آخرین اخبار

لزوم‌ تشکیل «کمیسیون تطبیق» با نظارت وزیر/«مدیریت» با لابی نباشد!

به گزارش خبرنگار مهر، طی دو ماهی که از تصدی وزارت ورزش توسط احمد دنیامالی می گذرد، مجمعی ویژه انتخابات فدراسیون ها تشکیل نشده است اما این وزارتخانه اقدامات لازم در این زمینه را با نام نویسی متقاضیان ریاست در برخی فدراسیون ها آغاز کرده است.

اینگونه وزارت ورزش در دولت چهاردهم وارد پروسه انتخاباتی فدراسیون ها شده که نتیجه آن می تواند یکی از فاکتورهای اثربخش در آینده ورزش ایران و به ویژه دو رویداد مهم بازی های آسیایی و المپیک باشد. همین مسئله اهمیت درستی و راستی «مسیر انتخاباتی» فدراسیون ها را عیان می کند.

این مسیر بعد از نام نویسی متقاضیان ریاست، با تشکیل کمیسیون تطبیق در وزارت ورزش وجهه قانونی تری به خود می گیرد و اینگونه تا تایید صلاحیت کاندیداها توسط مراجع ذی صلاح و صدور مجوز آنها برای شرکت در انتخابات ادامه پیدا می کند.

در این میان شاید اهمیت «کمیسیون تطبیق» و خروجیِ «به حق» این مرحله برای تایید «صلاحیت مدیریتی» کاندیداها پررنگ و حتی مهمتر از سایر مراحل باشد چرا که درستی یا اشتباه آن (خروجی)، کیفیت ادامه مسیر تا نتیجه نهایی را مشخص می کند.

کمیسیون تطبیق بعد از اتمام نام نویسی کاندیداها و به منظور بررسی صلاحیت مدیریتی آنها تشکیل می شود. آیین نامه انتخاباتی فدراسیون ها، «شرایط اختصاصی» برای متقاضیان ریاست مشخص کرده است که در واقع در کمیسیون تطبیق، پرونده کاندیداها بر اساس مدارک ارائه شده توسط آنها، در این زمینه بررسی و برای «صلاحیت مدیریتی» کاندیداها تصمیم گیری می شود.

بنابراین تنها کاندیداهایی که بتوانند از کمیسیون تطبیق «مجوز» بگیرند، می توانند به ادامه مسیر انتخاباتی برای ارسال پرونده به مراجع ذی صلاح و گرفتن تاییدیه از آنها امیدوار باشند در غیر اینصورت یعنی عدم دریافت مجوز کمیسیون تطبیق، آنها خیلی زود از دایره انتخابات فدراسیون متبوع شان کنار گذاشته می شوند.

بدین ترتیب اولین و چه بسا مهمترین «خوان» در پروسه انتخابات که کاندیداها پیش از بررسی پرونده در مراجع ذی صلاح، باید از آن عبور کنند همین کمیسیون تطبیق است؛ جاییکه «سلایق شخصی» می تواند در آن نفوذ داشته باشد به گونه ای که بدون لحاظ کردن شرایط اختصاصی آیین نامه انتخاباتی فدراسیون ها، کاندیدایی ردِ صلاحیت مدیریتی شده و یا «نداشته» های او نادیده گرفته شود و به اصطلاح زیرسبیلی رد شود فقط به خاطر اینکه حرکت «گزینه مورد نظر» در مسیر انتخابات ادامه پیدا کند.

همین مسئله اهمیت جایگاه کمیسیون تطبیق و بررسی ها و تصمیم گیری ها در آن را عیان می کند، جایی که کوچکترین غفلت در آن می تواند حتی به قیمت تخریب آینده یک رشته تمام شود چراکه «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج».

پس به جاست وزیر ورزش شخصا نظارت مستقیم و لازم را بر کمیسیون تطبیق تشکیل شده برای فدراسیون ها داشته باشد، به خصوص در این مقطع که تغییرات داخلی وزات ورزش آغاز شده و احتمالا ادامه دار خواهد بود. در این شرایط شائبه هایی مطرح است مبنی بر اینکه برخی مدیران فعلی که احتمال جابه جایی آنها وجود دارد از همین فرصت انتخاباتی فدراسیون ها به دنبال مهیا کردن شرایطی برای خود بعد از تغییرات هستند.

بنابراین بهتر است وزیر ورزش حداقل طی این مدت همزمان با پیگیری تغییرات موردنظرش، نگاهی جدی به روند انتخابات فدراسیون ها هم داشته باشد و اجازه ندهد مویی لای آیین نامه انتخاباتی و قوانیش برود.

در این بین نقش احمد نامنی مدیرکل دفتر امور مشترک نیز پررنگ و تاثیرگذار است و او هم باید دقت نظر کافی برای تایید صلاحیت مدیریت نامزدها را داشته باشد تا شائبه هایی که در مورد برخی نفرات ثبت نام شده وجود دارد از بین برود و بعد از این کسی اتهامی را متوجه وزارت ورزش نکند.

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا