علم و فناوری‌ > دانش‌بنیان‌ها

صادرات دستگاه ریسندگی دیجیتالی و خورشیدی به کشمیر، تاجیکستان و افغانستان



یکی از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری کرمانشاه با دیجیتالی کردن دستگاه حلاجی و ریسندگی سنتی ایران، مشتریانی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، کشمیر هندوستان، قرقیزستان و عراق یافته است.

مهران ضیغمی، مدیر عامل این شرکت‌ فناور در گفت‌وگو با ایسنا، زمینه تحقیقاتی این شرکت را در حوزه صنایع روستایی تبدیلی از مرحله تولید پشم تا فرش دانست و با بیان اینکه در این حوزه‌ها هر دستگاهی را که مورد نیاز باشد، به تولید رساندیم، گفت: در فرآینده تولید نخ از پشم، ابتدا باید روی پشم فرآوری صورت گیرد که ما موفق به طراحی و ساخت دستگاه حلاجی شدیم.

وی در این باره توضیح داد:‌ پشم‌هایی که برای تولید نخ استفاده می‌شود از بز، شتر و یا گوسفند هستند که برای استفاده از آنها باید قبل از آن حلاجی شوند و اینکه مشاهده می‌شود در اقصی نقاط کشور پشم‌های چیده شده دفع می‌شوند و یا دور ریخته و یا آتش زده می‌شوند که به دلیل عدم صرفه اقتصادی برای تولید آن است.

ضیغمی اضافه کرد: برای این منظور دستگاه حلاجی را به تولید رساندیم که امکان تبدیل پشم چیده شده به پشم قابل ریسندگی را به کاربر می‌دهد.

مدیر عامل این شرکت با تاکید بر اینکه دستگاه جدید ریسندگی ما با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت می‌کند، خاطر نشان کرد: قیمت دستگاه تولید شده در این شرکت یک بیستم قیمت نمونه خارجی و همچنین وزن و صدای آن نیز کمتر از نمونه‌های مشابه در بازار است.

وی با تاکید بر اینکه سرعت ریسندگی این دستگاه ۱۰ برابر بیشتر از روش‌های سنتی است، کاهش مصرف برق را از دیگر مزایای آن نام برد و ادامه داد: برق مصرفی آن بین ۶۰ تا ۷۰ وات است.

ضیغمی اضافه کرد: ما تاکنون نمونه‌های مختلفی از این دستگاه را به تولید رساندیم، به گونه‌ای که در کنار تولید نسخه دیجیتال، موفق به ساخت نمونه خورشیدی این دستگاه نیز شدیم. خیلی از مناطق ممکن است برق مورد نیاز را در اختیار نداشته باشند و این نمونه‌های خورشیدی می‌توانند توان ریسندگی مناطق مختلف را ارتقاء دهند.

به گفته وی، با باز کردن پنل‌های خورشیدی دستگاه حلاجی می‌توان از برق خورشیدی برای فرآیند ریسندگی بهره‌مند برد.

مدیرعامل این شرکت فناور اضافه کرد: چرخ ریسندگی خانگی خورشیدی با استفاده از نیروی خورشیدی و برخورداری از یک پنل خورشیدی ۸۰ وات، یک سامانه اینورتر و شارژ باطری و یک سامانه کنترل سرعت دیجیتال و یک باطری ۱۲ ولت به صورت نیمه‌صنعتی پشم را به نخ تبدیل می‌کند. نوع نخ تولیدی این دستگاه دقیقا مشابه نخ تولیدی سنتی است و جهت عشایر و نقاط فاقد برق مانند مناطق شرق کشور و کشور افغانستان و افریقایی که فاقد برق شهری هستند و با دام سروکار دارند، کاربرد دارد.

این محقق، ساخت دستگاه نساجی تاشو را از دیگر دستاوردهای این شرکت ذکر کرد و یادآور شد: این دستگاه با ارتفاع ۱۳۰ سانتی‌متر ساخته شده، ولی وقتی تا می‌شود به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد و این نوآوری سهولت در نقل و انتقال این دستگاه را به همراه دارد.

وی صادرات به کشور افغانستان را گام دیگر موفقیت این شرکت دانست و افزود: دستگاه ریسندگی ما نیز در کشور افغانستان طرفداران زیادی دارد، ضمن آنکه کشورهای تاجیکستان، کشمیر هندوستان، قرقیزستان و عراق از دیگر مشتریان این دستگاه‌ها هستند.

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا