آخرین اخبار

پدیده عجیب در بازار خودروهای وارداتی | چرا قیمت کیا اپتیما نسل سوم از قیمت کیا K۵ بیشتر است؟



به گزارش همشهری‌آنلاین، در این میان، سرعت گرفتن ورود خودروهای ی با برندهای مختلف و مشخصات فنی متنوع، تحولی تازه را در این بازار ایجاد کرده است. اما آیا این تنوع و افزایش عرضه، منجر به کاهش قیمت‌ها و رضایت بیشتر مصرف‌کنندگان شده است؟ برای مشاهده وضع ، از چند نمای نزدیک گزارش‌نویسان همشهری راهی ۲ راسته و بازار فروش خودرو در تهران شده‌اند.

مشاهدات میدانی در بازار خودرو

مشاهدات گزارشگران همشهری نشان می‌دهد که وضع کنونی بازار خودروهای وارداتی، مونتاژی و همچنین خودروهای خارجی دست‌دوم و مدل پایین، چندان مناسب نیست. طبق گفته دلالان، بازار این خودروها گرمی سابق را ندارد.

فعالان بازار خودرو می‌گویند بعد از تشدید تنش‌های نظامی در منطقه، نرخ دلار افزایش یافت، اما این روند موجب افزایش نشد و حتی بازار انواع خودروهای خارجی برخلاف انتظار دچار افت قیمت هم شد. به‌گفته نمایشگاه‌داران، این روند بر بازار خودروهای تولید داخل نیز تأثیر داشته است؛ البته در هفته‌های اخیر روند افت قیمت کمی کندتر شده و بازار تقریبا به یک حالت باثبات رسیده است. فعالان بازار خودرو درباره علت این رکود می‌گویند فعلا تعداد تقاضا و خریداران خیلی کمتر از تعداد فروشندگان است و کفه عرضه نسبت به تقاضا سنگین‌تر است.

دور زدن تحریم به سبک واردکنندگان خودرو

شرایط برای واردکنندگان خودرو به‌دلیل تحریم‌ها کمی بغرنج است؛ فعالان بازار می‌گویند فرایند واردات خودرو به‌خاطر محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها دچار محدودیت‌های زیادی شده است به‌طوری که اغلب واردکنندگان امکان خرید و واردات خودرو از هر شرکتی را ندارند.

همین مسئله باعث شده تا واردکنندگان به بازار خودروهای دست‌دوم روی بیاورند. اینکه می‌گوییم خودروی دست‌دوم منظورمان خودروی کارکرده نیست، بلکه به این معنی است که واردکننده امکان خرید مستقیم از خودروساز مورد نظر خود را ندارد؛ بنابراین باید از طریق واسطه‌های آن شرکت در منطقه خرید خودروی مورد نیازش را انجام دهد یا اینکه محصول مورد نظرش را از کشور دیگری خریداری کند. البته این روش‌های دور زدن مسیر تحریم‌ها در بازار خودرو موجب شده تنوع محصولات وارداتی نسبت به دوران گذشته بیشتر شود. همین تنوع موجب کاهش قیمت در بازار خیلی از خودروهای وارداتی شده است.

جنگ؛ دلیل اصلی ثبات قیمت

گشتی در بازار و نمایشگاه‌های خودرو نشان می‌دهد که کاهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر بیشتر به‌دلیل افزایش واردات بوده است؛ هرچند که تنش و جنگ در منطقه نیز تأثیرات خود را بر بازار داشته است چنان‌که در ابتدای ایجاد تنش‌ها در منطقه و همزمان با بالارفتن قیمت ارز، قیمت خودرو نیز بالا رفت، اما این فقط یک تغییر روند موقت بود و بعد از اینکه تعداد متقاضیان خرید در بازار خودروهای وارداتی کاهش یافت، قیمت‌ها نیز نزولی شدند.

فعالان بازار می‌گویند که این رویداد طبیعی است چون در زمان بروز تنش مردم کمتر به خرید خودرو تمایل دارند و سعی می‌کنند در بازارهای کم‌ریسک‌تری مانند ارز و طلا سرمایه‌گذاری کنند.

اقبال چالش‌برانگیز به‌خودروهای چینی

یکی از معماهای اصلی بازار خودرو در سال‌های اخیر افزایش استقبال خریداران از خودروهای چینی است. برخی از فعالان بازار خودرو که با خبرنگاران همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند اصلی‌ترین دلیل استقبال از خودروهای چینی، بیشتر از روی ناچاری بوده است. در شرایط فعلی اگر کسی قصد خرید یا تبدیل به احسن کردن خودروی خود را داشته باشد، به اجبار باید از همین دسته خودروها خریداری کند.

بیشتر بخوانید:

خودروهای چینی از بازار ایران می‌ روند؟ | ناهمخوانی قیمت و کیفیت در بازار خودرو

با این حال نگاه نمایشگاه‌داران به‌خودروهای چینی خیلی هم یک‌طرفه و بدبینانه نیست. چنان‌که برخی از آنان می‌گویند خودروهای تولید چین یا مونتاژشده در داخل، از نظر کیفیت و امکانات ویژه، رشد بسیار خوبی داشته‌اند. با وجود این فعالان بازار اذعان دارند که اغلب خریداران بازار خودرو در صورت وجود خودروهایی باکیفیت و قیمت مناسب، هنوز بیشتر طالب خرید برندهای خارجی دیگری هستند.

پدیده عجیب در بازار خودروهای وارداتی

مقاومت قیمت خودروهای خارجی در مقابل شکسته شدن قیمت شرایط عجیبی را رقم زده؛ به‌عنوان مثال قیمت کیا اپتیما نسل سوم و چهارم، از قیمت کیا K۵ بیشتر است. این اختلاف قیمت در مورد خودروهای دیگر نیز کم و بیش مشاهده می‌شود. برخی مصرف‌کنندگان اعتقاد دارند این مقاومت ناشی از واردات خودروهای کم‌آپشن با پیشرانه‌های ضعیف مرحله جدید واردات است. این انتقاد پذیرفته است، اما باز هم باید شاهد شکست قیمت‌ها می‌بودیم؛ چراکه با خودروهایی جدید روبه‌رو هستیم که از نظر طراحی ظاهری و همچنین فناوری، نسبت به نسل قبلی خود پیشرفته‌تر هستند.

شکاف قیمت خودروهای خارجی در داخل با نرخ جهانی چقدر است؟

میانگین اختلاف قیمت خودروهای واردشده به کشور تا اردیبهشت۱۳۹۷ نسبت به قیمت جهانی حدود ۲۵۰درصد بوده است. اما میانگین اختلاف قیمت خودروهای واردشده به کشور بعد از آزادسازی واردات در سال۱۴۰۱، نسبت به قیمت جهانی آنها بیش از ۱۱۰درصد بوده است. البته در همین ۶ ماه پیش، اختلاف قیمت با بازار جهانی به بالای ۲۰۰درصد می‌رسید، ولی در این ۶‌ماه اختلاف قیمت با بازارهای جهانی کمترشده؛ به‌عنوان مثال، تویوتا کرولای وارداتی در ابتدای سال‌جاری حدود ۲۰۰درصد با قیمت جهانی اختلاف داشته، اما در حال حاضر این اختلاف به ۱۰۰درصد رسیده است.

از سوی دیگر، خودرویی مانند سوناتا هیبریدی ۲۰۱۸ در بازار ایران ۸۶ هزار دلار قیمت دارد، حال آنکه قیمت جهانی آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵ هزار دلار بوده است.

چرا واردات هنوز به تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو منجر نشده است؟

واردات خودرو هرچند طی این سال‌ها با هدف تنظیم بازار، ایجاد رقابت و دسترسی شهروندان به‌خودروهای روز دنیا انجام شده، بااین‌حال سیاست‌های اشتباه یا ناقص در کنار شوک‌های ارزی، اجازه اثرگذاری لازم و کافی واردات را نداده است. از همین رو خودروهای وارداتی، به‌خصوص طی ۶ سال گذشته (دوران تشدید تحریم‌ها علیه ایران) عملا تبدیل به کالایی لوکس شده‌اند که تنها درصد بسیار اندکی از شهروندان توانایی دسترسی به آنها را دارند.

سپر تعرفه، مانع عرضه ارزان وارداتی‌ها

چرا مشتریان ایرانی نمی‌توانند خودروهای خارجی را با قیمتی نزدیک به نرخ جهانی خریداری کنند؟ سیاستگذار در این سال‌ها همواره سعی کرده از این صنعت در مقابل واردات دفاع کند و سپر اصلی‌اش نیز معمولا تعرفه بوده؛ هرچند گاهی ممنوعیت واردات را هم به‌کار گرفته است. دلیل اصلی شکاف بزرگ بین قیمت خودروهای خارجی در بازار جهانی و بازار ایران، همین تعرفه است.

در حال حاضر، تعرفه غالب برای واردات خودرو، ۹۵ درصد است به‌عنوان مثال، خودرویی با قیمت جهانی ۲۰ هزار دلار و با فرض دلار ۶۰ هزار تومانی، به‌صورت خام (قبل از اعمال تعرفه ۹۰ درصدی) یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. پس از اعمال تعرفه قیمت این خودرو به بالای ۲ میلیارد تومان می‌رسد؛ بنابراین فقط از ناحیه تعرفه ۹۵ درصدی، بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان به قیمت یک خودروی وارداتی به ایران افزوده می‌شود.

چرا واردات هنوز به تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو منجر نشده است؟

واردات خودرو هرچند طی این سال‌ها با هدف تنظیم بازار، ایجاد رقابت و دسترسی شهروندان به‌خودروهای روز دنیا انجام شده، بااین‌حال سیاست‌های اشتباه یا ناقص در کنار شوک‌های ارزی، اجازه اثرگذاری لازم و کافی واردات را نداده است. از همین رو خودروهای وارداتی، به‌خصوص طی ۶ سال گذشته (دوران تحریم‌های آمریکا علیه ایران) عملا تبدیل به کالایی لوکس شده‌اند که تنها درصد بسیار اندکی از شهروندان توانایی دسترسی به آنها را دارند.

منبع خبر: جام جم آنلاین

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا