هوش مصنوعی بازار خردهفروشی آنلاین را متحول میکند
به گزارش اقتصاد آنلاین، رامین خاورزاده» در رویداد ایران تک سامیت اعلام کرد کمپانیهایی که سعی میکنند به ازای تعداد اعضایی که دارند محیطی شخصیسازیشده بیافرینند، کمپانیهایی هستند که نگاهی آیندهنگرانه دارند. او به موضوع سیستمهای توصیهگر اشاره کرد که با الگوریتمهای هوش مصنوعی کار میکنند و تأکید کرد: «ما در دیجیکالا تلاش میکنیم ساختار خود را با نیاز مشتریان هماهنگ کنیم و روزی را میبینیم که برای هر مشتری، یک صفحه اصلی متفاوت در دیجیکالا داشته باشیم.»
به گفته خاورزاده آمازون بزرگترین سیستم توصیهگر دنیا را دارد و ادعا میکند توانسته با این موضوع ۳۵ درصد رشد خود را بیشتر کند: «آمازون رفتار خود کاربر را بررسی میکند و توصیههایی شخصی به آنها میدهد. همچنین برخی مشتریان هستند که مشابه با یک کاربر رفتار میکنند و همه این افراد در یک دسته قرار میگیرند.» به گفته خاورزاده نتفلیکس در این زمینه از آمازون جذابتر است: «نتفلیکس به پدیده شخصیسازی میپردازد. تصور کنید میخواهید در این پلتفرم فیلم باشگاه مشتزنی با حضور براد پیت و ادوارد نورتون را ببینید، نتفلیکس با فهمیدن علاقه شخصی شما به برد پیت، پوستری از فیلم با تصویر برد پیت و در صورتی که به ادوارد نورتون علاقه دارید، پوستری از همان فیلم را با تصویری از ادوارد نورتون نشان میدهد تا شما بیشتر ترغیب به دیدن آن شوید. نتفلیکس ادعا کرده این کارها به فروشش کمک کرده و صد هزار سگمنت مشتری را دستهبندی کرده است.»
به گفته خاورزاده اسپاتیفای نیز زیباترین شخصیسازیهای پلتفرمهای آنلاین دنیا را دارد که به گفته این شرکت افزایش درآمد و افزایش زمان استفاده و وفاداری مشتری را در پی داشته است.
خاورزاده با اشاره به چگونگی بهکارگیری هوش مصنوعی در کسبوکارها به شکل موثر ادامه داد: «تحقیقات نشان میدهد که تنها ۱۰ درصد از شرکتهایی که در هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکنند، به نتایج مالی قابل توجهی دست مییابند. راز موفقیت این شرکتها در داشتن تکنولوژی پیشرفته یا الگوریتمهای پیچیده نیست، بلکه در نحوهی همکاری انسان و هوش مصنوعی است. به جای این که هوش مصنوعی را جایگزین انسان کنیم، باید به دنبال ایجاد «رابطهای همافزا» بین انسان و هوش مصنوعی باشیم؛ رابطهای که در آن هر کدام نقاط قوت خود را به اشتراک میگذارند.»
خاورزاده در ادامه تأکید کرد: «هوش مصنوعی در تحلیل دادههای گسترده و حل مسائل پیچیده توانمند است، در حالی که انسانها با خلاقیت، قضاوت، همدلی و اخلاق خود میتوانند تصمیمات بهتری بگیرند. شرکتهایی که این رویکرد را اتخاذ کردهاند، پنج برابر بیشتر از سایرین ارزش مالی ایجاد کردهاند و نیروی کاری شادتر و مؤثرتر دارند. به عنوان مثال، یک شرکت خدمات درمانی سیستمی ایجاد کرده که به کارکنانش در زمان واقعی پیشنهادهایی برای بهبود تعامل با مشتریان میدهد، بدون این که آنها را جایگزین کند.»
مدیر کل تیم استراتژی و بینش بازاریابی دیجیکالا در ادامه این رویداد اعلام کرد: «با کمک هوش مصنوعی میتوان پیشبینی تقاضا و تحلیل پیشبینانه بر اساس الگوی خرید را داشت. فروشگاهها پیشبینی میکنند که شما چه زمانی به چه کالایی احتیاج دارید و فروشگاهها هم انبارهای خود را مجهز میکنند.»
به گفته خاورزاده آنها تلاش دارند تعداد سفارشات را تا سه ماه آینده پیشبینی کنند: «این کار را با دقت بالایی انجام میدهیم و میدانیم که در کدام استان قرار است چقدر فروش و در چه مواردی صورت بگیرد.»
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید