مقایسه وضعیت بازار خودرو و حقوق کارگران
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم, در حالی دستمزد کارگران مطابق یک محاسبه سرانگشتی هر ماه از قدرت خرید آن کاسته می شود که حداقل حقوق کارگران کفاف خرید خانه و ماشین را نمی دهد و همواره این دو کالا برای کارگران به یک آرزو و حسرت تبدیل شده است.
آمارها نشان دهنده این است که هر ساله بعد از تعیین دستمزد قیمت تمام کالاها افزایش می یابد و تنها دستمزد کارگران است که ثابت می ماند و افزایش مزد آن بی اثر است. به طور مثال با افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودرو,این محصول برای کارگران به یک وسیله لوکس تبدیل شده است که توانایی خرید آن را ندارند.
با حقوق امسال کارگران یک کارگر برای خرید خودرو باید سال ها صبر کند و تقریباً کل حقوق خود را پس انداز کند تا بتواند خودرویی را خریداری کند. با گرانی اخیر قیمت های خودرو می توان گفت خرید خودرو هم از سبد کارگران خارج شد. چرا که با افزایش حداقل 30درصدی محصولات توانایی خرید کالا برای کارگران وجود ندارد.
بعد از مسکن، بیشترین حجم پسانداز و سرمایهی شخصی در ایران، برای خرید خودرو صرف میشود. تورم افسار گسیخته و کاهش ارزش پول ملی ایران، افراد را به سرمایهگذاری بر خودرو تشویق میکند؛ چراکه رشد قیمت وسایل نقلیه هماهنگ با دلار جلو میرود. از سویی دیگر، نقدشوندگی (قابلیت خرید و فروش) خودرو بهتر از مسکن است. اما شرایط بد حقوق و دستمزد کارگران به گونه ای است که با حقوق کارگران برای سال 1403 که برابر با 7میلیون و 100هزارتومان است؛خرید خودرو با سال ها پس انداز امکان پذیر است.
با این قیمت تمام شدهی خودرو و هزینهی بالای آن، کارگر با درآمد هشت، نُه میلیون تومانی اصلاً نمیتواند به خرید آن فکر کند. با این حقوقها اصلاً پساندازی ندارد که در حساب وکالتی بگذارد و منتظر بماند اسمش دربیاید.
در حالی که حداقل حقوق کارگران برای سال 1403 برابر با 7میلیون و 100هزار تومان است، کف قیمت خودروهای سایپا در کارخانه 392 میلیون تومان یعنی 55 برابر حداقل مزد و کف قیمت محصولات ایران خودرو 592 میلیون تومان یعنی 83 برابر حداقل دستمزد کارگران است.
*چگونه دستمزد کارگر ریالی پرداخت میشود اما قمیت خودرو دلاری؟
علی خضریان، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی با نقد از بازار خودرو گفت: متأسفانه خودروسازان داخلی هر چند وقت یک بار به بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، خودرو را گران میکنند، اما شکاف قیمتی همچنان پابرجاست، بنابراین دو شرکت خودروسازی باید از این تجربه شکست خورده دست برداشته و بهای تمام شده تولید را مدیریت کنند.
چگونه است که دستمزد کارگران و اهم هزینههای خودروسازان داخلی ریالی پرداخت میشود، اما زمانی که به قیمت فروش محصولات میرسد، دلاری محاسبه میشود؟!
همانطور که وزیر اقتصاد عنوان کردند که نمیتوانیم به قیمتها دستور دهیم ثابت بمانند، مردم هم میگویند چگونه دولت به حقوقها میگوید ثابت بمانند، همان نسخه را نیز برای قیمتها بپیچند. اکنون که چنین نمیکنید با کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس، این رقابت ناعادلانه را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.
انتهای پیام/
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید