آخرین اخبار

جهاد تبیین لازمه از بین بردن توهم اقتدار دشمن است + صوت


بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای

رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم در سالروز قیام خونین مردم این شهر در ۱۹ دی ۵۶ بر کار نرم‌افزاری دشمن و فاصله‌انداختن بین واقعیت و تصور افکار عمومی تصریح داشتند. 

ایشان تأکید کردند «امروز کار اساسی و مهم برای دستگاه‌های تبلیغاتی ما، پاره کردن پرده‌ توهم اقتدار دشمن است؛ نگذارید تبلیغات دشمن بر روی افکار عمومی اثر کند».  

در این راستا بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به این بخش از فرمایش مقام معظم رهبری گفت: آنچه روشن است و در صحنه جهانی آن را شاهد هستیم و به تجربه نیز آن را پشت سر گذاشتیم این است که بخش زیادی از جنگی که در دنیا وجود دارد، جنگ فرهنگی، رسانه‌ای و روایتی است که با صحنه میدانی و واقعیت زمانی آن فاصله دارد و متفاوت است، به همین دلیل توجه ویژه به این جنگ حائز اهمیت است. 


بیشتر بخوانید:


کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای ادامه داد: تا پیش از داستان جنگ غزه، سرزمین‌های اشغالی را به دلیل وجود گنبد آهنین و تبلیغات با توجه به حمایت‌های کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا، غیرقابل نفوذ می‌دانستیم. حتی تمام دنیا نیز چنین باوری داشت که اساساً به دلیل این قدرت پدافندی امکان اصابت موشک‌ها و پهپادها به سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد اما واقعیت صحنه چیز دیگری را به نمایش گذاشت.   

عدم توانمندی سامانه‌های دفاعی اسرائیل

وی با بیان اینکه طبق واقعیات صحنه، سامانه‌های دفاعی اسرائیل از توان و قدرت بازدارندگی کافی برخوردار نیستند، اظهار کرد: بنابراین آنچه می‌تواند فضا را بسازد و گاهی حتی خیلی زودتر از اصل عملیات نظامی، عمل کند، همان عملیات رسانه‌ای ـ فرهنگی است که مورد تأکید نیز بوده و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به آن توجه شده است. 

مقدم با اشاره به ضعف‌ها و قوت‌های داخلی در مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمنان، بیان کرد: بخشی از این اقدامات، فعالیت درازمدت دشمنان در حوزه فرهنگی، رسانه‌ای، فلیم، سینما و تلویزیون است به طوری که شکست‌ناپذیری خود را به تصویر کشیدند و موجب بروز و ایجاد توهماتی چون غیرقابل نفوذ بودن اسرائیل شده‌ است که باید آنها شکسته شود. اینگونه نیست که اسرائیل یا آمریکا غیرقابل نفوذ و ضربه‌ناپذیر باشند و سایر کشورها بترسند از اینکه اتفاقات مشابهی که در منطقه در حال رخ دادن است قرار است بر سر آنها بیاید. هر کشوری می‌تواند به نقاط قوت خود تکیه کند اما به شرط اینکه از آن توهمات فاصله بگیرد. 

وی با تأکید بر فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اینکه باید توهم‌ اقتدار دشمنان از بین برود، تصریح کرد: باید سعی کنیم با جهاد تبیین و بیان کردن دستاوردها، نقاط قوت و توانمندی‌های خود، جامعه و افکار عمومی را مقابل آنچه دشمنان به تصویر می‌کشند، آگاه کنیم.

ضعف عمل در جهاد تبیین

مقدم با بیان اینکه بخشی از این موضوع به ضعف عملکرد ما در جهاد تبیین باز می‌گردد، تأکید کرد: تبیین خود مقوله‌ای است و جهاد تبیین مقوله‌ای دیگر. معنای آن، این است که باید کار مضاعفی بر روی تبیین صورت گیرد نه یک کار عادی، بلکه کاری جدی، متمرکز، سازمان‌یافته، با برنامه، کار تیمی و گروهی. اینها ممکن است به تبیین نظم جدیدی دهد.  

وی به انتشار تصاویر و اخبار جعلی و کذب رسانه‌های بیگانه در جریان‌های مختلف و حتی هنگامی که به دنبال براندازی نظام بودند، اشاره کرد و گفت: منتهی نکته‌ای مهم این است که بخش‌هایی از این اخبار واقعی نیست و حتی مرتبط با وقایع و اتفاقات آن روزهای و حتی مربوط به ایران نیست بلکه آنها به دنبال انجام کار رسانه‌ای خود بوده و هستند و این موارد را به کرات دیدیم اما رسانه‌های بیگانه به دنبال جنگ رسانه‌ای خود و اهداف و القائات مدنظر خود هستند و اینجا، ضرورت جهاد تبیین احساس می‌شود. لذا کار کردن بر روی این موضوع و هم‌افزایی نیروهایی که در این حوزه کار می‌کنند، لازم است. 

ضرورت توجه به ابزارهای رسانه‌ای نوین

کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا ضعف در این حوزه به وضعیت بودجه فرهنگی باز می‌گردد یا به مسائل مدیریتی و عملکرد‌ی، اظهار کرد: آنچه که مربوط به دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغاتی و ارشاد می‌شود این است که باید باور کنند شرایط افکار عمومی حوزه رسانه و ابزارهای رسانه‌ای دچار تغییر و تحول شده‌اند و تا زمانی که این باور را نداشته باشند و بر مدار رفتارهای قدیمی خود عمل کنند، این اقدمات خیلی مؤثر نخواهد افتاد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌هایی هستند که تلاش می‌کنند و حتی پول هم خرج می‌کنند اما پول را هدر می‌دهند برای اینکه مخاطبان خود را نمی‌شناسند و پیام‌های آنها عموماً به مخاطبان خود نمی‌رسد و باید از ابزارها، شبکه‌ها و رسانه‌های جدید استفاده کنند تا بتوانند پیام‌های خود را به مخاطبان برسانند. پس باید بخشی از هزینه‌ها و بودجه‌های خود را صرف این امور کنند تا نتایج آن را ببینند. از ظاهر این اقدامات و مدل‌هایی که به خدمت گرفته می‌شود، فریب نخورند بلکه به کارآمدی و توانایی آن بخش‌ها فکر کنند و گزارش دقیق‌تری را تهیه کنند و از منابع مختلف نیز آنها را مورد چالش و نقد قرار دهند. 

مقدم در پاسخ به این سؤال که چه میزان جنگ روانی و رسانه‌ای دشمنان برای القای یأس و ناامیدی در مردم است، گفت: این ابزار، تیغ برنده‌ای است که در دست هر کسی باشد از آن می‌تواند به خوبی استفاده کند. دشمنان نیز با راه‌اندازی شبکه‌ها و رسانه‌ها از آن استفاده می‌کنند. حضور فعال در فضای مجازی، برخورداری از انسان‌رسانه‌ها و راه‌اندازی اکانت‌های جعلی و دروغین که دارند با  تمام ابزارها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنند لذا در صورتی که اقدامات آگاهانه انجام نشود، بالاخره در هر کسی می‌تواند تأثیر بگذارد. 

وی ادامه داد: آن چه مربوط به ما می‌شود، جهاد تبیین، استفاده از رسانه‌ها و ابزارهای نوین و اثربخش است. انصافاً برخی از کارها در فضای رسانه‌ای، خوب است اما برخی از کارها نیز صرفاً ارائه کارنامه و بیلان کار بیخود است و از کیفیت لازم برخوردار نیست در عین اینکه ممکن است با صرف هزینه‌ انجام شده کار اساسی‌تر، با کیفیت‌تر و متناسب نیاز روز ارائه کرد.

مقدم در پایان با بیان اینکه آنچه مکررا مورد تأکید قرار گرفته، امیدبخشی به مردم است، گفت: شرایط جمهوری اسلامی ایران با شرایط هیچ کشوری در هیچ بخشی، قابل مقایسه نیست؛ نه در حوزه کلان نظام، رهبری و نیروهای مسلح و سایر موارد. برخی به خطا و اشتباه این همان‌سازی می‌کند که شرایط کشور عین فلان کشور است، پس سرنوشت ما نیز عین آنها است. البته تاریخ جلوتر از تمام این موارد است. عبرت‌های تاریخ، بحث دیگری است که باید آنها را دید و به آنها توجه کرد اما اینکه کشور و خودمان را با کشوری مثل سوریه، مقایسه کنیم فراتر از اشتباه بلکه اشتباه بزرگی است. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا