تا ۱۴ میلیون نفر از آن بازدید می‌کردند، تاریخ ما، ادبیات ما، تخیل جمعی ماست و جایی است که تمام لحظات بزرگ، جنگ‌ها و آزادی‌های ما را تجربه کرده‌ایم. این مرکز زندگی ماست.»

وزیر فرهنگ فرانسه به روزنامه لو فیگارو نیز گفت: «در سراسر اروپا، مردم باید برای بازدید از بناهای مذهبی برجسته هزینه بپردازند و پیشنها ساده من آن است که از همه گردشگران نوتردام یک ورودی دریافت شود. این طرح می‌تواند تا ۷۵ میلیون یورو (۶۲ میلیون پوند) در سال درآمدزایی کند که کاملاً به یک برنامه بزرگ حفاظت از میراث مذهبی فرانسه اختصاص خواهد یافت. نوتردام می‌تواند تمام کلیساهای فرانسه را نجات دهد. این یک نماد شگفت‌انگیز خواهد بود.»

برونو ریتایو، وزیر کشور فرانسه نیز از این ایده استقبال کرد و به رادیو فرانسه گفت که «اگر ۵ یورو بتواند میراث مذهبی فرانسه را نجات دهد، این یک ایده خوبی است.»

خیریه ملی میراث فرانسه، وضعیت بسیاری از کلیساها و صومعه‌های این کشور را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده است، به طوری که حدود ۵ هزار مورد در خطر هستند و نزدیک به ۵۰۰ مورد نیز هم به دلیل شرایط بسیار بدشان، تعطیل شده‌اند.

گیوم پواترینال، رئیس این بنیاد اظهار کرد: «خوشحالیم که سرانجام سیاستمداران به درک تهدیدی که متوجه بناهای مذهبی ماست، شروع کرده‌اند، ۷۵ میلیون یورو در سال می‌تواند به جلوگیری از ناپدید شدن آن‌ها کمک کند.»

بسیاری از کلیساهای جامع اروپایی از گردشگران هزینه می‌گیرند. بلیت ورود به دوئومو (کلیسای جامع میلان) بین ۱۰ تا۳۰ یورو است، درحالی که بلیت بازدید از کلیسای سنت مارک در ونیز هزینه‌ای معقول در حد ۳ یورو (به‌علاوه۱۰ یورو برای برج ناقوس) دارد.

در اسپانیا، هزینه بازدید از مسجد ـ کلیسای کوردو با ۱۳ یورو، کلیسای سویل۱۲ یورو و کلیسای لاساگرادا فامیلیا در بارسلون ۲۶ یورو است. کلیسای کنتربری در بریتانیا هم ۱۷ پوند، کلیسای وست‌مینستر ۳۰ پوند و کلیسای جامع قدیمی سنت پُل هم ۲۵ پوند هزینه از بازدیدکنندگان به عنوان ورودیه دریافت می‌کند.

کلیسای لاساگرادا فامیلیا در بارسلون اسپانیا که شاهکار آنتونی گدیو و بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک ناتمام در جهان است، در سال۲۰۲۳ بیش از ۱۲۵ میلیون یورو از نزدیک به ۵ میلیون بازدیدکننده خود کسب کرده است.

با این حال، کلیسای کاتولیک نوتردام فرانسه با قاطعیت به اصول دسترسی رایگان برای همه، چه نمازگزار و چه گردشگر هنوز پایبند است، اگرچه برخی کلیساها از بازدیدکنندگان هزینه ورود به قسمت‌های خاصی از ساختمان، مانند برج‌های ناقوس، مقبره‌ها و خزانه‌ها دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در تهران اقتصادی

این خبر توسط موتور تهران اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

دیگر رسانه های کشور:

آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز|تهران فرهنگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا