آخرین اخبار

تنفس بازار در سایه اقتدار



پس از اعلام موفقیت پدافند هوایی در انهدام اهداف و روشن‌شدن ابعاد حمله رژیم صهیونیستی، قیمت ارز در بازار غیررسمی و سپس در بازار طلا و سکه ریزش داشت و درمقابل بورس پس ازچند روز نزولی، یکدست سبزپوش شد. حمله رژیم‌صهیونیستی پس از گذشت ۲۹ روز از عملیات «وعده صادق ۲» انجام شد، اما در تمام این مدت شاهد خبرهای کاذب از حمله به ایران بودیم و دلالان تلاش داشتند تا این اخبار برای ایجاد هیجانات و جوسازی در بازارها اثرگذار باشد.  بازار ارز در یک سال گذشته تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای، نوسانات مختلفی را تجربه کرد که هیچ‌کدام پایدار نبود. پس از عملیات «وعده صادق ۱» نرخ ارز تا ۶۹هزارتومان هم افزایش یافت،اما دوباره نزولی شد.درعملیات وعده صادق ۲ نیز نرخ ارز فقط رشد ۳۰۰۰تومانی داشت و به ۶۳هزار تومان رسید. بااین‌حال بعد از اتفاقات منطقه و موضوع درگیری ایران و اسرائیل نرخ ارز در دو هفته اخیر روند صعودی به خود گرفت که با مدیریت کارآمد بانک‌مرکزی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای به‌دنبال حمله شکست‌خورده اسرائیل، نرخ ارز دوباره کاهشی شده است.
   
بورس سبز شد
بازار سهام در ۱۰ روز اخیر روند نزولی را طی کرد، اما نخستین بازاری بود که در واکنش به حمله ناموفق اسرائیل، یکدست سبزپوش شد. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز (شنبه، ۵ آبان‌ماه) با ۲۴هزار و ۳۷۲ واحد افزایش در ارتفاع یک‌میلیون و ۹۹۵هزار و ۲۷۳ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۵۴۶۹ واحد افزایش به ۶۶۱هزار و ۱۰۶ واحد رسید. شاخص فرابورس با ثبت رشد ۸۲واحدی عدد ۲۱هزار و ۶۹ واحد را نشان داد. دیروز در بازار سهام، حدود ۷۰درصد نمادها به وضعیت مثبت رسیدند، به‌طوری‌که از ۶۷۵ نماد معاملاتی، ۴۷۵ نماد در شرایط مثبت و ۱۶۸ نماد در شرایط منفی قرار داشتند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند صعودی بورس در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.
   
ریزش قیمت دلار
پس از شکست حمله اسرائیل در بامداد شنبه، قیمت ارز در بازار غیررسمی روند نزولی فعالیت خود را آغاز کرد. قیمت دلار در بازار آزاد غیررسمی در هفته‌های اخیر به‌دلیل افزایش تنش‌های سیاسی در منطقه و خبرهای منفی افزایش داشت و به حدود ۶۸هزار و ۵۰۰ تومان هم رسیده بود، اما از صبح روز گذشته و پس از خبر حمله اسرائیل و عملکرد به‌موقع پدافند هوایی، روند نزولی به خود گرفت و تا لحظه تنظیم این گزارش به ۶۵هزار و ۵۰۰ تومان رسید که افت ۴۰۰۰ تومانی را ثبت کرد.
 مشاهدات میدانی نشان می‌داد که حجم فروش ارز از همان دقایق نخست دیروز سنگین بوده و فعالان بازار با بیان این‌که ترس بازار ریخته، از بازگشت قیمت دلار به ۶۰هزار تومان سخن ‌گفتند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با کاهش تنش‌های سیاسی و فروکش‌کردن اخبار منفی از جنگ و البته به‌دلیل پاسخ قوی پدافند هوایی ایران به حملات اسرائیل، روند کاهش قیمت دلار در روزهای آینده تداوم خواهد داشت و شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار ارز خواهیم بود. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در رابطه با شرایط بازار ارز گفت: براساس واقعیت‌های اقتصادی باید نرخ دلار آزاد بین ۵۰ تا ۶۰هزار تومان باشد. افزایش نرخ ارز بیشتر از ۶۰ هزار تومان سیاسی و موقتی است و مردم نباید در این شرایط وارد بازار شوند. خوشبختانه هم‌اکنون دلار ریزشی شده است.
   
سکته ۴میلیونی قیمت سکه
قیمت طلا و سکه در بازار طلای تهران با شروع روند نزولی نرخ ارز در بازار آزاد غیررسمی، کاهش یافت. این درحالی‌است که هر قطعه سکه طرح جدید به دنبال تنش‌های منطقه‌ای در هفته گذشته، به کانال ۵۶میلیون تومان نیز رسیده بود. سکه طرح جدید در روز پایانی هفته گذشته (پنجشنبه) در کانال ۵۵میلیون تومان معامله می‌شد، اما روز گذشته (در لحظه تنظیم این گزارش) به کانال ۵۰میلیون بازگشت و کاهش چهارمیلیون تومانی را ثبت کرد.قیمت سکه طرح دیروز در بازار طلای تهران به ۵۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید. البته از روز گذشته عرضه یک‌میلیون سکه بهارآزادی در قطعات ربع، نیم و تمام توسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شده است که در کاهش بیشتر قیمت و حباب سکه اثرگذار خواهد بود.قیمت نیم‌سکه نیز با کاهش ۱.۷میلیون تومانی به ۲۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان و ربع‌سکه با کاهش ۶/۱میلیون تومانی به ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت خورده است. هر گرم طلای ۱۸عیار روز گذشته نسبت به قیمت روز پنجشنبه هفته گذشته بیش از ۲۲۴هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به چهارمیلیون و ۳۷۵هزار تومان رسید.ریزش قیمت طلا و سکه در بازار طلای تهران در حالی بعد از حمله تجاوزکارانه بامداد شنبه رژیم‌صهیونیستی به اهدافی در ایران رخ داد که قیمت جهانی طلا روز جمعه (آخرین روز کاری هفته میلادی) با افزایش ۱۷دلار و ۶۵ سنت، به رکورد ۲۷۴۸ دلار در هر انس رسید.  نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران تاکید کرد: علت افت قیمت‌ها در بازار طلا کاهش نرخ ارز در بازار آزاد بوده است. همچنین عرضه یک‌میلیون سکه نیز بر افت قیمت‌ها اثر گذاشت.
محمد کشتی‌آرای، فعال بازار طلا نیز درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه گفت: قیمت ارز حدود ۴۰۰۰ تومان کاهش یافت که در نتیجه قیمت طلا و سکه و حباب سکه نیز کاهش یافته است. وی افزود: قسمت اعظم کاهش حباب قیمتی سکه ناشی از کاهش هیجانات کاذب و التهابات بازار بوده و قیمت‌ها در بازار در حال تعادل است. کشتی‌آرای معتقد است روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ادامه خواهد داشت و معامله‌گران اصلی دربازار منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. بسیاری از تحلیلگران در هفته‌های اخیر منتظر تشدید بی‌ثباتی در بازارهای مالی بودند. اما پس ازحملات بامداد شنبه اسرائیل به مواضع مختلف در ایران، هیچ‌یک از آنها انتظار نداشتند که بازارهای مالی صبح روزگذشته با چنین واکنش مثبتی روبه‌رو شوند. بااین‌حال وضعیت بازارهای مالی ایران پس از واکنش به‌موقع پدافند هوایی ایران در رهگیری‌های مؤثر پس از حملات اسرائیل، نشان‌دهنده آرامش در این بازارهاست که حس امنیت را به سرمایه‌گذاران بازگرداند و به نظر می‌رسد که این حملات نه‌تنها نتوانسته‌اند تأثیری بر روند بازارهای ایران بگذارند، بلکه پاسخ مؤثر پدافند هوایی ایران، آرامش و ثبات بیشتری به بازارها بخشید.تجربه ریزش‌های پی‌درپی پس از هر تنش سیاسی در یک‌سال‌ونیم اخیر مردم را نسبت به افزایش قیمت‌ها هوشیارکرده است و تصمیمات عقلایی، ریزش‌های پس از بازگشت آرامش را رقم می‌زند. فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی پیش از این به مردم هشدار داده بودند که در روزهای پرنوسان از خرید سکه و ارزخودداری کنند،چراکه هرلحظه امکان ریزش قیمت‌ها و تخلیه حباب قیمتی وجود دارد.
   
تأثیر تنش‌ها پایدار نیست
تحلیلگر بازار‌های مالی گفت: در یک سال گذشته بازار ارز تحت تأثیر تنش‌های منطقه‌ای، نوسانات مختلفی را تجربه کرد که هیچ‌کدام پایدار نبود اما بعد از اتفاقات منطقه و موضوع درگیری ایران و اسرائیل نرخ ارز روند صعودی به خود گرفت که از امروز روند کاهشی آن آغاز شده و ادامه خواهد یافت.حسام‌الدین جعفری افزود: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، افزایش قیمت‌ها موقتی بود و با کاهش تنش‌ها و همچنین اقدامات هوشمندانه بانک مرکزی، نرخ دلار، هر بار به سطح اولیه خود بازگشت. وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با حمله شکست‌خورده رژیم صهیونیستی، سیگنال کاهشی به بازار ارز صادر شده و دلار هم وارد کانال ۶۶ هزار تومانی شد. این روند کاهشی نرخ ارز نشان می‌دهد که مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز کارایی و تأثیر بالایی داشته و توانسته انتظارات هیجانی را کنترل کند تا در نهایت از جهش نرخ ارز جلوگیری شود. 



منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا